Sztuka wyrażania uczuć... O miłości Erosa i Psyche
Sztuka wyrażania uczuć… O miłości Erosa i Psyche
- Scenariusz lekcji
- uczeń zna treść mitu o Erosie i Psyche,
- zna związki frazeologiczne związane z tematem lekcji,
- zna słownictwo nazywające uczucia;
Umiejętności
- uczeń rozumie treść mitu,
- uczeń potrafi stosować związki frazeologicznych i wyjaśnić je,
- uczeń umie zgromadzić argumenty,
- potrafi przypomnieć sobie słowa nazywające uczucia,
- tworzy rodziny wyrazów słowa „miłość”.
Metoda i forma pracy
a). rundka,
b). pogadanka,
c). praca z tekstem,
d). czytanie,
e). pisanie;
f). praca w parach,
g). praca indywidualna.
Środki dydaktyczne
- podręcznik do języka polskiego;
- szkolny słownik motywów literackich.
Na tablicy zapisujemy temat lekcji, a następnie nauczyciel krótko przedstawia, jak będzie wyglądać lekcja. Godzina lekcyjna składać się będzie z dwóch części: najpierw wykonujemy ćwiczenia leksykalno – frazeologiczne (pierwsza część tematu), a następnie analizujemy mit o Erosie i Psyche (podajemy drugą część tematu).
Faza realizacyjna
1. Lekcję rozpoczyna rundka. Uczniowie określają, jakim kolorem się czują, a następnie uzasadniają swoje wypowiedzi, na przykład: czuję się zielono, ponieważ jest wiosna, świeci słońce, rozkwitły pąki, jest mi radośnie, i tym podobne.
2. Następnie nauczyciel grupuje kolory określające samopoczucie uczniów.
W formie tabelki można zestawić uczucia, na tablicy każdy uczeń może zapisać własne, na koniec należy wyciągnąć wnioski.
3. Tworzenie związków wyrazowych ze słowem uczucie, np.:
darzyć uczuciem, pielęgnować uczucie, odwzajemniać uczucie, i tym podobne
4. Tworzenie wyrazów pokrewnych do słowa „miłość”. Zapisanie w zeszycie
Część druga lekcji:
6. Uczniowie dzielą się wrażeniami z lektury mitu o Erosie i Psyche;
7. Uczniowie pracując w parach, określają/nazywają miłość łączącą Erosa i Psyche (jaka to miłość, wskazują na przeszkody, na sposoby pokonywania ich).
8. Klasa zostaje podzielona na 2 części, np. chłopcy i dziewczęta (podział może być inny)
- chłopcy wyjaśniają, jak starożytni Grecy tłumaczyli miłość;
- dziewczynki wyszukują najsłynniejsze utwory literackie mówiące o miłość (praca ze słownikiem motywów literackich).
Wnioski obydwóch grup uczniowie zapisują do zeszytu.
9. Gromadzenie argumentów potwierdzających tezę:
„Czy mit o Erosie i Psyche jest mitem o potędze miłość?”
(Uczniowie pracują indywidualnie i gromadzą co najmniej trzy argumenty. Przy konfrontacji argumentów może pojawić się dyskusja, którą prowadzi nauczyciel, starając się w sposób subtelny kontratakować tak, aby teza nie była jednoznaczna).
Faza podsumowująca
W czasie podsumowanie lekcji uczniowie dzielą się wrażeniami z lekcji oraz w formie rundki kończą zdanie: Dzisiaj na lekcji dowiedziałem się…
Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej.
Napisz w formie rozprawki, wykorzystując argumenty z lekcji, że mit o Erosie i Psyche jest mitem o potędze miłości. Wykorzystaj przykłady innych sławnych par kochanków, które wpisały się w karty dzieł literackich.
Bibliografia
Podręcznik do języka polskiego, kl. I gimnazjum: A Łuczak, E. Prylińska, R. Maszka, Między nami, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2002 rok.
Napisz w formie rozprawki, wykorzystując argumenty z lekcji, że mit o Erosie i Psyche jest mitem o potędze miłości. Wykorzystaj przykłady innych sławnych par kochanków, które wpisały się w karty dzieł literackich, ( termin oddania pracy tydzień).