Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tadeusz Gajcy – poeta tragiczny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna ogólną biografię poety ,

  • zna gatunki i rodzaje literackie ,

  • wie jakie są cechy gatunkowe poematu ,

  • zna środki poetyckie .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi czytać ze zrozumieniem poezję ,

  • umie wnioskować i dyskutować ,

  • dokonuje analizy i interpretacji dzieła poetyckiego .

2. Metoda i forma pracy

Metoda poszukująca , metoda podająca , praca z tekstem.

3. Środki dydaktyczne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

We fragmentach zostają odczytane wiadomości biograficzne dotyczące T.Gajcego . Od informacji ogólnych do bardziej szczegółowych , naprowadzających ucznia na właściwe rozwiazanie . Każdy fragment odczyta inny uczeń , a reszta klasy odgaduje . Należy ograniczyć liczbę “strzałów” by metoda ta miała sens .

Fragment 1.

Poeta o bogatej i niespokojnej wyobraźni . W swoich wierszach dążył nie tyle do zobrazowania świata , który go otaczał ile do wyrażenia własnej prawdy wewnętrznej , moralnej : do rozrachunku z własną epoką , do dialogu z tradycją i potomnością .

Fragment 2.

Urodził się w Warszawie przyulicy Smoczej w rodzinie drobnomieszczeńskiej . Tak pisał o początkach swej twórczości : “Urodziłem się w roku , w którym zieleń była szczególnie zielona , a zapach wyjatkowo silny . Bakcyle pozji znalazły we mnie obiekt zadawalający , skoro niepokoją mnie do dziś dnia...”

Fragment 3.

Maturę zdał w czasie wojny , po czym studiował polonistykę na tajnych kompletach Uniwersytetu Warszawskiego . Dwa zbiory poezji WidmaGrom powszedni wydał pod pseudonimem Karol Topornicki .

Po ustaleniu o kim mowa uczniowie zapisują temat i krótką notatkę biograficzną .

ĆWICZENIE 1.

Po odczytaniu wiersza Wczorajszemu uczniowie otrzymują zestaw pytań wg których będą analizować wiersz . Praca samodzielna.

ANALIZA I INTERPRETACJA

1.Sformułowanie wstępnej hipotezy interpretacyjnej .

2. Relacja nadawca – adresat

a ) kto do kogo zwraca się w wierszu :

  • kto jest podmiotem lirycznym ,

  • kto jest odbiorcą ,

  • dystans podmiotu lirycznego – ja – ty ; identyfikacja – my , ja – my

b) sytuacja podmiotu lirycznego :

- sytuacja liryczna (okoliczności wypowiedzi )

  • rodzaj liryki ( pośrednia , bezpośrednia , wyznania)

3. Ukształtowanie wypowiedzi

a) w jaki sposób mówi podmiot :

  • organizacja wypowiedzi lirycznej ( dialog , monolog , wyznanie itp.)

  • pozycja “ja” lirycznego ( dystans , zaangazowanie , humor , ironia )

4. Temat utworu

a) o czym mówi podmiot liryczny :

  • uwzględnienie miejsc nacechowanych znaczeniowo ( tytuł , pointa )

  • wyrazenia kluczowe i motywy kulturowe

b) jak temat utworu wpisuje się w powszechnie obowiązujace poglądy

5. Interpretacja uogólniająca

a) wynikająca z odczytania całości teza interpretacyjna

b) sposób oceniania i wartościowania .

Po wykonaniu zadania powinno nastapić podsumowanie interpretacji i zanotowanie wniosków .

ĆWICZENIE 2

Przypomnienie wiadomości na temat poematu i jego cech gatunkowych . Jeżeli uczniowie nie pamietają należy sprawdzić wiadomości w Słowwnku terminów literackich .

Odczytanie treści poematu Do potomnego , odszukanie cech gatunkowych w utworze , analiza i interpretacja wg wcześniejszego wzoru .

c) Faza podsumowująca

Rozmowa z uczniami dotycząca tematu lekcji , próba odpowiedzi na pytanie dlaczego Gajcego nazywamy poetą tragicznym i na czym ów tragizm polega .

5. Bibliografia

6. Załączniki

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Re38A1smsyhgh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.37 KB w języku polskim
R1P9MVf7tWhTS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim