Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Sztuka wyrażania uczuć… O miłości Erosa i Psyche
- Scenariusz lekcji

- uczeń zna treść mitu o Erosie i Psyche,

- zna związki frazeologiczne związane z tematem lekcji,

- zna słownictwo nazywające uczucia;

Umiejętności

- uczeń rozumie treść mitu,

- uczeń potrafi stosować związki frazeologicznych i wyjaśnić je,

- uczeń umie zgromadzić argumenty,

- potrafi przypomnieć sobie słowa nazywające uczucia,

- tworzy rodziny wyrazów słowa „miłość”.

Metoda i forma pracy

a). rundka,

b). pogadanka,

c). praca z tekstem,

d). czytanie,

e). pisanie;

f). praca w parach,

g). praca indywidualna.

Środki dydaktyczne

- podręcznik do języka polskiego;

- szkolny słownik motywów literackich.

Na tablicy zapisujemy temat lekcji, a następnie nauczyciel krótko przedstawia, jak będzie wyglądać lekcja. Godzina lekcyjna składać się będzie z dwóch części: najpierw wykonujemy ćwiczenia leksykalno – frazeologiczne (pierwsza część tematu), a następnie analizujemy mit o Erosie i Psyche (podajemy drugą część tematu).

Faza realizacyjna

1. Lekcję rozpoczyna rundka. Uczniowie określają, jakim kolorem się czują, a następnie uzasadniają swoje wypowiedzi, na przykład: czuję się zielono, ponieważ jest wiosna, świeci słońce, rozkwitły pąki, jest mi radośnie, i tym podobne.

2. Następnie nauczyciel grupuje kolory określające samopoczucie uczniów.

W formie tabelki można zestawić uczucia, na tablicy każdy uczeń może zapisać własne, na koniec należy wyciągnąć wnioski.

3. Tworzenie związków wyrazowych ze słowem uczucie, np.:

darzyć uczuciem, pielęgnować uczucie, odwzajemniać uczucie, i tym podobne

4. Tworzenie wyrazów pokrewnych do słowa „miłość”. Zapisanie w zeszycie

Część druga lekcji:

6. Uczniowie dzielą się wrażeniami z lektury mitu o Erosie i Psyche;

7. Uczniowie pracując w parach, określają/nazywają miłość łączącą Erosa i Psyche (jaka to miłość, wskazują na przeszkody, na sposoby pokonywania ich).

8. Klasa zostaje podzielona na 2 części, np. chłopcy i dziewczęta (podział może być inny)

- chłopcy wyjaśniają, jak starożytni Grecy tłumaczyli miłość;

- dziewczynki wyszukują najsłynniejsze utwory literackie mówiące o miłość (praca ze słownikiem motywów literackich).

Wnioski obydwóch grup uczniowie zapisują do zeszytu.

9. Gromadzenie argumentów potwierdzających tezę:

„Czy mit o Erosie i Psyche jest mitem o potędze miłość?”

(Uczniowie pracują indywidualnie i gromadzą co najmniej trzy argumenty. Przy konfrontacji argumentów może pojawić się dyskusja, którą prowadzi nauczyciel, starając się w sposób subtelny kontratakować tak, aby teza nie była jednoznaczna).

Faza podsumowująca

W czasie podsumowanie lekcji uczniowie dzielą się wrażeniami z lekcji oraz w formie rundki kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji dowiedziałem się…

Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej.

Napisz w formie rozprawki, wykorzystując argumenty z lekcji, że mit o Erosie i Psyche jest mitem o potędze miłości. Wykorzystaj przykłady innych sławnych par kochanków, które wpisały się w karty dzieł literackich.

Bibliografia

Podręcznik do języka polskiego, kl. I gimnazjum: A Łuczak, E. Prylińska, R. Maszka, Między nami, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2002 rok.

Napisz w formie rozprawki, wykorzystując argumenty z lekcji, że mit o Erosie i Psyche jest mitem o potędze miłości. Wykorzystaj przykłady innych sławnych par kochanków, które wpisały się w karty dzieł literackich, ( termin oddania pracy tydzień).

R1CbNXQGvXQlG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 32.00 KB w języku polskim