Szukanie pracy – ćwiczenia z wykorzystaniem internetu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji, wykorzystującej technologię informacyjną, jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia oraz wyszukiwanie informacji o pracy w Wielkiej Brytanii.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z pracą i jej poszukiwaniem,

  • zna najważniejsze strony internetowe dotyczące pracy,

  • wie, jak szukać pracy w Internecie.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z pracą,

  • czyta ze zrozumieniem,

  • wyszukuje strony internetowe związane z pracą i oferty pracy,

  • ćwiczy sprawność mówienia,

  • opowiada o wymarzonej pracy,

  • selekcjonuje informacje,

  • pracuje z komputerem i internetem (korzysta z technologii informacyjnej),

  • analizuje oferty pracy,

  • wyraża opinie o pracy, ogłoszeniach.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas czytania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w lekcji,

  • nie wstydzi się opowiadać o swojej wymarzonej pracy, prezentować swoich opinii na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, praca z komputerem, prezentacja, gra językowa

Forma: praca w grupach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Komputery (dostęp do internetu)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie ćwiczyć czytanie i mówienie, wyszukując oferty pracy w Wielkiej Brytanii. Wykorzystacie w swojej pracy technologię informacyjną”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, kim chcieli by być, jaki zawód wykonywać, jaka praca im się podoba. Zapisuje na tablicy podawane przez uczniów zawody.

  2. Nauczyciel wyjaśnia zadanie – uczniowie mają znaleźć w internecie oferty pracy w Wielkiej Brytanii odpowiadające ich wymaganiom, wykształceniu oraz poziomowi znajomości języka angielskiego. Mogą to być wymarzone lub realne prace.

  3. Każdy uczeń wybiera sobie zawód, rodzaj pracy, branżę, region. Uczniowie o podobnych preferencjach powinni usiąść razem przy komputerach. Następnie otwierają przeglądarki i szukają ofert. Każdy powinien znaleźć 2‑3 ogłoszenia (jedne mu odpowiadające, inne bliskie ideału). Nauczyciel pomaga w razie problemów, wyjaśnia niezrozumiałe słowa, monitoruje pracę i upewnia się, że wszyscy wykonują zadanie. Podaje adresy stron internetowych z ofertami i słownikami.

  4. Uczniowie prezentują wyniki wyszukiwania i uzasadniają swój wybór. Powinni powiedzieć, dlaczego to ogłoszenie pasuje do ich oczekiwań, w jaki sposób oferta ta spełnia wymagania itp.

  5. Gra językowa „wąż wyrazowy”. Nauczyciel pisze na tablicy słowo związane z pracą, a uczniowie podchodzą i dopisują następne na ostatnią literę wyrazu (np. job, boss, salary).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Nauczyliście się wyszukiwać i selekcjonować informacje w internecie, ćwiczyliście mówienie i czytanie. Dobrze współpracowaliście w grupach, wykorzystywaliście w pracy technologię informacyjną”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami albo minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

  4. www.jobs.com

  5. www.monster.com

  6. www.jobcentreplus.gov.uk

  7. www.jobs.co.uk

  8. www.slowniki.onet.pl

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Napisz list motywacyjny w odpowiedzi na znalezioną ofertę pracy. Limit słów: 100‑120.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów na średnio zaawansowanym poziomie znajomości języka angielskiego, np. dla uczniów klas maturalnych. Lekcją zainteresowani będą uczniowie kończący szkołę i szukający pracy. Lekcja musi się odbyć w pracowni komputerowej, z dostępem do internetu.

R1QxNKIY9xwvO

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.25 KB w języku polskim
RGGxB6fk9MmmV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim