Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RsG8kkB0jC78o1

Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu cz. 1

Ważne daty

IX‑VIII p.n.e. – Styl geometryczny

VII p.n.e. – Początek porządków doryckiego i jońskiego
Styl orientalizujący w malarstwie wazowym

VI p.n.e. Rzeźba archaiczna (kurosy i kory)
Ceramika czarnofigurowa

V p.n.e. – Sztuka starszej epoki klasycznej
Epoka rzeźbiarzy: Myrona, Polikleta, Fidiasza
Epoka malarzy: Zeuksisa, Polignota, Parrasjosa
Ceramika czerwonofigurowa

490 p.n.e. – Bitwa pod Maratonem

480 p.n.e. – Bitwa pod Salaminą

449 p.n.e. – Odbudowa Akropolu

447‑432 – Budowa Partenonu

333‑323 p.n.e. – Zwycięstwa Aleksandra Wielkiego

III p.n.e. – Początek epoki hellenistycznej

1

Scenariusz dla nauczyciela

RrD1kVhXPdDOL1
Scenariusz zajęć do pobrania.

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
5. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu kultury materialnej w starożytności:
b) kluczowe postacie i dzieła rzeźby greckiej,
III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:
3. dostrzega znaczenie języka łacińskiego oraz kultury starożytnej Grecji i Rzymu dla kultury polskiej, europejskiej i światowej;
4. jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej.

Nauczysz się

przedstawiać sztukę grecką w okresie archaicznym, klasycznym i hellenistycznym;

wskazywać dzieła reprezentatywne dla poszczególnych epok oraz ich twórców;

rozpoznawać: style malarstwa wazowego, porządki architektoniczne, rzeźby epoki archaicznej, klasycznej i hellenistycznej;

charakteryzowac wybrane dzieła antyku greckiego.

Wprowadzenie

Grecy byli bardzo uzdolnieni artystycznie i intelektualnie, chętnie też przejmowali od innych dobre wzory, przekształcając je na swój sposób i stosownie do potrzeb. Element rodzimy jest jednak dominujący.

Rozróżniamy trzy okresy rozwoju sztuki greckiej.

  1. Okres archaiczny (ok. X–VI w. p.n.e.) – epoka, w której centra kultury leżą poza Europą (Milet i Efez w Azji Mniejszej).

  2. Okres klasyczny (V i IV w. p.n.e.) – epoka największych osiągnięć w dziedzinie architektury i rzeźby. Na czoło wśród poleis greckich wysuwają się Ateny, wspaniale rozwija się malarstwo ścienne i sztalugowe.

  3. Okres hellenistyczny (III i II w. p.n.e.) – epoka wspaniałego i różnorodnego rozwoju sztuki, rozwoju miast, nasilenia się wschodnich wpływów, a także rozkwitu nauki, literatury i sztuki w Aleksandrii. Stworzono wtedy pierwsze instytucje naukowe: Bibliotekę i Musejon.

Malarstwo wazowe

Grecy najwyżej cenili malarstwo, jednak obrazy – tablicowe i ścienne – mistrzów takich jak: Zeuksis, Polignot i Parrasjos nie przetrwały do naszych czasów, przetrwało za to malarstwo „wazowe”.

Powszechnie używane przez Greków naczynia ceramiczne miały przede wszystkim charakter użytkowy. Dzięki temu, że dobrze wypalona glina jest niezwykle trwała, wiele naczyń ocalało, pokazując, jak zmieniały się sposoby ich dekorowania. Najbardziej znane nam style czarno- i czerwonofigurowy korzystały z praktyki starszych garncarzy i malarzy, którzy działali od IX w. p.n.e., rozwijając style geometryczny i orientalizujący.

Wiek VIII to okres pełni stylu geometrycznego. Najbardziej charakterystyczną cechą takiej dekoracji był jej horyzontalny układ, geometryczne motywy o układzie linii łamanej pod kątem prostym, tzw. meander. Motyw ten jest znany i używany w ornamentyce i sztukach dekoracyjnych do dziś. Styl geometryczny najpełniej przejawił się w Attyce i zachował na wielu naczyniach związanych z rytuałami pogrzebowymi. Były to albo dary grobowe, albo urny.

R1UDfqSgYR0U31
Waza attycka w stylu geometrycznym, ok. 740 r. p.n.e., Muzeum w Monachium, wikimedia.org, domena publiczna

Jednym z pierwszych miast, w których zarysowały się tendencje orientalizujące (koniec VIII w.), był Korynt – centrum produkcji naczyń ceramicznych, szczególnie luksusowych: na oliwę, pachnidła, drobiazgi. Kompozycja malowidła nie różniła się od geometrycznej, jednak pasy dekoracji były znacznie szersze i wypełnione formami zwierzęcymi (były to jelenie, barany, lwy, antylopy, sfinksy i gryfy) i roślinnymi (np. palmetami, lotosami). Charakterystyczną cechą stylu orientalizującego był horror vacuiHorror vacuihorror vacui – unikanie wolnej przestrzeni. Pomiędzy sylwetkami zwierząt malarz umieszczał zatem motywy rozetek, kropek, kwiatów itd.

Naczynia te różniły się od ceramiki w stylu geometrycznym także kolorystyką.

R1Nn66uqy4uQy1
Waza w stylu orientalizującym, ok. 640–630 p.n.e., Luwr, wikimedia.org, domena publiczna

Wiek VI p.n.e., w którym Attyka zaczęła skutecznie rywalizować z Koryntem, to początek stylu czarnofigurowego. W trakcie wypalania naczyń uzyskiwano żywą, czerwonobrązową barwę tła dla kompozycji, na której znajdowały się czarne sylwetki. Ornament ustąpił „opowieści”, której tematów dostarczała mitologia, sport, życie codzienne. Z biegiem czasu artyści coraz częściej pozostawiali na brzuścu naczynia prostokąt, który pokrywali właściwą dekoracją. Reszta powierzchni w trakcie wypalania uzyskiwała twardą, połyskliwą, czarną skorupę. Do wykończenia wewnętrznego detalu sylwetek wykorzystywano rylec.

Znane są nam imiona niektórych malarzy ceramicznych. Wiemy, że jednym z najsłynniejszych był Eksekias.

R1If5C9TU9u1L1
Kyliks czarnofigurowy z przedstawieniem boga Dionizosa, ok. 530 p.n.e., malarz Eksekias, Gliptoteka w Monachium, wikimedia.org, domena publiczna

Koniec VI w. p.n.e. to czas powolnego odchodzenia od stylu czarnofigurowego. Nadeszła epoka malarstwa czerwonofigurowego, w którym zamiast rylca używano pędzla. Malarz malował nim kontur motywu, a resztę pokrywał czarną polewą. Nowa technika stanowiła negatyw starszej: tło jest czarne, sylwetki ceglastoczerwone.

Początkowo naczynia z jednej strony są czarno-, a z drugiej czerwonofigurowe, potem starszy styl ustępuje młodszemu. Jego popularność trwa do IV w. p.n.e.

R1Gr7zCC24uxZ1
Naczynie w stylu czerwonofigurowym, Achilles zabijający Pentezyleę, Muzeum w Monachium, wikimedia.org, domena publiczna
R1LQkzugZnJb7
Ćwiczenie 1
Wskaż, który wiek uważany jest za początek stylu czarnofigurowego. Możliwe odpowiedzi: 1. VI w. p.n.e. 2. VIII w. p.n.e 3. IV w. p.n.e

Architektura grecka

W architekturze greckiej uderza jej szczególna dbałość o proporcje, stosowanie się do zasady symetrii, finezja szczegółów. Najbardziej reprezentatywne dla niej są dwie formy: świątynia – siedziba bóstwa i teatr.

Zasady konstrukcji i dekoracji budowli, które panowały w architekturze greckiej od okresu archaicznego do hellenistycznego, odnoszą się głównie do dwóch porządków: doryckiego i jońskiego. Oba wyłoniły się w VII w. p.n.e.

Porządek dorycki

Styl dorycki – bardziej surowy i konserwatywny – częściej przestrzegał przyjętych zasad.

Jest on dość prosty i skromny, czysto grecki, przez samych Greków uważany za statyczny, monumentalny i męski. Większość świątyń na zachodzie Grecji zbudowano w tym właśnie stylu.

Kolumna – dość krępa – składała się z trzonu (17) i głowicy – kapitelu (14), stała na krepidomie, której najwyższą częścią był stylobat (19). Na kolumnach wspierał się architraw (13) – podstawowy element belkowania. Wyżej umieszczano fryz, na który składały się dwa naprzemienne elementy: tryglify, czyli płyty z nacięciami, (8) oraz metopy (9), czyli płyty pokryte płaskorzeźbami. Gzyms przykrywał dwuspadowy dach, dzięki czemu ponad fasadami – frontową i tylną – powstawały tympanony (1). Były one przestrzenią dla dekoracji rzeźbiarskiej.

Porządek joński

Styl ten jest znacznie bardziej dekoracyjny, lżejszy w proporcjach i smuklejszy. Różnice między porządkiem doryckim i jońskim, który zrodził się we wschodniej Grecji, widać w każdym elemencie budowli, choćby w konstrukcji kolumny. Posiada ona bazę, inne żłobkowanie, elegancką i subtelną dekorację głowicy w postaci woluty. Kolumna jońska jest zdecydowanie smuklejsza niż dorycka. Ponad architrawem znajduje się inny fryz: ciągły, nieprzerwany pas dekoracji malarskiej lub rzeźbiarskiej.

Porządek koryncki

Porządek koryncki rozwinął się jako odmiana porządku jońskiego na przełomie V i IV w. p.n.e. Kapitel kolumny miał przypominać koszyk wypełniony liśćmi akantu.

Teatr

Pierwszym teatrem w Europie był teatr Dionizosa w Atenach. Początkowo widzowie stali wokół orchestry, na której śpiewał i tańczył chór. Wraz z ewolucją przedstawień zaczęto wznosić rusztowania z drewna, potem z kamienia. Teatry budowano zawsze na zboczu góry.

Stałe elementy teatru to: skene, przed którą znajdował się proskenion (dla aktorów) i orchestra (dla chóru), zmieniały się jednak ich rola i proporcje. Teatry greckie odznaczały się niezwykłą akustyką.

R1TygziS0raVz1
Teatr Dionizosa w Atenach, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0
R7bR1sNTspG9t
Ćwiczenie 2
Wskaż kiedy powstał porządek koryncki. Możliwe odpowiedzi: 1. Przełom V i IV w. p.n.e., 2. Przełom VI i V w. p.n.e 3. Przełom III i II w. p.n.e.
RMndNYVIlnVsD
Ćwiczenie 3
Jak nazywało się wzgórze, na którym znajdowała się świątynia Ateny Nike?

Kariatydy

Marcus Vitruvius Pollio, De architectura libri decem, I 5

[Architectos] Historias plures novisse oportet, quod multa ornamenta saepe in operibus architecti designant, de quibus argumentis rationem, cur fecerint, quaerentibus reddere debent. Quemadmodum si quis statuas marmoreas muliebres stolatas, quae caryatides dicuntur, pro columnis in opere statuerit et insuper mutulos et coronas conlocaverit, percontantibus ita reddet rationem Carya, civitas Peloponnensis, cum Persis hostibus contra Graeciam consensit. Postea Graeci per victoriam gloriose bello liberati communi consilio Caryatibus bellum indixerunt. ltaque oppido capto, viris interfectis, matronas eorum in servitutem abduxerunt, nec sunt passi stolas neque ornatus matronales deponere, uti non una triumpho ducerentur, sed aeterno servitutis exemplo gravi contumelia pressae poenas pendere viderentur pro civitate. Ideo qui tunc architecti fuerunt aedificiis publicis designaverunt earum imagines oneri ferendo conlocatas, ut etiam posteris nota poena peccati Caryatium memoriae traderetur.

tłumaczeniema292b85b829ebf03_0000000000015tłumaczenie

RrfPb4CpWCpuN
Ćwiczenie 4
Uporządkuj informacje. Ustal ich kolejność zgodną z opowieścią Witruwiusza. Elementy do uszeregowania: 1. Graeci Persas vicerunt. 2. Carya cum Persis societatem fecit. 3. Carya a Graecis capta est. 4. Caryatium matronae in triumpho ductae sunt. 5. Graeci Caryatium matronas in servitutem abduxerunt. 6. Graeci cum Caryatibus bellum gesserunt. 7. Caryates interfecti sunt.
RFYD6vlBV2B5f
Ćwiczenie 5
Wskaż czym są kariatydy. Możliwe odpowiedzi: 1. Kobiece posągi zastępujące kolumny w budowli 2. To reliefy znajdujące gzymsie 3. To element teatru w którym przebywał chór.
ma292b85b829ebf03_0000000000015

Piękno odkryte na Akropolu

R2hCVRG1sYrZq11
Fotografia nieznanego autora przedstawia widok na Akropol – ruiny budynku, które są położone na wapiennym wzgórzu. Budowla jest monumentalna, oparta na kolumnach. Szczyt budynku jest uszkodzony, większość kolumn jest nienaruszona. Fotografia została wykonana po zachodzie słońca. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W 1835 r. wzgórze Akropol przeszło pod skrzydła nowo powstałej Greckiej Służby Archeologicznej, która przez pół wieku prowadziła wykopaliska, penetrując zalegające na wzgórzu warstwy ziemi, aż na szczycie nie pozostało nic poza nagą skałą. 2. Dziewiętnastowieczni archeologowie zdecydowali się oczyścić Akropol, zostawiając tylko budowle z czasów Peryklesa. 3. Złoty wiek Peryklesa trwał tylko ćwierć wieku, jednak w tym czasie powstały najwybitniejsze dzieła architektury i rzeźby okresu klasycznego. 4. O istnieniu na wzgórzu mnogości budynków, świątyń, ołtarzy i wotów przypominają głównie źródła pisane. 5. Na planie Akropolu odszukajmy najważniejsze budowle: Propyleje oznaczone cyfrą 5, Partenon – oznaczony cyfrą 1, Erechtejon – oznaczony cyfrą 3 i świątynię Ateny Nike – oznaczoną cyfrą 6. 6. Monumentalną bramę, czyli Propyleje, zaprojektował Mnesikles, jeden z najwybitniejszych greckich budowniczych. W jednym ze skrzydeł Propylejów znajdowała się Pinakoteka – galeria obrazów. 7. W Erechtejonie pielęgnowano najstarsze kulty Aten: tu miał być grób dawnych królów Aten – Erechteusza i Kekropsa, miał się tu toczyć spór między Ateną i Posejdonem, rosła tu oliwka Ateny. 8. Jeden z portyków świątyni zdobią kopie posągów sześciu dziewcząt – kariatyd. 9. Najmniejszą zachowaną budowlą jest jońska świątynia Ateny Nike, czyli Zwycięskiej. Zwana jest ona czasem Apteros, co znaczy Bezskrzydła. 10. Z dekoracji rzeźbiarskiej pozostała płaskorzeźba przedstawiająca Nike – kapłankę zawiązującą sandał, przykład maniery tzw. mokrych szat. 11. Twórcami Partenonu, czyli doryckiej świątyni Ateny Partenos, byli Iktinos i Kallikrates. Za dekorację rzeźbiarską odpowiedzialny był Fidiasz. 12. Wejście do świątyni znajduje się od wschodu, od strony Propylejów widać zatem tylną fasadę Partenonu. 13. Wewnątrz świątyni stał ogromny posąg Ateny Partenos, trzymającej w dłoni posąg Nike. 14. Fidiasz wykonał go techniką chryzelefantyny: drewniany korpus pokrył złotem, kością słoniową, inkrustował go szlachetnymi kamieniami oraz pastą szklaną. 15. W tympanonach świątyni umieszczono – od wschodu, nad wejściem – narodziny Ateny, od zachodu – spór między Ateną i Posejdonem. Część posągów zachowała się: zadziwia bogactwo draperii, elegancja i naturalność wizerunków bogiń. Metopy świątyni ozdobiła centauromachia, czyli sceny walki Lapitów z centaurami. 17. Wewnątrz Partenonu Fidiasz umieścił fryz przedstawiający uroczysty pochód Ateńczyków w czasie Panatenajów, święta Ateny. 18. Wspaniała scena – pokaz talentu Fidiasza – pełna jest przykładów typowego dla rzeźby V w. p.n.e. realizmu idealnego.
Akropol, online-skills, CC BY 3.0
R1BEYtolMhpSh
Ćwiczenie 6
Wskaż projektanta bramy nazwanej Propyleje. Możliwe odpowiedzi: 1, Mnesikles 2. Erechteusz 3. Kekrops
R94u5xBe6Qnfx
Ćwiczenie 7
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Propyleje to monumentalna brama na Akropol. 2. Twórcami Propylejów byli Iktinos i Kallikrates, Partenonu zaś Mnesikles. 3. Świątynia Ateny Nike, czyli Zwycięskiej, została zbudowana w porządku jońskim. 4. Partenon zbudowano w stylu doryckim. 5. Fidiasz wykonał posąg Ateny Partenos techniką chryzelefantyny. 6. Atena Partenos trzyma na wyciągniętej dłoni posążek przedstawiający kariatydę. 7. Metopy Partenonu zdobiła gigantomachia, czyli sceny walki Lapitów z synami Ziemi. 8. Obok Erechtejonu posadzono drzewo oliwne na pamiątkę zwycięstwa Ateny nad Posejdonem.

Rzeźba grecka

Grecy początkowo wykonywali rzeźby z drewna, szybko jednak zaczęli używać kamienia, zwłaszcza miękkiego wapienia i marmuru, które występowały w Grecji dość obficie. W połowie VI w. p.n.e. dojrzała sztuka odlewania rzeźb z metalu: tak wykonane dzieła ceniono najwyżej. Monumentalne posągi bogów zdobione były techniką chryzelefantyny; robiono je z drewna, dekorowano złotem, kością słoniową, inkrustowano kamieniami szlachetnymi i pastą szklaną.

Epoka archaiczna

Rzeźba archaiczna zachowała się w oryginałach. Początkowo były to posągi tylko sakralne, np. rzeźby bóstw, wota, wizerunki zmarłych. W VI w. wykształciły się dwa podstawowe typy rzeźb: kora (po grecku dziewczyna) i kuros (po grecku młodzieniec). Rzeźby były polichromowane, barwne. Miały one dwie funkcje: nagrobną i wotywną. Kora była zawsze ubrana w udrapowaną szatę, kuros był nagi. Postać ludzka – naturalnych rozmiarów – stanowiła podstawowy temat rzeźby (była ona zatem antropocentryczna). Materiałem był głównie marmur z Naksos i Paros.

Cechami dzieł archaicznych są: frontalność i statyczność, płaski i powierzchowny modelunek ciała. Z biegiem czasu rzeźba zaczęła być dekoracyjna, ozdobna, coraz częściej cechował ją wdzięk. Artysta mniej uwagi poświęcał twarzy: oczy miały zwykle specyficzny kształt, nieco skośny, o wypukłych gałkach, usta były wygięte w „archaicznym uśmiechu”, włosy miały postać sznurów pereł. Muskulatura ciał kurosów była płaska, były one statyczne, z wysuniętą do przodu jedną stopą. Przywodzą nam one na myśl wzory egipskie.

Inne rzeźby niż kurosy i kory przetrwały w pojedynczych egzemplarzach, czego przykładem jest „Moschoforos” (niosący cielę).

R17Q0gBDwXDL21
Kora z Akropolu, ok. 525 r. p.n.e., Muzeum Akropolu w Atenach, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

Epoka klasyczna

Rzeźbę grecką tego okresu znamy głównie z kopii rzymskich, które powstały mniej więcej 500 lat po oryginałach. Spodziewamy się zwykle, że kopie te są wierne, jednak w starożytności oryginał był raczej inspiracją i wzorem. Kopiowano chętnie i często zwłaszcza dzieła Polikleta, Myrona i Fidiasza, rzeźbiarzy V w. p.n.e.

Rzeźbę okresu klasycznego V i IV w. p.n.e. cechuje umiar, harmonia, spokój i szlachetność. Ustalił się wtedy kanon idealnie pięknej postaci ludzkiej, który kazał odwzorowywać sylwetkę ludzką zgodnie z naturą. Uderzający jest całkowity spokój rzeźbionych postaci.

Poliklet poszukiwał ideału piękności w proporcjach i stosunkach liczbowych. Stworzył kanon doskonałej postaci, biorąc za jego podstawę szerokość palca i dłoni. Zastosował go w „Doryforosie” (niosącym włócznię), tworząc sylwetkę atletyczną, statyczną i masywną. Mięśnie są silniej zarysowane, ale twarz pozbawiona emocji.

Zgodnie z powszechnym przekonaniem Poliklet wprowadził zasadę kontrapostu: wyrzeźbiona postać opiera się na jednej nodze, a drugą tylko lekko się podpiera.

R1XDJ0jZWAuzl1
Poliklet, „Doryforos”, rzymska kopia z I w. p.n.e., Muzeum Archeologiczne w Neapolu, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

Rzeźbiarzem, który „pokonał ruch” był Myron. Jego najbardziej dziś znane dzieło przedstawiające mężczyznę na chwilę przed wyrzuceniem dysku, jest przykładem studium ruchu. „Dyskobol” ma kompozycję frontalną, jak w płaskorzeźbie, ciało nie zdradza wysiłku, a twarz jest niezwykle spokojna.

RFEphnHrraeCY1
Myron, „Dyskobol”, rzymska kopia z ok. 140 r. n.e., Pałac Massimo w Rzymie, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

Lizyp stworzył inny kanon piękności. Jego „Apoxiomenos”, „oczyszczający ciało po zawodach”, jest wysmukły, wyższy. Warto przyjrzeć się uważniej jego twarzy: pojawił się tu bowiem jakiś element psychologiczny – zapowiedź wielkiej zmiany, która dokonała się ostatecznie w czasach hellenistycznych. Talent Lizypa docenił Aleksander Wielki, czyniąc go swoim nadwornym portrecistą.

RXCw59xI16e3F1
Lizyp, „Apoxiomenos”, rzymska kopia oryginału z ok. 320 r. p.n.e., Muzea Watykańskie, wikimedia.org, domena publiczna

Wśród rzeźbiarzy „młodszej epoki klasycznej” (IV w. p.n.e.) Skopas był prekursorem. Na twarzach wyrzeźbionych przez niego postaci pojawiły się emocje, to on wprowadził do rzeźby greckiej ekspresję.

R13uobBqibLoq1
Skopas, „Ares Ludovisi”, rzymska kopia oryginału z ok. 320 r. p.n.e., Pałac Altemps w Rzymie, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

Innym sławnym rzeźbiarzem epoki klasycznej był Praksyteles, znany w starożytności głównie dzięki „Afrodycie z Knidos”. Jako pierwszy pokazał on nagą boginię, a inni artyści poszli w jego ślady.

Jego posągi – czy przedstawiają Afrodytę, Apollina czy Hermesa – są pełne uroku i wdzięku. Linie ciała są płynne, naśladujące nawet kształt litery „s”, a punkt ciężkości zdaje się znajdować poza ciałem.

R1ejRowhiI61E1
Praksyteles, „Afrodyta z Knidos”, IV w. p.n.e., rzymska kopia, Pałac Altemps w Rzymie, wikimedia.org, domena publiczna

Starożytność grecka, łącząc dwie idee: piękna i dobra, stworzyła ideał człowieka, „kalokagathię” (gr. „kalos” znaczy piękny, „agathos” – dobry). „KalokagathiaKalokagathiaKalokagathia” oznacza po prostu dążenie do harmonijnego rozwoju ducha i ciała. Rzeźba okresu klasycznego stara się tę ideę wyrazić.

Epoka hellenistyczna

Początkowo tendencje rzeźby klasycznej są bardzo silne. Dominują dwie tendencje. Jeden nurt – idąc za Skopasem – poszukuje efektu surowości, wysiłku, walki i cierpienia, drugi – idąc za Praksytelesem – elegancji, lekkości, wdzięku i miękkości.

Ta pierwsza tendencja jest widoczna w „Grupie Laokoona”. Widać tu rozpaczliwy wysiłek, by wyrwać się ze wężowych splotów, ale tylko cierpienie Laokoona wydaje się realistyczne, postacie jego synów, zdecydowanie mniejsze, są tłem dla postaci centralnej. Ten tragiczny epizod „trojański” to okazja, by pokazać beznadziejną walkę, agonię, klęskę i śmierć w trzech odsłonach: rzeźbę trzeba oglądać od postaci starszego syna (po prawej) do młodszego, już martwego (po lewej), ich ojciec walczy, ale nie może ujść wyrokom przeznaczenia.

RlyMNNKmVFpjJ1
Hagesandros, Atenedoros i Polidoros, „Grupa Laokoona”, kopia oryginału z ok. 200 r. p.n.e., Muzea Watykańskie, wikimedia.org, domena publiczna

Wielki Ołtarz Pergamoński to zabytek oryginalny, który powstał w latach 180–160 p.n.e. Największą jego ozdobą jest długi pas płaskorzeźb przedstawiających gigantomachię – walkę bogów Olimpu z synami Ziemi, którzy zostali pokonani we wszystkich scenach zdobiących fryz. Na twarzy giganta powalonego przez Atenę i na twarzy bogini Gai, która patrzy na syna Alkioneusa, maluje się wielkie cierpienie. Napięcie mięśni, wpółotwarte usta, oczy wzniesione ku górze, ból giganta ciągniętego za włosy, kłębowisko ciał, dynamika, ekspresja, niespokojna gra świateł i cieni – wszystko to zastąpiło „klasyczny” spokój i statyczność.

RCJqR4rkJiojp1
Wielki Ołtarz Zeusa, Muzeum Pergamońskie w Berlinie, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

Posąg Nike wyrzeźbiony z doskonałego marmuru z Paros znaleziono na świętej wyspie Samotraka u wybrzeży Tracji. Bogini pełna majestatu i gracji została przedstawiona w momencie lądowania na dziobie okrętu (wykonanego z rodyjskiego wapienia). Szata przylega do jej ciała, dając złudzenie ruchu i wiatru.

R1QdFpaaU5Lzb1
„Nike z Samotraki”, III lub II w. p.n.e., Luwr, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna

Afrodyta „Milońska” – uważana za arcydzieło sztuki greckiej – przedstawia półnagą boginię z szatą udrapowaną wokół bioder. Wenus – przechylona z wdziękiem w jedną stronę – stoi spokojnie, ciało wydaje się miękkie i świetliste. Twarz nie jest pełna ekspresji, ale klasyczna, spokojna. Także sylwetka ujęta w kontrapoście przypomina rzeźby Polikleta i Praksytelesa.

R1GfLYpoyZ8aL1
Wenus z Melos, 130–100 p.n.e., Luwr, Paryż, wikimedia.org, domena publiczna

„Gal zabijający żonę” to centralna rzeźba grupy, którą ok. 228 r. p.n.e. ustawiono w Pergamonie w Azji Mniejszej. Pozostałe posągi przedstawiały rannych i konających barbarzyńców. Pełna tragizmu i patosu scena każe współczuć Galowi, który – choć zwyciężony –pozostaje nieugięty, heroiczny, dumny. Taki obraz zmagań z Galami podniósł rangę zwycięstwa nad nimi.

R3VexKLRB1peH1
„Gal zabijający żonę”, Muzeum Narodowe w Rzymie, wikimedia.org, domena publiczna

Epoka hellenistyczna sięgała po stare tematy, ale ujmowała je inaczej, np. portrety nie przedstawiały już idei, ale osobę. Wizerunki Aleksandra Wielkiego służyły zatem gloryfikacji władcy, nie idei władzy. Epoka ta przyniosła także wiele innowacji i nowych tematów: przedstawienia dzieci (np. „Chłopiec z gęsią”), sceny rodzajowe, naturalistyczne obrazy ludzi, groteskowych w swej brzydocie, chorobie lub słabości (np. „Pijana staruszka”), przedstawienia zwierząt. Również w tej epoce pojawiały się rzeźby dużych rozmiarów, jednak znacznie bardziej monumentalne niż Zeus Olimpijski lub Atena Partenos, czego przykładem jest Kolos Rodyjski.

R1ZGcNS9How5E
Ćwiczenie 8
Co zabiło Lakoona i jego synów?
Rrrnfw9jpP0nv
Ćwiczenie 9
Wymień dzieła Fidiasza poznane w trakcie lekcji.
Polecenie 1

Klasyczny spokój czy emocjonalizm i ekspresja?

Odwołując się do wybranych przykładów rzeźby greckiej, napisz pracę, zawierając ją w ok. 300 słowach.

Robi89GNaJeAj
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słowniki

Słownik pojęć

Centaur
Centaur

pół‑człowiek, pół‑koń

Centauromachia
Centauromachia

walka Lapitów (ludzi) z centaurami

Chryzelefantyna
Chryzelefantyna

technika zdobienia posągów z drewna złotem i kością słoniową

Gigantomachia
Gigantomachia

walka synów Ziemi (Gai) – gigantów z bogami z Olimpu

Głowica
Głowica

kapitel kolumny

Horror vacui
Horror vacui

strach przed pozostawieniem pustego miejsca

Kalokagathia
Kalokagathia

arystokratyczny ideał człowieka, polegający na osiągnięciu przez niego wysokich przymiotów ciała i umysłu

Kanon
Kanon

ideał piękności ciała ludzkiego

Kapitel
Kapitel

głowica kolumny

Kariatyda
Kariatyda

posąg dziewczyny pełniący funkcję kolumny

Kontrapost
Kontrapost

zasada kompozycji w rzeźbie greckiej: polega na zrównoważeniu postawy ciała, którego ciężar spoczywa na jednej nodze, ciało jest wygięte w przeciwną

Lapici
Lapici

plemię zamieszkujące Tesalię; Lapici pokonali centaurów, występując w obronie porywanych przez nich kobiet

Portyk
Portyk

kolumnada

Woluta
Woluta

element dekoracyjny kolumny jońskiej przypominający wygięte rogi

Słownik łacińsko‑polski

R1aovDNPFh3EG1
Słownik łacińsko‑polski
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

E. Makowiecka, Sztuka grecka, Warszawa 2007

M. L. Bernhard, Sztuka grecka, Toruń 1998

P. Conolly, H. Dodge, Antyczne miasta. Cuda architektury. Życie społeczne, kulturalne, religijne, Warszawa 1998

M. Beard, Partenon, Poznań 2018

Mała encyklopedia kultury antycznej red. Z. Piszczek, Warszawa 1973

K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977

Słownik kultury antycznej, red. naukowa R. Kulesza, Warszawa 2012

S. Stabryła, Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2017