Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RGH5Slo5VtOtF1

Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu cz. 2.

Ważne daty

753 p.n.e. – Legendarna data założenia Rzymu. Okres królewski
Panowanie Etrusków w Rzymie

509 p.n.e. – Rzym republiką. Walki patrycjuszy i plebejuszy

264 p.n.e. – Początek wojen punickich

II w. p.n.e. – Wojny macedońskie. Narzucenie władzy Grekom

146 p.n.e. – Zburzenie Kartaginy i Koryntu

I w. p.n.e. – Wojny domowe i upadek republiki. Epoka Cezara i Cycerona

30 p.n.e. – Pryncypat Oktawiana Augusta

I w. – Dynastia julijsko‑klaudyjska

II w. – Czasy Trajana, Hadriana, Marka Aureliusza

III w. – Cesarze z wyboru legionów

IV w. – Zrównanie chrześcijaństwa z innymi legionami. Rzym podupada

395 p.n.e. – Podział cesarstwa na Wschodnie i Zachodnie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R17t8ISNsZBBf1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:

5. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu kultury materialnej w starożytności:

4) architektura rzymska: wybrane typy budowli i ich przeznaczenie (amfiteatr, cyrk, stadion, termy, łuk triumfalny, akwedukt, willa rzymska, bazylika), najważniejsze budowle starożytnego Rzymu: Koloseum, kolumna Trajana, Forum Romanum, Panteon; Pompeje jako przykład miasta rzymskiego;

III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:

3) dostrzega znaczenie języka łacińskiego oraz kultury starożytnej Grecji i Rzymu dla kultury polskiej, europejskiej i światowej;

4) jest świadomy antycznych korzeni kultury polskiej, europejskiej i światowej;

Nauczysz się

rozpoznawać typy budowli starożytnego Rzymu;

charakteryzować dzieła reprezentatywne dla sztuki rzymskiej: rzeźby malarstwa i architektury;

przedstawiać przykłady rzymskiej sztuki sakralnej, użytkowej, triumfalnej i pomnikowej;

tłumaczyć tekst Pliniusza Starszego z Historii naturalnej.

Periodyzacja sztuki rzymskiej

VI–V w. p.n.e.

Okres etruski (archaiczny)

IV–II w. p.n.e.

Okres republiki

I w. p.n.e.

Okres późnej republiki

I w. – 1. połowa III w.

Okres cesarski

III–V w.

Okres późnego antyku

Etruskowie

Etruskowie (łac. Etrusci, Tusci) zamieszkiwali tereny dzisiejszej Toskanii. Być może byli oni najstarszą nieindoeuropejską ludnością Italii, choć istnieje także teoria, że osiedlili się tam w VIII w. p.n.e. po opuszczeniu Lidii w Azji Mniejszej.

Ich miasta tworzyły ligę dwunastu niezależnych miast. Na czele każdego z nich stał król, w późniejszych zaś czasach władza przeszła na przedstawicieli arystokracji (lukumonów). Około V w. p.n.e. pozycja Etrusków – niepodważalna od VIII w. – zaczęła słabnąć pod wpływem rosnących aspiracji ludów italskich, napływu Galów, walk z Grekami oraz aktywności Rzymu, który zdobywał po kolei wszystkie miasta etruskie (ostatnie w 280 r. p.n.e.).

Charakterystyczna dla sztuki etruskiej jest zwłaszcza świątynia. Najczęściej miała ona ciężki dach, wysokie podium, bardzo obszerny przedsionek, a z tyłu była zamknięta ścianą. Kolumny były szeroko rozstawione. Mury wznoszono z suszonej i palonej cegły, kolumnada i belkowanie były drewniane.

RXTV7y7ANV4tn
Dziewiętnastowieczna rekonstrukcja świątyni etruskiej, Villa Giulia, Rzym, wikimedia.org, CC BY 2.5

Malarstwo etruskie znamy głównie z grobowców. Freski tam umieszczane z reguły przedstawiają uczty, tańce, ofiary, igrzyska, wyścigi, polowania. Z biegiem czasu pojawiają się także inne tematy: śmierć, sceny walk, wizerunki demonów i bóstw podziemnych. Barwy dotąd żywe stają się ciemne i mniej jaskrawe.

R1R7PMOkYQzcA1
Malowidło etruskie, Grób Lwic, Tarkwinia, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna

Z  rzeźby zachowały się głównie dzieła wykonane z wypalonej gliny, brązu oraz kamienia. Bardzo ciekawym typem rzeźby etruskiej są sarkofagi terakotowe oraz kamienne. Przedstawiają one zmarłych tak, jakby nadal żyli i ucztowali. Wiele rzeźb zdradza tendencję do deformacji, wydłużania sylwetki, jakby artyście brakowało wyczucia proporcji.

R7hcyoLtBJZN91
Rzeźba z terakoty, dekoracja Ara della Regina, IV w. p.n.e., Muzeum w Tarkwinii, Włochy, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0

Etruskowie byli mistrzami brązownictwa. Na bardzo wysokim poziomie stały też techniki złotnicze.

RgdJyKbJs5hZA
Biżuteria z początków V w. p.n.e., Muzeum sztuki Metropolitan, Nowy Jork, wikimedia.org, CC BY-SA 3.0
R1KUEEOayLgSZ
Ćwiczenie 1
Wskaż zdania, które nie są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Okres archaiczny w sztuce rzymskiej przypadł na IX–VIII w. p.n.e. 2. Etruskowie to po łacinie „Tyrsenoi”. 3. Etruskowie byli znakomitymi złotnikami. 4. Cechą rzeźby etruskiej jest deformacja. 5. Sceny namalowane w grobowcach etruskich z reguły przedstawiają ludzi cieszących się życiem.

Cuda tworzone przez Rzymian

Caius Plinius Maior, Naturalis historia, XXXVI, 121–123

Sed dicantur vera aestimatione invicta miracula. Q. Marcius Rex, iussus a senatu aquarum Appiae, Anienis, Tepulae ductus reficere, novam a nomine suo appellatam cuniculis per montes actis intra praeturae suae tempus adduxit; Agrippa vero in aedilitate adiecta Virgine aqua ceterisque conrivatis atque emendatis lacus DCC fecit, praeterea salientes D, castella CXXX, complura et cultu magnifica, operibus iis signa CCC aerea aut marmorea inposuit, columnas e marmore CCCC, eaque omnia annuo spatio. Adicit ipse aedilitatis suae conmemoratione et ludos diebus undesexaginta factos et gratuita praebita balinea CLXX, quae nunc Romae ad infinitum auxere numerum.

Quod si quis diligentius aestimaverit abundantiam aquarum in publico, balineis, piscinis, euripis, domibus, hortis, suburbanis villis, spatia aquae venientis, exstructos arcus, montes perfossos, convalles aequatas, fatebitur nil magis mirandum fuisse in toto orbe terrarum.

R15TSlSx0yoG4
Park Akweduktów w Rzymie, wikimedia.org, CC BY 2.0
R1DV2OInTZQrm
Ćwiczenie 2
Z podanych zdań wskaż te, które są prawdziwe VERUM lub fałszywe FALSUM. VERUM Możliwe odpowiedzi: 1. Agrippa balinea CLXX gratuita populo Romano praebuit. 2. Q. Marcius aedilis Aquam Marciam aedificavit. 3. Agrippa aedilis Aquam Virginem aedificavit. 4. Plinius Maior aquaeductos invicta miracula putat. 5. Plinii temporibus Romae plurima balinea fuerunt. 6. Senatus praetorem quattuor aquarum ductus reficere iussit. FALSUM Możliwe odpowiedzi: 1. Agrippa balinea CLXX gratuita populo Romano praebuit. 2. Q. Marcius aedilis Aquam Marciam aedificavit. 3. Agrippa aedilis Aquam Virginem aedificavit. 4. Plinius Maior aquaeductos invicta miracula putat. 5. Plinii temporibus Romae plurima balinea fuerunt. 6. Senatus praetorem quattuor aquarum ductus reficere iussit.
R1ax56r6xBVVr
Ćwiczenie 3
Połącz w pary. Aquas reficere Możliwe odpowiedzi: 1. wydawać igrzyska, 2. przekopywać góry, 3. budować łuki, 4. naprawiać akwedukty, 5. budować wodotryski, 6. stawiać posągi, 7. wyrównywać doliny Salientes facere Możliwe odpowiedzi: 1. wydawać igrzyska, 2. przekopywać góry, 3. budować łuki, 4. naprawiać akwedukty, 5. budować wodotryski, 6. stawiać posągi, 7. wyrównywać doliny Signa imponere Możliwe odpowiedzi: 1. wydawać igrzyska, 2. przekopywać góry, 3. budować łuki, 4. naprawiać akwedukty, 5. budować wodotryski, 6. stawiać posągi, 7. wyrównywać doliny Ludos facere Możliwe odpowiedzi: 1. wydawać igrzyska, 2. przekopywać góry, 3. budować łuki, 4. naprawiać akwedukty, 5. budować wodotryski, 6. stawiać posągi, 7. wyrównywać doliny Arcus exstruere Możliwe odpowiedzi: 1. wydawać igrzyska, 2. przekopywać góry, 3. budować łuki, 4. naprawiać akwedukty, 5. budować wodotryski, 6. stawiać posągi, 7. wyrównywać doliny Montes perfodere Możliwe odpowiedzi: 1. wydawać igrzyska, 2. przekopywać góry, 3. budować łuki, 4. naprawiać akwedukty, 5. budować wodotryski, 6. stawiać posągi, 7. wyrównywać doliny Convalles aequare Możliwe odpowiedzi: 1. wydawać igrzyska, 2. przekopywać góry, 3. budować łuki, 4. naprawiać akwedukty, 5. budować wodotryski, 6. stawiać posągi, 7. wyrównywać doliny

Architektura rzymska

R1WI9ubEFxPqy1
Fotografia nieznanego autora przedstawia rzymski Panteon stojący na kamiennym placu, wokół którego znajdują się liczne budowle oraz auta. Budynek składa się z kolumnady podtrzymującej elementy budynku oraz drugiej części w kształcie cylindra. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Architektura Rzymian ujawniała ich skłonność do utylitaryzmu i monumentalizmu, czego przykładem jest sławny rzymski Panteon, oraz do korzystania z obcych wzorów, etruskich i greckich. Fotografia przedstawia rzymski Panteon stojący na kamiennym placu. Na pierwszym planie widoczne są tłumy ludzi podziwiające zabytkowy budynek. 2. W budownictwie posługiwano się trwalszym niż w Grecji materiałem, kamieniem wulkanicznym, np. tufem, wapiennym trawertynem, a w końcu cegłą. Fotografia nieznanego autora przedstawia materiał budowlany. Na jego powierzchni widoczne są różnej wielkości otwory oraz kamienie. 3. To w Rzymie wynaleziono cement, który służył jako beton, a także pozwalał spajać kamienne bloki. Widok na oculus w rzymskim Panteonie, który został wykonany między innymi z cenetu. 4. Rzymskie techniki budowlane miały wiele zalet: trwałość, łatwość transportu, wprowadzania innowacji takich jak łuk, absyda, nisza, np. w Bazylice Maksencjusza w Rzymie. Fotografia nieznanego autora przedstawia widok na Bazylikę Konstantyna, która zbudowana jest z trzech dużych łuków. W tle widoczne są inne budynki. 5. System architektoniczny Rzymian jest oparty na łuku, choć łączy się on z przekonaniem o niezbędności kolumny i belkowania. Fotografia nieznanego autora przedstawia widok na rzymski akwedukt, który został wykonany z kamienia i ma formę łuków. 6. Albo więc przenoszą oni na swój grunt porządki greckie, albo dokonują syntezy obu koncepcji. Fotografia nieznanego autora przedstawia wysoki budynek wsparty kolumnami, który został wykonany z ciemnych cegieł. Budynek znajduje się w parku, obok niego widoczni są ludzie. 7. Rzymianie budowali miasta na wzór obozu rzymskiego, którego plan był podporządkowany układowi dwóch ulic: via principalis i via praetoria. Ilustracja nieznanego autora przedstawia widok na rekonstrukcję obozu, która składa się z rowów, murów miejskich oraz budynków. 8. W mieście ulice te nazywają się cardo i decumanus. 9.

Na ich przecięciu powstawało forum. Fora były planowane zawsze jako place zamknięte kolumnadą. Ilustracja nieznanego autora przedstawia model Forum Augusta – duży budynek zbudowany na kolumnadzie. Obok niego widoczne są mniejsze budynki z kolumnadami.

10.

Do rzymskiej architektury użytkowej zaliczamy budowle inżynieryjne, np. drogi, mury, mosty, akwedukty, domy miejskie i podmiejskie (wille), bazyliki oraz termy. Fotografia przedstawia kamienny most oparty o łuki.

11.

Bazylika była rozległą halą przeznaczoną na posiedzenia sądu lub miejsce zebrań. Za wzór posłużyła tu grecka stoa. Ilustracja nieznanego autora przedstawia projekt Bazyliki Aemili, dużego budynku, który oparty został o liczne łuki i kolumny. Budynek ma szare ściany oraz czerwony dach. 12. Termy w czasach cesarstwa stały się wielkimi kompleksami kąpielowymi, w których znajdowały się także biblioteki, bary, przebieralnie. Plan łaźni Dioklecjana został przedstawiony na figurze kwadratu, z dolną zaokrągloną krawędzią. Plan znajduje się na białym tle. 13.

