Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Szukam żony dla księcia Kirkora

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady redagowania ogłoszenia,

  • zna tekst lektury,

  • wie, jakie są zasady pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać ze zrozumieniem tekst literacki,

  • redagować ogłoszenie,

  • wyszukać informacje w tekście,

  • określać cechy charakteru,

  • charakteryzować współczesne oczekiwania wobec partnerów życiowych,

  • współpracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne.

3. Środki dydaktyczne

Tekst literacki, karta pracy, ogłoszenia z prasy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Lekcję rozpoczyna przypomnienie w formie heurezy zasad redagowania ogłoszenia.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dokonuje podziału na kilkuosobowe zespoły, wyjaśnia cel pracy. Uczniowie w grupach wypisują cechy pożądane u potencjalnej żony i potencjalnego męża na podstawie przyniesionych przez siebie ogłoszeń matrymonialnych pochodzących z różnych gazet. (załącznik 1)

  2. Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swojego zespołu.

  3. Na polecenie nauczyciela uczniowie zaznaczają w tekście Balladyny Słowackiego fragmenty, w których Kirkor charakteryzuje swoje oczekiwania wobec przyszłej żony oraz dotyczące tego, jaką dziewczynę zaleca mu poślubić Pustelnik. (załącznik 2)

  4. Uczniowie w grupach redagują ogłoszenie matrymonialne w imieniu księcia Kirkora.

  5. Prezentują swoje prace na forum klasy.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie podzieleni na grupy uzupełniają tabelę (załącznik 3), w której wypisują i porównują współczesne oczekiwania wobec żony i oczekiwania księcia Kirkora. Następnie poszczególne grupy prezentują efekty swojej pracy.

5. Bibliografia

  1. Janus - Sitarz A., Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Universitas, Kraków 2004.

  2. Madej J., Osewska J., Psuj K., Skrzypczeska I., Do Itaki. Scenariusze lekcji języka polskiego, Znak, Kraków 2001.

  3. Słowacki J., Balladyna, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2002.

  4. Taraszkiewicz M. ,Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Uzupełnijcie tabelę, na podstawie lektury przyniesionych przez was ogłoszeń matrymonialnych, wpisując w odpowiednie rubryki cechy pożądane u kandydatów ma małżonków.

Czego mężczyźni oczekują od przyszłej żony?

Czego kobiety oczekują od przyszłego męża?

załącznik 2.

KIRKOR

Gdybym podstarzał dziesiątym krzyżykiem,

Może bym w smutne schronił się dąbrowy;

Ale ja młody, pan czterowieżowy,

Przemyślam dzisiaj, jak by się ożenić...

Poradź mi, starcze!

PUSTELNIK

Lat dwadzieścia z górą,

Jak żyję w puszczy...

KIRKOR

Cóż stąd?

PUSTELNIK

Więc ocenić

Ludzi nie mogę - ani wskazać, którą

Weźmiesz dziewicę.

KIRKOR

Te, co rozkwitały

Z dzieciństwa pączków, gdyś ty żył na świecie,

Są dziś pannami... czerwony li biały

Pączek na róży, taka będzie róża...

Przypomnij niegdyś najpiękniejsze dziecię,

Białą, jak w ręku anielskiego stróża

Kwiat lilijowy - niech jej słowik śpiewny

Zazdrości głosu, a synogarlica

Wiernością zrówna... gdzie taka dziewica,

Wskaż mi, o starcze! Mówią, że królewny

Słyną wdziękami?

PUSTELNIK

Nieba! to ród węża.

Żona zbrodniami podobna do męża,

Córki do ojca, a do matek syny,

Jak w jednym gnieździe skłębione gadziny.

O! bogdaj piorun!...

(...)

PUSTELNIK

Tylu ludzi biegło

Z pierścionkiem ślubnym za marą wielkości,

A prawie wszyscy wzięli kość niezgody

Zamiast straconej z żebra swego kości.

Postąp inaczej - ty szlachetny, młody;

Niechaj ci pierwsza jaskółka pokaże,

Pod jaką belką gniazdo ulepiła;

Gdzie okienkami błysną dziewic twarze,

A dach słomiany, tam jest twoja miła.

Ani się wahaj, weź pannę ubogą,

Żeń się z prostotą, i niechaj ci błogo

I lepiej będzie, niżbyś miał z królewną...

KIRKOR

Tak radzisz, starcze?

PUSTELNIK

Idź, synu, na pewno

Do biednej chaty ~ niechaj żona karna,

Miła, niewinna...

(J. Słowacki Balladyna)

załącznik 3.

Uzupełnijcie tabelę.

Jaką kobietę pragną poślubić współcześni mężczyźni?

Jaką kobietę pragnął poślubić książę Kirkor?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcję powinna poprzedzić praca domowa polegająca na wyszukaniu w prasie ogłoszeń matrymonialnych i przyniesieniu ich na zajęcia.

RevEY7Pvf8pdI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.02 KB w języku polskim
R1b0q6DO8pkvR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim