Autor/autorka

Aneta Piorun

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Szyfrowanie i deszyfrowanie tekstu

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Programowanie uczy logicznego myślenia i rozwiazywania problemów. Osoby będące dobrymi programistami są bardzo poszukiwani na rynku pracy.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Dzięki technice szyfrowania uczeń w prosty sposób może pracować z danymi, utajniać je i kodować, mogą być przetwarzane w sposób niejawny.

7. Cel ogólny zajęć

Uczniowie poznają podstawowe operacje na tekstach, w tym porównywania i przeszukiwania, oraz dowiadują się, na czym polega algorytm naiwny wyszukiwania wzorca w tekście.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń rozwiązuje problemy z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.

  2. Uczeń projektuje i programuje rozwiązania problemów z różnych dziedzin życia.

  3. Uczeń przygotowuje opracowania rozwiązań problemów.

9. Metody i formy pracy

  1. Metody pracy:
    podające -  pogadanka; opis; prelekcja.
    problemowe - burza mózgów;

praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe;

2. Formy pracy:

10. Środki dydaktyczne

komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
telefony z dostępem do internetu.
podręcznik WSIP kl. 1

11. Wymagania w zakresie technologii

przeglądarka internetowa,
dostęp do strony https://informatyka.wsip.pl/informatyka-1/18-szyfrowanie-i-deszyfrowanie-tekstu/
dostęp do strony https://zpe.gov.pl/a/dla-nauczyciela/D13MBTKTP

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Zapoznanie uczniów z celami i planem zajęć, sprawdzenie frekwencji, sprawdzenie kilku prac domowych

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel zadaje pytania:
      Jakie znają sposoby szyfrowania?
      Gdzie spotkali się z pojęciem krytpografii, algorytmu, klucza?

  • Aktywność 3

    • Temat: Pokaz

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Wyjaśnienie uczniom metody i zaady szyfrowania:

      • szyfr Cezara

      • czekoladka

      • alfabet Morsa

  • Aktywność 4

    • Temat: Ćwiczenia

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      Uczniowie:

      • przetwarzają i kodują tekst wykorzystując poznane powyżej metody

      • poszerzają wiedzę na temat podstawowych pojęć kryptograficznych,

      • poznają algorytm szyfrowania wykorzystujący klucz

      • dowiadują się, w jaki sposób szyfrować i odszyfrowywać tekst za pomocą kodów ASCII

      Zadanie na start polega nie tyle na zaszyfrowaniu wiadomości, ile na jej odszyfrowaniu. Sposób szyfrowania nie jest jawnie
      opisany, ale przedstawiony na rysunku pomocniczym. 

      Zadanie pracy domowej Zadanie - Szyfry (1)

13. Sposób ewaluacji zajęć

wykorzystanie platformy edukacyjnej celem zebrania opini o zrealizowanym zgadnieniu https://www.mentimeter.com/

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

RWIgo7XXud2wZ

Plik PDF o rozmiarze 335.09 KB w języku polskim
RjsO20PulYAKO

Plik PDF o rozmiarze 124.31 KB w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna