Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz matematycznych zajęć pozalekcyjnych dla klasy I

Uczeń rozumie pojęcie liczba 1 w aspekcie kardynalnym i porządkowym.

Umiejętności

Uczeń słucha ze zrozumieniem, wskazuje zbiory jednoelementowe oraz liczbę 1 w aspekcie porządkowym.

Metoda i forma pracy

Czynnościowa, elementy problemowej.

Środki dydaktyczne

„Sezamkowe opowieści o liczbach” – „Bert chce się kąpać”, puzzle, prezentacja multimedialna, karta pracy dla grup, ilustracje do tekstu, zagadka, kostki do gry, kartony, markery.

Wprowadzenie do tematu zajęć – ułożenie z puzzli liczby 1 – dzieci otrzymują pocięty na elementy obraz jedynki wraz z figurami geometrycznymi, ich zadaniem jest ułożyć rozrzucone elementy. Pytania nauczyciela: Co ukryło się w naszych puzzlach; ile jest tam trójkątów; ile jest prostokątów; ile kół; ile kwadratów? Czy jeden to mało czy dużo?

Faza realizacyjna

  1. Podanie tematu zajęć – bohaterami naszych dzisiejszych zajęć będą Ernie, Bert i liczba 1.

  • Przedstawienie bohaterów opowieści – w oparciu ilustracje zawarte w tekście ksiązki „Sezamkowe opowieści o liczbach”: Emily Perl Kingsley, Jeffrey Moss Norma, Stiles Daniel Wilcom, Wydawnictwo „Iskry” i Children’s Television Workshop.

  • Ernie uwielbia swoją kaczkę – odszukajcie, która z kaczek należy do Erniego – zagadka.

  1. Wysłuchanie czytanej przez nauczyciela bajki o liczbie 1.

  • Posłuchajcie bardzo uważnie sezamkowej opowieści o liczbie 1 pt.: „Bert chce się kąpać”

„Sezamkowe opowieści o liczbach”, Wydawnictwo „Iskry” i Children’s Television Workshop, Warszawa 1992, Emily Perl Kingsley Jeffrey Moss Norman Stiles Daniel Wilcox

  1. Sprawdzenie zrozumienia treści opowieści.

  • Określenie liczebności przedmiotów wręczanych Bertowi przez Erniego – ile otrzymał kaczek, stołów, fortepianów, słoni, kanapek? slajd 1.

  • Jakie rzeczy Ernie podsuwał Bertowi do kąpieli – wybierzcie odpowiednie przedmioty i ustawcie je we właściwej kolejności ilustracje - sprawdzenie poprawności wykonania zadania- slajd 2.

  • Zastanówcie się, czy Ernie wie, co jest potrzebne do kąpieli, czy nie wie?

  • Ustalenie odpowiedzi na pytanie nauczyciela – „Decyzja należy do ciebie”. Nauczyciel za pomocą sznurka lub ławeczki dzieli wyznaczony fragment sali lekcyjnej na dwie części. Na jednej stronie kładzie napis „Wie” z ilustracją kąpiącego się dziecka, po przeciwnej „Nie wie” z rysunkiem dziecka kąpiącego się wspólnie z kotem (napisy). Napisy można przyczepić do ściany lub tablicy.

  • Dyskusja – dzieci próbują się wzajemnie przekonać, która grupa ma rację.( Ernie doskonale wie, co jest potrzebne do kąpieli. Zagracając wannę przyjaciela, użył podstępu, bo chciał, aby Bert poszedł z nim zagrać w piłkę)

  1. Wyszukiwanie właściwych akcesoriów do kąpieli - aspekt porządkowy liczby 1 – slajd 34 oraz określenie liczebności zbioru piłek Ernie – aspekt kardynalny liczby 1, slajd 5.

  2. Wykonanie zadań z karty pracy – praca w grupach dwuosobowych.

  • Sprawdzenie poprawności wykonania zadania – ocena pracy grup.

  1. Wyścig jedynek – uczniowie siedzą na obwodzie koła. Każdy z nich ma kostkę do gry. Na umówione hasło uczniowie rzucają kostki. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza wyrzuci jedynkę. Zabawa trwa tak długo, aż wszyscy wyrzucą jedynkę. Ostatnia osoba – uczeń, który przegrał zawody – będzie musiał wykonać po 1 zadaniu wyznaczonym przez każdego z uczestników zabawy np. zrobić 1 przysiad, zrobić 1 ukłon, podskok, narysować na tablicy trójkąt, itp.

  2. Rysowanie 1 – Po przypomnieniu sposobu pisania cyfry (pisanie w powietrzu, na ławce) uczniowie otrzymują karton i marker (mały format) i piszą cyfrę 1, następnie kredkami pastelowi dorysowują inne elementy, tak by powstał ciekawy rysunek. (Napisane przez dzieci jedynki stanowią element kompozycji). Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel prezentuje przykładowe rozwiązania – slajd 67 prezentacji multimedialnej.

  • Ocena i ekspozycja prac dzieci

Faza podsumowująca

Uczniowie siedzą na obwodzie koła, kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdania;

Podobnie jak Ernie, każdy z was ma na pewno jedną ulubiona zabawkę – rundka:

Moją ulubioną zabawką jest…

Mam jedną……

Lubię pierwszy (pierwsza)….

Bibliografia

„Bert chce się kąpać” [w:] „Sezamkowe opowieści o liczbach”, Emily Perl Kingsley, Jeffrey Moss, Norman Stiles, Daniel Wilcom, Wydawnictwo „Iskry” i Children’s Television Workshop, Warszawa 1992.

Załączniki

napisy, ilustracje, puzzle, prezentacja multimedialna zagadka

RTQEL9lvZtfqN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 31.99 KB w języku polskim