R1Pi9E1aOHJsd
Ilustracja przedstawia portretowe, czarno - białe rysunki trzynastu głów młodych osób ułożonych w piramidę. Są różnej płci, czterech mężczyzn nosi okulary, kobiety mają długie i i krótkie włosy. Ich wygląd jest różny. Nad nimi unoszą się różnokolorowe, puste chmurki dialogowe.

Sztuka pisania dialogów

Dialog
Źródło: Pixabay.com, domena publiczna.
Twoje cele
  • odróżnisz dialog od monologu,

  • poznasz zasady tworzenia dialogu,

  • zredagujesz dialog.

Słowo „dialog” pochodzi od słowa „diálogos”, które z greckiego oznacza rozmowę. Do polszczyzny weszło ono za pośrednictwem łaciny: „dialogus”. Greckie słowo „diálogos” składa się z dwóch elementów: przyimka „diá” - przez i rzeczownika „logos” – słowo. Dokładne tłumaczenie to: „porozumiewanie się przez słowo”.
Z kolei słowo „monolog” (gr. „mónologos”) pochodzi od „mónos” - pojedynczy i „logos” - słowo i oznacza wypowiedź wyłącznie jednej osoby.

W języku polskim dialog oznacza zazwyczaj rozmowę dwóch osób. Jej niezbędnym elementem jest uważne i cierpliwe słuchanie.

Ponadto dialog to forma wypowiedzi literackiej, zastosowana do całego dzieła lub jego fragmentu, jak również utwór literacki lub filozoficzny w całości lub w zasadniczej części napisany w formie rozmowy.

Ćwiczenie 1

Zredaguj rozmowę telefoniczną pomiędzy mamą a dzieckiem na temat planowanego wspólnego obiadu.

RM3xZtYeJMC4D
(Uzupełnij).
RYQRIeFmXoos8
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie wyrazy bliskoznaczne do słowa rozmowa. Możliwe odpowiedzi: 1. konwersacja, 2. pogadanka, 3. wypowiedź, 4. przemowa, 5. dialog
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RRtjU8xEF2qb8
Ćwiczenie 3
Jednym z synonimów słowa romowa jest dialog. Na podstawie tego, czego się już dowiedziałeś, uzupełnij poniższy tekst właściwymi słowami. Wybierz je z wyrazów umieszczonych pod treścią ćwiczenia. Dialog jest formą 1. pisaną, 2. komunikacji, 3. odbiorcy, 4. rozmowa telefoniczna, 5. rozmowa, 6. osobami, 7. temat, 8. powieści językowej. To 1. pisaną, 2. komunikacji, 3. odbiorcy, 4. rozmowa telefoniczna, 5. rozmowa, 6. osobami, 7. temat, 8. powieści między co najmniej dwoma 1. pisaną, 2. komunikacji, 3. odbiorcy, 4. rozmowa telefoniczna, 5. rozmowa, 6. osobami, 7. temat, 8. powieści na określony 1. pisaną, 2. komunikacji, 3. odbiorcy, 4. rozmowa telefoniczna, 5. rozmowa, 6. osobami, 7. temat, 8. powieści. Rozmówcy odgrywają w niej na przemian role nadawcy i 1. pisaną, 2. komunikacji, 3. odbiorcy, 4. rozmowa telefoniczna, 5. rozmowa, 6. osobami, 7. temat, 8. powieści, a ich wypowiedzi są ze sobą powiązane. Dialog może mieć formę mówioną (np. 1. pisaną, 2. komunikacji, 3. odbiorcy, 4. rozmowa telefoniczna, 5. rozmowa, 6. osobami, 7. temat, 8. powieści) lub 1. pisaną, 2. komunikacji, 3. odbiorcy, 4. rozmowa telefoniczna, 5. rozmowa, 6. osobami, 7. temat, 8. powieści, np. dialog między bohaterami 1. pisaną, 2. komunikacji, 3. odbiorcy, 4. rozmowa telefoniczna, 5. rozmowa, 6. osobami, 7. temat, 8. powieści.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj polecenia.

R3BzYwcTHFd3z
Animacja objaśnia, w jaki sposób dobrze pisać dialogi.
Polecenie 1

Korzystając z informacji przedstawionych w animacji, wypisz w punktach zasady redagowania dialogu.

RO3Zg6RBB4RvN
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Sięgnij po swoją ulubioną powieść i znajdź w niej krótki dialog. Przepisz go w polu poniżej.

R10knnexLwEKS
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zredaguj krótki dialog między siostrą i bratem, w którym jeden z bohaterów zacytuje w swojej wypowiedzi słowa innej osoby.

RfJ46VGG5Ov4O
(Uzupełnij).
Janusz Korczak Feralny tydzień
RI9w4R91eLcwK
Nagranie dźwiękowe fragmentu opowiadania Feralny tydzień, który jest autorstwa Janusza Korczaka

Stasia już dwa razy budzili, raz mama, a drugi raz Ludwika. Stasio udaje, że śpi. Pod kołdrą ciepło, a w pokoju zimno i ciemno, na ulicy zimno i błotno, a w szkole…

— Pani kazała się spytać, czy Stasio wstał… Niech Stasio wstaje, bo późno… Stasio się spóźni do szkoły.

Ludwika pociąga za kołdrę.

— Zaraz.

— Zaraz to zaraz. Proszę wstać.

— Niech Ludwika sobie idzie.

Ach, jak on nienawidzi tej wstrętnej kuchary, która do wszystkiego się wtrąca.

— Dobrze, powiem pani. Niech sobie Stasio leży. — Stasio nienawidzi Ludwiki. Nienawidzi za to, że musi wstać, za to, że dziś poniedziałek, a w tygodniu nie ma święta, za to, że nauczyciel odda dziś dyktando, w którym Stasio zrobił dwa grube błędy, o których wie; a wreszcie za to, że dziś jest pierwsza geografia, z której go pewnie wyrwie, bo tylko sześciu zostało, którzy odpowiadali po razie.

— No co, wstaje? — rozlega się głos mamy ze stołowego pokoju.

Stasio siada w łóżku i pod kołdrą zaczyna się ubierać leniwie.

— Aha — mówi Ludwika z triumfującym uśmiechem.

— Jak Ludwika nie pójdzie, to ja się nie będę ubierał.

— Ojoj, jaki to skromniutki — żeby się kto nie dowiedział.

szpd_001 Źródło: Janusz Korczak, Feralny tydzień, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/korczak-feralny-tydzien.html [dostęp 10.04.2021].
Ćwiczenie 4

Wymień bohaterów, którzy uczestniczą w dialogu przedstawionym w powyższym fragmencie opowiadania „Feralny dzień”.

R1aTsOoPFRk2Q
(Uzupełnij).
RCsOK3ZFHQIXb
Ćwiczenie 5
Zwróć uwagę, jak zostały zapisane dialogi bohaterów. Wyciągnij wnioski i zaznacz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Poszczególne wypowiedzi w dialogu rozpoczyna się wcięciem akapitowym i myślnikiem., 2. , 3. Każdą wypowiedź kolejnego uczestnika dialogu zapisuje się od wielkiej litery., 4. , 5. , 6.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlyV3yFwv8XmJ
Ćwiczenie 6
W tekście narracji zaznacz kolorem zielonym czasowniki oznaczające mówienie ,a czerwonym czasowniki nie odnoszące się do mówienia. Lorem zielonym kolorem ipsum dolor sit amet, consectetur czerwonym adipiscing elit. Sed ut eros sed fiolet elit egestas iaculis.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Gcx9ouE6tgn
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Jak inaczej Staś mógłby zareagować na słowa Ludwiki:

— Pani kazała się spytać, czy Stasio wstał… Niech Stasio wstaje, bo późno… Stasio się spóźni do szkoły?

ZredagujzredagowaćZredaguj odpowiedź chłopca, która będzie wskazywała na jego chęć współpracy i sympatię do kucharki. Pamiętaj o odpowiednim układzie graficznym wypowiedzi.

R1XHHPIup4y64
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyobraź sobie, że kucharka opowiedziała mamie Stasia o jego niegrzecznym zachowaniu. Niezadowolona mama udała się do pokoju syna. Zredaguj dialog między bohaterami.

R1Lwj3A7q0fw4
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Zredaguj dialog pomiędzy Stasiem a Ludwiką, w którym chłopiec będzie wykazywał inną postawę niż w przeczytanym fragmencie. Pamiętaj o odpowiedniej formie zapisu tego typu wypowiedzi.

R1P4sKhf3erjh
(Uzupełnij).
RnJ1fTzRR0Xkk
Ćwiczenie 7
Zaznacz te czasowniki, które wskazują na mówienie: Możliwe odpowiedzi: 1. przeprosił, 2. zapomniał się, 3. obiecał, 4. przytaknął, 5. szepnął, 6. przyrzekł, 7. wstrzymał oddech, 8. widział, 9. wtrącił, 10. pomyślał, 11. zawołał
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Zredaguj krótki dialog pomiędzy synem lub córką a rodzicami, odnoszący się do planów dziecka na wieczór. Zastosuj dwa czasowniki wskazujące na mówienie i uwzględnij komentarze narratora.

R16N0gwRjsPCm
(Uzupełnij).
Ważne!

W przypadku, gdy wypowiedź bohatera zakończona jest pytajnikiem, wykrzyknikiem lub wielokropkiem, a narracja po niej następująca dotyczy tej wypowiedzi, znak interpunkcyjny nie jest traktowany jako kończący wypowiedź. Z tego powodu nie wymusza wielkiej litery przy wprowadzeniu narracji.

Ćwiczenie 9

Zredaguj zdania wprowadzające do następujących wypowiedzi bohaterów:

  1. — Oczywiście, chętnie pomogę.

  2. — Nienawidzę Cię!

  3. — Czy pożyczysz mi książkę, o której mi tyle opowiadałaś?

R9qGJPW6PvTnQ
(Uzupełnij).
Ważne!

Jeżeli przed wypowiedzią zamieszczasz zdanie wprowadzające, zakończ je dwukropkiem.

REqZsCuInKQeE
Ćwiczenie 10
Połącz wypowiedzi dialogowe z wypowiedziami narratora. Na pewno przeczytam tę książkę Możliwe odpowiedzi: 1. - zapytała mama., 2. - powiedziała Ania., 3. - krzyknął tata., 4. - westchnęła Ala., 5. - poradził Kuba. Jesteś zmęczona? Możliwe odpowiedzi: 1. - zapytała mama., 2. - powiedziała Ania., 3. - krzyknął tata., 4. - westchnęła Ala., 5. - poradził Kuba. Nie kłam! Możliwe odpowiedzi: 1. - zapytała mama., 2. - powiedziała Ania., 3. - krzyknął tata., 4. - westchnęła Ala., 5. - poradził Kuba. Dobrze się zastanów Możliwe odpowiedzi: 1. - zapytała mama., 2. - powiedziała Ania., 3. - krzyknął tata., 4. - westchnęła Ala., 5. - poradził Kuba. Nie mam pojęcia, co z tym począć Możliwe odpowiedzi: 1. - zapytała mama., 2. - powiedziała Ania., 3. - krzyknął tata., 4. - westchnęła Ala., 5. - poradził Kuba.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R4tLXsTVbe5FQ
Ćwiczenie 11
Z podanych fragmentów ułóż dialog. Elementy do uszeregowania: 1. - Nie mam czasu - odparła Dorota. - I bardzo chcę czytać., 2. - Poczekaj na mnie! - krzyknęła śmiejąc się jednocześnie Agnieszka., 3. - Oczywiście, że tak., 4. - Pójdziesz ze mną do księgarni? - zapytała Dorota siedzącą obok Agnieszkę., 5. - Więc chodźmy! - Wstała pierwsza i ruszyła.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RsOZjaXD05PfU
Ćwiczenie 12
Piotrek: - Cześć! -/: zaczął rozmowę Piotrek. - Cześć - odpowiedziała/Odpowiedziała Weronika. - Co u Ciebie słychać ?/. - zapytał Piotrek. - wszystko/Wszystko dobrze - opowiedziała.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik

komunikacja
komunikacja

wymienianie się informacjami z drugą osobą

rozmówca
rozmówca

uczestnik rozmowy

zredagować
zredagować

napisać coś, stworzyć tekst według ustalonych reguł, np. zredagować opis, zaproszenie, charakterystykę, opowiadanie

Notatki ucznia

ROz0RNA1IDi1p
(Uzupełnij).

Bibliografia

Korczak J., Feralny dzień. Opowiadania, wydanie elektroniczne [dostęp 10.04.2021]