Tajemnice liczby 1
Scenariusz matematycznych zajęć pozalekcyjnych dla klasy I
Uczeń rozumie pojęcie liczba 1 w aspekcie kardynalnym i porządkowym.
Umiejętności
Uczeń słucha ze zrozumieniem, wskazuje zbiory jednoelementowe oraz liczbę 1 w aspekcie porządkowym.
Metoda i forma pracy
Czynnościowa, elementy problemowej.
Środki dydaktyczne
„Sezamkowe opowieści o liczbach” – „Bert chce się kąpać”, puzzle, prezentacja multimedialna, karta pracy dla grup, ilustracje do tekstu, zagadka, kostki do gry, kartony, markery.
Wprowadzenie do tematu zajęć – ułożenie z puzzli liczby 1 – dzieci otrzymują pocięty na elementy obraz jedynki wraz z figurami geometrycznymi, ich zadaniem jest ułożyć rozrzucone elementy. Pytania nauczyciela: Co ukryło się w naszych puzzlach; ile jest tam trójkątów; ile jest prostokątów; ile kół; ile kwadratów? Czy jeden to mało czy dużo?
Faza realizacyjna
Podanie tematu zajęć – bohaterami naszych dzisiejszych zajęć będą Ernie, Bert i liczba 1.
Przedstawienie bohaterów opowieści – w oparciu ilustracje zawarte w tekście ksiązki „Sezamkowe opowieści o liczbach”: Emily Perl Kingsley, Jeffrey Moss Norma, Stiles Daniel Wilcom, Wydawnictwo „Iskry” i Children’s Television Workshop.
Ernie uwielbia swoją kaczkę – odszukajcie, która z kaczek należy do Erniego – zagadka.
Wysłuchanie czytanej przez nauczyciela bajki o liczbie 1.
Posłuchajcie bardzo uważnie sezamkowej opowieści o liczbie 1 pt.: „Bert chce się kąpać”
„Sezamkowe opowieści o liczbach”, Wydawnictwo „Iskry” i Children’s Television Workshop, Warszawa 1992, Emily Perl Kingsley Jeffrey Moss Norman Stiles Daniel Wilcox
Sprawdzenie zrozumienia treści opowieści.
Określenie liczebności przedmiotów wręczanych Bertowi przez Erniego – ile otrzymał kaczek, stołów, fortepianów, słoni, kanapek? slajd 1.
Jakie rzeczy Ernie podsuwał Bertowi do kąpieli – wybierzcie odpowiednie przedmioty i ustawcie je we właściwej kolejności ilustracje - sprawdzenie poprawności wykonania zadania- slajd 2.
Zastanówcie się, czy Ernie wie, co jest potrzebne do kąpieli, czy nie wie?
Ustalenie odpowiedzi na pytanie nauczyciela – „Decyzja należy do ciebie”. Nauczyciel za pomocą sznurka lub ławeczki dzieli wyznaczony fragment sali lekcyjnej na dwie części. Na jednej stronie kładzie napis „Wie” z ilustracją kąpiącego się dziecka, po przeciwnej „Nie wie” z rysunkiem dziecka kąpiącego się wspólnie z kotem (napisy). Napisy można przyczepić do ściany lub tablicy.
Dyskusja – dzieci próbują się wzajemnie przekonać, która grupa ma rację.( Ernie doskonale wie, co jest potrzebne do kąpieli. Zagracając wannę przyjaciela, użył podstępu, bo chciał, aby Bert poszedł z nim zagrać w piłkę)
Wyszukiwanie właściwych akcesoriów do kąpieli - aspekt porządkowy liczby 1 – slajd 3 i 4 oraz określenie liczebności zbioru piłek Ernie – aspekt kardynalny liczby 1, slajd 5.
Wykonanie zadań z karty pracy – praca w grupach dwuosobowych.
Sprawdzenie poprawności wykonania zadania – ocena pracy grup.
Wyścig jedynek – uczniowie siedzą na obwodzie koła. Każdy z nich ma kostkę do gry. Na umówione hasło uczniowie rzucają kostki. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza wyrzuci jedynkę. Zabawa trwa tak długo, aż wszyscy wyrzucą jedynkę. Ostatnia osoba – uczeń, który przegrał zawody – będzie musiał wykonać po 1 zadaniu wyznaczonym przez każdego z uczestników zabawy np. zrobić 1 przysiad, zrobić 1 ukłon, podskok, narysować na tablicy trójkąt, itp.
Rysowanie 1 – Po przypomnieniu sposobu pisania cyfry (pisanie w powietrzu, na ławce) uczniowie otrzymują karton i marker (mały format) i piszą cyfrę 1, następnie kredkami pastelowi dorysowują inne elementy, tak by powstał ciekawy rysunek. (Napisane przez dzieci jedynki stanowią element kompozycji). Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel prezentuje przykładowe rozwiązania – slajd 6 i 7 prezentacji multimedialnej.
Ocena i ekspozycja prac dzieci
Faza podsumowująca
Uczniowie siedzą na obwodzie koła, kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdania;
Podobnie jak Ernie, każdy z was ma na pewno jedną ulubiona zabawkę – rundka:
Moją ulubioną zabawką jest…
Mam jedną……
Lubię pierwszy (pierwsza)….
Bibliografia
„Bert chce się kąpać” [w:] „Sezamkowe opowieści o liczbach”, Emily Perl Kingsley, Jeffrey Moss, Norman Stiles, Daniel Wilcom, Wydawnictwo „Iskry” i Children’s Television Workshop, Warszawa 1992.
Załączniki
napisy, ilustracje, puzzle, prezentacja multimedialna zagadka