Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Szukamy kolorów w środowisku naturalnym*.*

1. Cele lekcji

a) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • określić pogodę, dzień tygodnia, zaznaczyć swoją obecność

  • przygotować stół do posiłku, nalać herbatę do kubka, posmarować chleb za pomocą noża, zrobić kanapkę, przestrzegać norm dobrego zachowania podczas jedzenia posiłku

  • przestrzegać zasad zachowania się podczas wycieczki

  • z pomocą nauczyciela obsługiwać aparat i kamerę

  • rozróżniać kolory

  • wskazać określone kolory w środowisku naturalnym

  • wyrazić swoje emocje

  • przestrzegać zasad higieny przed i po posiłku, samodzielnie przygotować stół do posiłku, nalać kompot do kubka, nakryć do stołu, nałożyć posiłek na talerz

  • wyrażać własne zdanie na temat zebranego materiału, zajęć

2. Metoda i forma pracy

wycieczka, metoda kolorowych tygodni, pokaz, prac indywidualna, praca grupowa.

3. Środki dydaktyczne

kamera cyfrowa, aparat cyfrowy, pieniądze, produkty potrzebne do zajęć w ciągu tygodnia.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel proponuje wspólne przywitanie się poprzez zaśpiewanie piosenki „Wszyscy są, witam was...”.

  2. Następnie omawia pogodę i prosi o zaznaczenie dnia tygodnia:

    • dzieci podchodzą do okna, nauczyciel je otwiera, dzieci określają pogodę poprzez pokazywanie ilustracji z elementami pogody, następnie osoba dyżurna odzwierciedla te informacje na kalendarzu pogody,

    • nauczyciel pokazuje plansze z ilustracjami (piktogramy) i wyrazami, każdą około sekundy (najpierw obrazki potem wyrazy), rozkłada na podłodze plansze z napisami oznaczającymi dni tygodnia, dzieci kolejno układają te napisy, głośno wymawiając nazwy, następnie osoba dyżurna zaznacza dzień tygodnia na kalendarzu pogody.

    • Zaznaczenie obecności na liście: nauczyciel rozkłada napisy z imionami dzieci i prosi o kolejne podchodzenie i zaznaczanie na liście obecności, następnie dzieci sprawdzają, czy wszyscy są i kogo brakuje – przeliczanie.

  3. Prowadzący inicjuje piosenkę „Idziemy na śniadanie” i prowadzi klasę do łazienki w celu umycia rąk i przejścia na stołówkę.

  4. Dyżurny podaje do stołu tacę z kubkami, talerzami, nożami oraz chlebem, masłem, kiełbasą pokrojoną w plasterki, ogórkiem, herbatą. Dzieci samodzielnie przygotowują kanapki. Nauczyciel pomaga tylko mniej sprawnym.

  5. Po posiłku opiekun prosi o sprzątnięcie ze stołu: odnoszenie brudnych naczyń, wycieranie stolika. Po zakończonej pracy inicjuje piosenkę „Mydło wszystko umyje...” i prowadzi uczniów do łazienki w celu umycia rąk po śniadaniu.

  6. Gdy wszyscy skończą, wracają do sali, by przygotować się do zajęć funkcjonowania w środowisku.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel informuje dzieci o tematyce zajęć tygodniowych i celu wycieczki oraz zasadach poruszania się po ulicach w mieście.

  2. Następnie zapoznaje dzieci z obsługą sprzętu, sposobem robienia zdjęć oraz kręcenia filmu. Udziela odpowiedzi na pytania. Prosi o przygotowanie się do wyjścia (założenie odzieży wierzchniej) i ustawienie się w określonym porządku.

  3. Podczas spaceru dzieci wyszukują i nazywają kolory różnych rzeczy i przedmiotów albo roślin. Z pomocą nauczyciela robią zdjęcia budynkom, kwiatom, roślinom (każde dziecko w miarę możliwości). Zamiast do miasta można zorganizować wyjście do ogrodu jednego z dzieci, na łąkę, na działkę.

  4. Kolejnym punktem planu wycieczki jest wizyta w sklepie po to, by kupić potrzebne do zajęć produkty (jedno dziecko z grupy staje w kolejce i robi zakupy, opiekun pomaga w razie konieczności): budyń czekoladowy, kakao, galaretkę zieloną agrestową, czekoladę ciemną, lody truskawkowe. Robienie zakupów uczeń lub opiekun filmują.

  5. Następnie klasa idzie na bazar lub rynek, by na straganie kupić owoce i warzywa (inne dziecko z grupy staje w kolejce i przy ewentualnej pomocy nauczyciela robi zakupy): 3 banany, 3 cytryny, 3 jabłka żółte, 3 jabłka czerwone, 3 jabłka zielone, kapustę, sałatę, 3 pomidory, pęczek rzodkiewek. Po uzyskaniu zgody sprzedawcy filmuje się przebieg zakupów, fotografuje warzywa znajdujące się na straganie.

  6. Po powrocie do ośrodka dzieci przeglądają zebrane materiały. Nauczyciel krótko podsumowuje wycieczkę.

  7. Ponieważ zbliża się pora obiadowa, uczniowie śpiewając piosenkę „Mydło wszystko umyje”, przechodzą do łazienki, a potem na stołówkę.

  8. Dyżurny podaje tacę. Dzieci nakrywają do stołu, nakładają posiłek, jedzą. Po posiłku i sprzątnięciu stołu, śpiewając „Mydło wszystko umyje...”, wychodzą do łazienki, by umyć ręce i zęby po obiedzie.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi o uporządkowanie materiałów, pyta o wrażenia z wycieczki, zapamiętane informacje i szczegóły. Podsumowuje wszystkie zajęcia tego dnia. Na zakończenie proponuje odśpiewanie piosenki „Żegnam Was, pożegnania już czas”.

5. Bibliografia

  1. Piszczek M. „Terapia Zabawą Terapia przez Sztukę”, CMPPP, Warszawa 2002

6. Załączniki

Zadanie domowe

Każde dziecko ma przynieść cztery kolory koszulek: czerwoną, zieloną, żółtą, brązową.

Czas trwania lekcji

Cały dzień – ok. 5 godzin lekcyjnych

8. Uwagi do scenariusza

Zajęcia do realizacji w klasie dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym. Nauczyciel pomga uczniom mających kłopoty z wykonaniem polecenia.

R1MLP59SAONzs

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 107.45 KB w języku polskim
R1b1dsXFOG12i

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim