Tabele w bazach danych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna sposób wstawiania tabeli do bazy danych,

  • wie, w jaki sposób rozplanować położenie pól i tabel w tworzonej bazie,

  • zna pojęcia klucza i rejestru,

  • wie jak zmodyfikować istniejącą tabelę,

  • zna typy relacji stosowane w bazach danych.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wstawić nową tabelę do tworzonej przez siebie bazy danych.

  • poprawnie rozplanowuje położenie poszczególnych elementów tabeli oraz samych tabel,

  • umie wyjaśnić na czym polega relacja w bazie danych,

  • potrafi podać opisy poszczególnych typów relacji,

  • stosuje podstawowe relacje w bazie danych,

  • potrafi wyjaśnić pojęcia klucza i rejestru,

  • umie zastosować powyższe elementy bazy danych.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, dyskusja, ćwiczenie, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Komputer

Baza danych Microsoft Access

Internet

Przeglądarka internetowa

Karta pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Prosi o włącznie komputerów. Przed zajęciami nauczyciel wycina kartki z zadaniami zawartymi w karcie pracy (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o uruchomienie programu Microsoft Access. Przypomina poszczególne elementy interfejsu programu.

  2. Następnie nauczyciel opisuje w jaki sposób tworzy się tabelę bazy danych korzystając z dostępnych w programie trzech sposobów.

  3. Nauczyciel omawia sposób planowania i rozmieszczenia elementów tabeli bazy danych.

  4. Po podaniu opisu tworzenia tabeli w Microsoft Access uczniowie wykonują Zadanie 1 z Karty Pracy (załącznik 1).

  5. Po zakończeniu wykonywania przykładowej tabeli w programie Access nauczyciel wyjaśnia zasadę tworzenia klucza.

  6. Następnie nauczyciel wyjaśnia pojęcie relacji w bazach danych.

  7. Kolejnym krokiem jest przedstawienie uczniom przez nauczyciela sposobów umieszczania relacji w programie Access.

  8. Następnie uczniowie wykonują Zadanie 2 z Karty Pracy (załącznik 1).

  9. Po wykonaniu przez uczniów Zadania 2 nauczyciel objaśnia w jaki sposób można modyfikować tabelę w bazie danych.

  10. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie Zadania 3 z Karty Pracy (załącznik 1).

  11. Kiedy uczniowie wykonają Zadanie 3 zgłaszają to nauczycielowi, który sprawdza poprawność wykonania bazy danych.

  12. Na zakończenie zajęć nauczyciel podsumowuje tematykę tworzenia relacyjnej bazy danych. Omawia zasadność korzystania z baz danych.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie zdobywają wiedzę na temat działania relacyjnej bazy danych.

  2. Uczniowie wiedzą w jaki sposób można utworzyć relacyjną bazę danych, a następnie wprowadzać do niej modyfikację.

  3. Uczniowie uświadamiają sobie korzyści płynące ze stosowania baz danych jako źródła informacji.

5. Bibliografia

  1. Koba G., Informatyka dla liceum ogólnokształcącego, Migra, Wrocław 2003.

  2. Ray S. D., Ray S. E., Po prostu Access 2002/XP PL, Helion, Gliwice 2003.

  3. Groszek M., ABC Access 2003 PL, Helion, Gliwice 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Zadanie 1

W programie Microsoft Access dowolną metodą wykonaj tabelę bazy danych. Temat bazy danych jest dowolny (np. spis płyt, filmów, gości hotelowych itp.). Możesz wykorzystać zasoby Internetu celem wyszukania informacji niezbędnych do uzupełnienia tabeli bazy danych.

Zadanie 2

W utworzonej bazie danych utwór drugą tabelę i powiąż ją relacjami z tabelą, którą utworzyłeś / utworzyłaś wcześniej.

Zadanie 3

Dodaj do Twojej bazy danych kolejne tabele, zmodyfikuj istniejące poprzez dodanie kolumn i rekordów oraz połącz wszystkie tabele relacjami.

b) Notatki dla nauczyciela

Sposoby tworzenia tabeli w Microsoft Access

a) tworzenie tabeli przy użyciu kreatora

RcYotEJqDyw7E

b) tworzenie tabeli korzystając z metody widoku projektu

R10Icak3s5jvh

c) tworzenie tabeli poprzez wprowadzanie danych

RkDpyLP6oiaS7

Przykładowa praca ucznia z widokiem relacji.

RvrW7660vkLyZ

Budowa tabeli bazy danych

R1QTIotSU0yyK

Rekord (kolor niebieski) – pojedynczy wiersz w tabeli bazy danych; zwykle opisuje jeden obiekt lub fragment obiektu.

Pole (kolor szary) – to część rekordu; przechowuje pewną niepodzielną informację.

Klucz (kolor żółty) – to kolumna lub kilka kolumn, pozwalających na jednoznaczne zidentyfikowanie danego rekordu.

Klucz obcy – kolumna lub kolumny, której odpowiada klucz w innej tabeli.

Kolumna (kolor zielony) – to zbiór pól rekordów, które posiadają identyczne charakterystyki: nazwę, typ przechowywanych danych, szerokość.

Baza danych nie jest tabelą. Jest to zbiór wszystkich tabel i innych obiektów (jak formularze i raporty), które służą do zarządzania danymi.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1FfMrS8UBYVw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 372.00 KB w języku polskim
R14LEen3JTQRW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 342.00 KB w języku polskim