Szyfrowanie i deszyfrowanie tekstu
Autor/autorka
Aneta Piorun
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Szyfrowanie i deszyfrowanie tekstu
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Programowanie uczy logicznego myślenia i rozwiazywania problemów. Osoby będące dobrymi programistami są bardzo poszukiwani na rynku pracy.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Dzięki technice szyfrowania uczeń w prosty sposób może pracować z danymi, utajniać je i kodować, mogą być przetwarzane w sposób niejawny.
7. Cel ogólny zajęć
Uczniowie poznają podstawowe operacje na tekstach, w tym porównywania i przeszukiwania, oraz dowiadują się, na czym polega algorytm naiwny wyszukiwania wzorca w tekście.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozwiązuje problemy z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Uczeń projektuje i programuje rozwiązania problemów z różnych dziedzin życia.
Uczeń przygotowuje opracowania rozwiązań problemów.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
podające - pogadanka; opis; prelekcja.
problemowe - burza mózgów;
praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe;
2. Formy pracy:
10. Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
telefony z dostępem do internetu.
podręcznik WSIP kl. 1
11. Wymagania w zakresie technologii
przeglądarka internetowa,
dostęp do strony https://informatyka.wsip.pl/informatyka-1/18-szyfrowanie-i-deszyfrowanie-tekstu/
dostęp do strony https://zpe.gov.pl/a/dla-nauczyciela/D13MBTKTP
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Zapoznanie uczniów z celami i planem zajęć, sprawdzenie frekwencji, sprawdzenie kilku prac domowych
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Nauczyciel zadaje pytania:
Jakie znają sposoby szyfrowania?
Gdzie spotkali się z pojęciem krytpografii, algorytmu, klucza?
Aktywność 3
Temat: Pokaz
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Wyjaśnienie uczniom metody i zaady szyfrowania:
szyfr Cezara
czekoladka
alfabet Morsa
Aktywność 4
Temat: Ćwiczenia
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Uczniowie:
przetwarzają i kodują tekst wykorzystując poznane powyżej metody
poszerzają wiedzę na temat podstawowych pojęć kryptograficznych,
poznają algorytm szyfrowania wykorzystujący klucz
dowiadują się, w jaki sposób szyfrować i odszyfrowywać tekst za pomocą kodów ASCII
Zadanie na start polega nie tyle na zaszyfrowaniu wiadomości, ile na jej odszyfrowaniu. Sposób szyfrowania nie jest jawnie
opisany, ale przedstawiony na rysunku pomocniczym.
Zadanie pracy domowej Zadanie - Szyfry (1)
13. Sposób ewaluacji zajęć
wykorzystanie platformy edukacyjnej celem zebrania opini o zrealizowanym zgadnieniu https://www.mentimeter.com/
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna