Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sztuka w wielkim mieście

Zakres

III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego:

(3.1) rozróżnia style i kierunki architektury i sztuk plastycznych oraz umieszcza je w odpowiednim porządku chronologicznym i w centrach kulturotwórczych, które miały zasadnicze znaczenie dla ich powstania;

Temat lekcji:

Sztuka w wielkim mieście

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcie Europejska Stolica Kultury

  • wymienia miasta, które odegrały największe znaczenie w tworzeniu wielkich środowisk artystycznych,

  • zna zabytki we wskazanych miastach‑stolicach kultury,

  • wyjaśnia pojęcie stolica kultury.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wyjaśnić, na czym polega znaczenie miast‑stolic kultury,

  • wskazuje środowiska artystyczne związane z miastami‑stolicami kultury,

  • potrafi przyporządkować dzieła sztuki do wielkich środków kultury europejskiej

postawy:

  • motywowanie do pogłębiania wiedzy o kulturze europejskiej,

  • uczestniczenie w kulturze poprze odbiór sztuki i jej wartościowanie,

  • kształtowanie szacunku dla dóbr kultury i sztuki.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

zestaw Ilustracji + wideo komentarz, pokazujący dorobek artystyczny miast‑stolic kultury, które odegrały największe znaczenie w tworzeniu wielkich środowisk artystycznych.

narzędzie interaktywne do przyporządkowania wielkich dzieł określonym centrom kultury.

Materiały plastyczne:

Lekcja teoretyczna

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(5 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie miasta‑stolicy kultury, jako miast europejskich, które zostały wybrane przez Unię Europejską i nazywane są stolicami kultury. Podaje też informację, że z tego tytułu w ciągu jednego roku może ono zaprezentować życie kulturalne swoje, całego regionu i państwa.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Uczniowie w zeszytach sporządzają tabelę według wzoru:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom zestaw ilustracji połączony z komentarzem. Uczniowie podczas oglądania uzupełniają w tabeli pierwsze dwie kolumny;. Poniżej znajduje się tabela z uzupełnieniem:

  1. Po obejrzeniu materiału uczniowie na podstawie własnej wiedzy oraz materiału z podręcznika uzupełniają tabelę wpisując inne, dowolne dzieło sztuki związane z danym miastem.

faza podsumowująca:

(10 min.)

  1. Nauczyciel prezentuje narzędzie interaktywne do przyporządkowania wielkich dzieł określonym centrom kultury.

  2. Uczniowie, korzystając z narzędzia ćwiczą umiejętności.

  3. Nauczyciel zadaje pracę domową: Uzupełnij tabelę o jedno z miast – stolic kultury (inne niż to, które było omówione podczas lekcji), trzecią kolumnę uzupełnij na podstawie podręcznika a do wypełnienia drugiej skorzystaj z innych źródeł.

R15VeqJpfldzA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 109.00 KB w języku polskim
RTT8RqC8IMKcw

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.81 KB w języku polskim