| III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum |
| |
| |
| |
Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego: | (3.1) rozróżnia style i kierunki architektury i sztuk plastycznych oraz umieszcza je w odpowiednim porządku chronologicznym i w centrach kulturotwórczych, które miały zasadnicze znaczenie dla ich powstania; |
| |
| |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna pojęcie Europejska Stolica Kultury
wymienia miasta, które odegrały największe znaczenie w tworzeniu wielkich środowisk artystycznych,
zna zabytki we wskazanych miastach‑stolicach kultury,
wyjaśnia pojęcie stolica kultury.
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi wyjaśnić, na czym polega znaczenie miast‑stolic kultury,
wskazuje środowiska artystyczne związane z miastami‑stolicami kultury,
potrafi przyporządkować dzieła sztuki do wielkich środków kultury europejskiej
|
| postawy:
motywowanie do pogłębiania wiedzy o kulturze europejskiej,
uczestniczenie w kulturze poprze odbiór sztuki i jej wartościowanie,
kształtowanie szacunku dla dóbr kultury i sztuki.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), eksponująca (pokaz materiału wizualnego) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | zestaw Ilustracji + wideo komentarz, pokazujący dorobek artystyczny miast‑stolic kultury, które odegrały największe znaczenie w tworzeniu wielkich środowisk artystycznych. narzędzie interaktywne do przyporządkowania wielkich dzieł określonym centrom kultury. |
| |
| |
| |
faza wprowadzająca: (5 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel wyjaśnia pojęcie miasta‑stolicy kultury, jako miast europejskich, które zostały wybrane przez Unię Europejską i nazywane są stolicami kultury. Podaje też informację, że z tego tytułu w ciągu jednego roku może ono zaprezentować życie kulturalne swoje, całego regionu i państwa.
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
Uczniowie w zeszytach sporządzają tabelę według wzoru:
Nauczyciel wyświetla uczniom zestaw ilustracji połączony z komentarzem. Uczniowie podczas oglądania uzupełniają w tabeli pierwsze dwie kolumny;. Poniżej znajduje się tabela z uzupełnieniem:
Po obejrzeniu materiału uczniowie na podstawie własnej wiedzy oraz materiału z podręcznika uzupełniają tabelę wpisując inne, dowolne dzieło sztuki związane z danym miastem.
|
faza podsumowująca: (10 min.) |
Nauczyciel prezentuje narzędzie interaktywne do przyporządkowania wielkich dzieł określonym centrom kultury.
Uczniowie, korzystając z narzędzia ćwiczą umiejętności.
Nauczyciel zadaje pracę domową: Uzupełnij tabelę o jedno z miast – stolic kultury (inne niż to, które było omówione podczas lekcji), trzecią kolumnę uzupełnij na podstawie podręcznika a do wypełnienia drugiej skorzystaj z innych źródeł.
|