Przykładem architektury widowiskowej były teatry, amfiteatry i cyrki. Teatr rzymski powstał na planie teatru greckiego. Nie szukano dla niego wzgórza jako oparcia, był wolnostojący. Inną różnicą było to, że jego budynek sceniczny liczył kilka pięter. Fotografia nieznanego autora przedstawia widok na Teatr Romano de Merida, który znajduje się w Hiszpanii. Teatr posiada kamienne trybuny oraz scenę, która znajduje się pośrodku. 14.

W amfiteatrze – budowanym na planie owalu – organizowano walki gladiatorów i zmagania ze zwierzętami. Najsławniejszy amfiteatr to rzymskie Koloseum. Ilustracja przedstawia plan amfiteatru na pomarańczowym tle. Na planie zostały oznaczone trybuny, scena oraz kolumny.

15. Cyrk służył wyścigom zaprzęgów konnych. Był rzymskim odpowiednikiem greckiego hipodromu. Miał zwykle długość ok. 500 m. Największym znanym cyrkiem był rzymski Circus Maximus. Ilustracja przedstawia plan rzymskiego Cyrku, na którym odbywały się wyścigi konne. 16.

Do architektury reprezentacyjno-pomnikowej należy łuk, np. łuk Tytusa, upamiętniający wielkie zwycięstwa – kamienna budowla zbudowana z jasnego materiału kamienia. Pod Łukiem widoczni są ludzie.

17.

Innym rodzajem pomników tego typu jest kolumna, np. rzymska kolumna Trajana – wysoka kolumna na której znajdują się sceny z historii Rzymu.

18.

Świątynia rzymska – przykład architektury sakralnej – zapożyczyła swą formę od etruskiej: z tyłu zamknięta ścianą, ma wysoki podest i głęboki przedsionek.

19.

Najsławniejszą z rzymskich świątyń jest monumentalny Panteon z czasów Hadriana – świątynia wszystkich bogów.

Panteon, online-skills, CC BY 3.0
Rnh2L9TDSfp6B1
Ćwiczenie 4
Wskaż zdanie, które jest prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Etruskowie byli mistrzami brązownictwa. 2. Obróbka złota często sprawiała problem Etruskom, często niszczyli cenny materiał. 3. Wiele rzeźb Etruskich cechuje mistrzowskie wyczucie proporcji.
R1dydRwMXKjkH
Ćwiczenie 5
Uzupełnij zdania. 1. Grecka stoa posłużyła jako model dla rozległych hal sądowych, które Rzymianie wznosili na forach. Dlatego owe hale były nazywane foralnymi lub cywilnymi. Były to Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. bazyliki, 2. cyrki, 3. fora, 4. teatry.
2. Grecy, by je wznosić, potrzebowali wzgórz. Rzymianie budowali je w środku miasta. Zmodyfikowali wysokość budynku scenicznego (stał się on kilkupiętrowy), aby zmniejszyć natężenie miejskiego hałasu. Były to Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. bazyliki, 2. cyrki, 3. fora, 4. teatry.
3. Greckie hipodromy miały takie samo przeznaczenie jak rzymskie Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. bazyliki, 2. cyrki, 3. fora, 4. teatry.
4. W rzymskich miastach, których plan był wzorowany na układzie obozu legionowego, na skrzyżowaniu ulic „cardo” i „decumanus” zakładano Tu uzupełnij Możliwe odpowiedzi: 1. bazyliki, 2. cyrki, 3. fora, 4. teatry.

Rzeźba i płaskorzeźba

W Rzymie popularna była rzeźba portretowa – płaskorzeźba oraz rzeźba pełna. Złożyły się na to dwa czynniki: wzory hellenistycznej rzeźby greckiej oraz popularne wśród patrycjuszy zwyczaje pogrzebowe. Po śmierci ojca rodziny zdejmowano bowiem z jego twarzy maskę pośmiertną i umieszczano ją w atriumAtriumatrium domu, w galerii portretów przodków. Prawdopodobnie maski woskowe zastępowano potem rzeźbami z kamienia lub brązu. Taki portret nie reprezentował – jak w Grecji – pewnej idei (np. portret Peryklesa to idea władzy), lecz posiadał cechy indywidualne. Rzymski portret epoki wczesnorepublikańskiej nazywamy często werystycznym. Wykazuje on jaskrawe, obiektywne naśladowanie natury. Zachowało się wiele portretów mężczyzn w podeszłym wieku, a właściwie brak portretów kobiet.

