Szukam żony dla księcia Kirkora.
Szukam żony dla księcia Kirkora
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady redagowania ogłoszenia,
zna tekst lektury,
wie, jakie są zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
czytać ze zrozumieniem tekst literacki,
redagować ogłoszenie,
wyszukać informacje w tekście,
określać cechy charakteru,
charakteryzować współczesne oczekiwania wobec partnerów życiowych,
współpracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne.
3. Środki dydaktyczne
Tekst literacki, karta pracy, ogłoszenia z prasy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Lekcję rozpoczyna przypomnienie w formie heurezy zasad redagowania ogłoszenia.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dokonuje podziału na kilkuosobowe zespoły, wyjaśnia cel pracy. Uczniowie w grupach wypisują cechy pożądane u potencjalnej żony i potencjalnego męża na podstawie przyniesionych przez siebie ogłoszeń matrymonialnych pochodzących z różnych gazet. (załącznik 1)
Przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swojego zespołu.
Na polecenie nauczyciela uczniowie zaznaczają w tekście Balladyny Słowackiego fragmenty, w których Kirkor charakteryzuje swoje oczekiwania wobec przyszłej żony oraz dotyczące tego, jaką dziewczynę zaleca mu poślubić Pustelnik. (załącznik 2)
Uczniowie w grupach redagują ogłoszenie matrymonialne w imieniu księcia Kirkora.
Prezentują swoje prace na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie podzieleni na grupy uzupełniają tabelę (załącznik 3), w której wypisują i porównują współczesne oczekiwania wobec żony i oczekiwania księcia Kirkora. Następnie poszczególne grupy prezentują efekty swojej pracy.
5. Bibliografia
Janus - Sitarz A., Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Universitas, Kraków 2004.
Madej J., Osewska J., Psuj K., Skrzypczeska I., Do Itaki. Scenariusze lekcji języka polskiego, Znak, Kraków 2001.
Słowacki J., Balladyna, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2002.
Taraszkiewicz M. ,Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Uzupełnijcie tabelę, na podstawie lektury przyniesionych przez was ogłoszeń matrymonialnych, wpisując w odpowiednie rubryki cechy pożądane u kandydatów ma małżonków.
Czego mężczyźni oczekują od przyszłej żony? | Czego kobiety oczekują od przyszłego męża? |
załącznik 2.
KIRKOR
Gdybym podstarzał dziesiątym krzyżykiem,
Może bym w smutne schronił się dąbrowy;
Ale ja młody, pan czterowieżowy,
Przemyślam dzisiaj, jak by się ożenić...
Poradź mi, starcze!
PUSTELNIK
Lat dwadzieścia z górą,
Jak żyję w puszczy...
KIRKOR
Cóż stąd?
PUSTELNIK
Więc ocenić
Ludzi nie mogę - ani wskazać, którą
Weźmiesz dziewicę.
KIRKOR
Te, co rozkwitały
Z dzieciństwa pączków, gdyś ty żył na świecie,
Są dziś pannami... czerwony li biały
Pączek na róży, taka będzie róża...
Przypomnij niegdyś najpiękniejsze dziecię,
Białą, jak w ręku anielskiego stróża
Kwiat lilijowy - niech jej słowik śpiewny
Zazdrości głosu, a synogarlica
Wiernością zrówna... gdzie taka dziewica,
Wskaż mi, o starcze! Mówią, że królewny
Słyną wdziękami?
PUSTELNIK
Nieba! to ród węża.
Żona zbrodniami podobna do męża,
Córki do ojca, a do matek syny,
Jak w jednym gnieździe skłębione gadziny.
O! bogdaj piorun!...
(...)
PUSTELNIK
Tylu ludzi biegło
Z pierścionkiem ślubnym za marą wielkości,
A prawie wszyscy wzięli kość niezgody
Zamiast straconej z żebra swego kości.
Postąp inaczej - ty szlachetny, młody;
Niechaj ci pierwsza jaskółka pokaże,
Pod jaką belką gniazdo ulepiła;
Gdzie okienkami błysną dziewic twarze,
A dach słomiany, tam jest twoja miła.
Ani się wahaj, weź pannę ubogą,
Żeń się z prostotą, i niechaj ci błogo
I lepiej będzie, niżbyś miał z królewną...
KIRKOR
Tak radzisz, starcze?
PUSTELNIK
Idź, synu, na pewno
Do biednej chaty ~ niechaj żona karna,
Miła, niewinna...
(J. Słowacki Balladyna)
załącznik 3.
Uzupełnijcie tabelę.
Jaką kobietę pragną poślubić współcześni mężczyźni? | Jaką kobietę pragnął poślubić książę Kirkor? |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcję powinna poprzedzić praca domowa polegająca na wyszukaniu w prasie ogłoszeń matrymonialnych i przyniesieniu ich na zajęcia.