R1LTXby7NuJAH
Pseudo-Seneka, rzeźba z I w. p.n.e., Muzeum Archeologiczne w Neapolu, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0

W rzeźbach epoki Augusta odnajdziemy zarówno elementy nawiązujące do tradycji rzymskiej, jak i grecki idealizm. Dobrym przykładem jest wizerunek samego Oktawiana. Posąg, który stał w willi żony Oktawiana, Liwii, w Prima Porta, jest reprezentacyjny, pełen dostojeństwa, szlachetności, chłodu, ma bowiem heroizować i uszlachetniać jego postać.

R12tEfTYzIkh9
August z Prima Porta, koniec I w. p.n.e., Muzea Watykańskie, wikimedia.org, domena publiczna

Podobne tendencje reprezentują płaskorzeźby Ara Pacis Augustae – Ołtarza Pokoju Augustowego. Przypomina on Wielki Ołtarz Zeusa w Pergamonie, ale pod wieloma względami jest od niego różny, np. jego oprawa architektoniczna jest znacznie mniejsza. Każdy z reliefów ma znaczenie symboliczne, np. ten, który przedstawia siedzącą kobietę. Jest to zapewne personifikacja Italii – Bogini Tellus, inne postacie to być może Niebo i Morze. Ołtarz Pokoju ma wielkie znaczenie historyczne, propagandowe, a umieszczone tam znakomite płaskorzeźby wywarły wielki wpływ na dalszy rozwój sztuki.

R16fJFY84WiC8
Bogini Tellus (Ziemia). Część dekoracji Ołtarza Pokoju (Ara Pacis) w Rzymie, koniec I w. p.n.e. wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

W epoce Flawiuszy i Trajana rzeźba znowu stała się bardziej realistyczna, co ilustrują płaskorzeźby łuku Tytusa i kolumny Trajana. Brak tu głębszej symboliki, widoczna jest zaś tendencja do tworzenia pewnej pogłębionej i zgodnej z prawdą narracji, realistyczny krajobraz, tworzenie głębi, kilkuplanowość.

R10UKYKa6p53c
Scena wymarszu rzymskiego legionu. Kolumna Trajana, II w., Rzym., wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

Malarstwo

Nie posiadamy zabytków rzymskiego malarstwa sztalugowego, na który wielki wpływ miało greckie malarstwo epoki hellenistycznej, zachowały się za to piękne freski, np. w Rzymie, Ostii lub Pompejach.

RYNOMdrTcWKsT
Fresk z Willi Liwii w Prima Porta, Muzeum Narodowe w Rzymie, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

Kompozycje te reprezentują różne konwencje i mody:

  • I styl, inkrustacyjny (III w. p.n.e.), właściwie nie występuje w Rzymie. Naśladuje on marmurowe inkrustacje,

  • II styl, architektoniczny (I w. p.n.e.): fresk bywa ramą dla dzieła sztuki, posiada głębię, inną przestrzeń,

  • III styl (za Augusta) stosuje iluzjonizmIluzjonizmiluzjonizm, mniej jest pejzaży, pojawiają się za to motywy egiptyzujące i egzotyczne,

  • IV styl (czasy Klaudiusza) lubuje się w fantastycznych, teatralnie skręconych motywach architektonicznych.

RG9IqUJz66n9J
III styl fresk w domu rzymskim w Oplontis we Włoszech, wikimedia.org, domena publiczna
REATbk3NIFwFI
Ćwiczenie 6
Wskaż prawdziwe informacje o Circus Maximus. Możliwe odpowiedzi: 1. Był największym cyrkiem starożytnego Rzymu 2. Był odpowiednikiem greckiego hipodromu, 3. Miał długość ok. 500 metrów 4. Odbywały się na nim walki gladiatorów.
R10ECKBGAOYYK
Ćwiczenie 7
Wskaż wszystkie zdania, które opisują portret rzymskiego patrycjusza. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to portret werystyczny. 2. Portret heroizuje i uszlachetnia rzymskiego patrycjusza. 3. Portret reprezentuje grecki idealizm. 4. Artysta odstąpił od obiektywnego naśladownictwa natury modela, by wyrazić ideę mądrości. 5. Artysta oddał drobiazgowo, wiernie rysy twarzy.
R1NJg1afEHupN
Ćwiczenie 8
Wskaż poprawny opis rzeźby August z Prima Porta. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to rzeźba ukazująca młodego władcę jako syna Herkulesa. Dokonuje się tu istotna zmiana w koncepcji władzy. Oktawian chce być boskim władcą wschodniego typu. Jego pozycję najlepiej wyraża łacińskie określenie: „dominus ac deus”. 2. Twarz Augusta to twarz natchniona. Wielkie oczy spoglądają ku górze, jakby szukały kontaktu z bogiem, a jednocześnie jakby przyciągały ku sobie człowieka, zachęcając go do czynu. Proporcjonalność i piękność jego rysów, silna idealizacja służą tworzeniu aury niezwyciężonego wodza. Portret Augusta przypomina wizerunki Aleksandra Wielkiego. 3. Oblicze Oktawiana przypomina twarze herosów klasycznej rzeźby greckiej. Rzeźbiarz zachował równowagę między elementami ideowymi i ludzkimi. Uderzający spokój, z jakim August spogląda przed siebie, służy tworzeniu wizerunku człowieka godnego zaufania. Jest to uniwersalny portret władcy.
R1DfFYyTSqwO6
Ćwiczenie 9
Oceń, czy zdania są zgodne, czy niezgodne z prawdą. Każdemu zdaniu przyporządkuj kategorię VERUM (prawda) lub FALSUM (fałsz). VERUM Możliwe odpowiedzi: 1. Łuk Tytusa należy do architektury reprezentacyjno-pomnikowej. 2. Wynalazcami cementu byli Grecy. 3. III styl malarstwa rzymskiego stosuje iluzjonizm, motywy egiptyzujące i egzotyczne. 4. Etruskowie zamieszkiwali tereny dzisiejszej Toskanii. 5. Wodociąg Dziewiczy (Aqua Virgo) zbudował Agryppa. 6. Malarstwo etruskie znamy głównie z grobowców. 7. Autorem dzieła „Naturalis historia” jest Witruwiusz. 8. Panteon powstał za czasów Hadriana. 9. Ara Pacis Augusta znajduje się w Rzymie. 10. Najbardziej znany cyrk rzymski to Circus Flaminius. FALSUM Możliwe odpowiedzi: 1. Łuk Tytusa należy do architektury reprezentacyjno-pomnikowej. 2. Wynalazcami cementu byli Grecy. 3. III styl malarstwa rzymskiego stosuje iluzjonizm, motywy egiptyzujące i egzotyczne. 4. Etruskowie zamieszkiwali tereny dzisiejszej Toskanii. 5. Wodociąg Dziewiczy (Aqua Virgo) zbudował Agryppa. 6. Malarstwo etruskie znamy głównie z grobowców. 7. Autorem dzieła „Naturalis historia” jest Witruwiusz. 8. Panteon powstał za czasów Hadriana. 9. Ara Pacis Augusta znajduje się w Rzymie. 10. Najbardziej znany cyrk rzymski to Circus Flaminius.

Słowniki

Słownik pojęć

Absyda
Absyda

pomieszczenie zamykające nawę

Atrium
Atrium

centralne pomieszczenie w  domu rzymskim; w jego dachu był otwór, pod którym znajdował się basen na wodę deszczową;

Hipodrom
Hipodrom

w starożytnej Grecji teren, na którym odbywały się wyścigi konne

Iluzjonizm
Iluzjonizm

technika dająca złudzenie głębi przestrzeni

Personifikacja
Personifikacja

przedstawienie w postaci ludzkiej np. pojęć abstrakcyjnych

Relief
Relief

płaskorzeźba

Stoa
Stoa

kolumnowy portyk w starożytnej Grecji

Utylitaryzm
Utylitaryzm

postawa uznająca użyteczność za najwyższe dobro

Weryzm
Weryzm

wierne odtwarzanie rzeczywistości

Słownik łacińsko‑polski

R1RFpbAYnjqE01
Słownik łacińsko‑polski.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

J. Ciechanowicz, Rzym - ludzie i budowle, Warszawa 1989.

U. Eco, Historia piękna, przeł. A. Kuciak, Poznań 2011.

M. Gładysz, Imperium rzymskie. Powstanie i upadek. Podróż przez wieki z mapą interaktywną, Gdańsk 2006.

Ch. Lloyd, Historia sztuki, przeł. M. Kluk, Warszawa 1997.

W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2011.

W. Kopaliński Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 2014.