Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie V (lekcja dwugodzinna)

Prowadząca - Dorota Ziółkowska

Nazwa i nr programu: Program edukacji polonistycznej w kl. 4‑6.,

pt. ,,Ja i świat” nr DKW 4014 – 212/ 99

TEMAT LEKCJI: Mary jest niegrzeczna, nieufna wobec nowego środowiska

(na podstawie lektury „Tajemniczy ogród” F.H. Burnett)

CEL OGÓLNY

Uświadomienie uczniom konieczności odróżniania dobra od zła, kształtowanie postawy tolerancyjnej.

CELE OPERACYJNE

Uczeń:

- odczytuje fragmenty tekstu, odnoszące się do zachowania bohaterki.

- analizując treść lektury, stara się znaleźć przyczyny złego zachowania bohaterki.

- podaje przykłady, sposoby zaradzenia złej sytuacji.

- wyjaśnia konieczność bycia tolerancyjnym w stosunku do drugiego człowieka.

- stara się dostrzec błędy swojego zachowania.

FORMY PRACY - praca w grupach.

METODY PRACY: ,,burza mózgów”, ,,dywanik pomysłów”.

POMOCE: tekst lektury pt. „Tajemniczy ogród”, arkusze szarego papieru, paski białego kartonu, kwadraciki samoprzylepne w trzech kolorach, patafix (magnesy lub taśma klejąca), mazaki.

PRZEBIEG LEKCJI

FAZA I Rozpoznanie problemu.

1. Zapoznanie uczniów z celem ogólnym lekcji.

2. Przytoczenie fragmentów lektury, dotyczących zachowania Mary Lennox po przybyciu do domu wuja (uczniowie mieli wyszukać i zaznaczyć te fragmenty w domu).

3. Zaznaczenie problemu do rozwiązania – Dlaczego Mary była niegrzeczna?

4. Podział klasy na kilkuosobowe zespoły (metoda do wyboru) i rozdanie materiałów potrzebnych do sporządzenia dywanika (nauczyciel wyjaśnia sposób jego tworzenia); wybór lidera i strażnika czasu w poszczególnych grupach.

5. Wyznaczenie limitu czasu (ok. 5 min) potrzebnego do zapisania pomysłów na kartonowych paskach, a następnie umieszczenie ich na dywaniku, czyli arkuszu szarego papieru.

6 Odczytanie przez lidera propozycji grupy – odpowiedzi na postawione pytanie.

Przykładowe odpowiedzi:

- brak rówieśników w jej otoczeniu,

- rozgoryczenie spowodowane utratą rodziców,

- złe wychowanie,

- niechęć do przyrody,

- obojętność i samotność.

7. Prezentacja dywanika.

FAZA II Propozycje rozwiązań problemu.

Czas i prezentacja propozycji takie jak w Fazie I.

Przykładowe rozwiązania:

- okazywanie uczuć przez opiekunów,

- nakłanianie do zabaw,

- zachęta do częstych spacerów,

- dyscyplina,

- wyciągnięcie pomocnej dłoni przez dorosłych.

FAZA III Deklaracje intencji.

Każda grupa otrzymuje dwa pytania, na które szuka odpowiedzi.

1. Czy można usprawiedliwić złe zachowanie Mary Lennox? (Podajcie uzasadnienie).

2. Jak Ty starasz się, żeby nie być niegrzecznym?

Czas i prezentacja tak jak w fazie poprzedniej.

FAZA IV Ewaluacja.

Po prezentacji dywaników, każdy uczestnik otrzymuje 3 samoprzylepne karteczki, każda jest innego koloru. Każdemu kolorowi przyporządkowuje się punkty (3,2,1).

W sumie każdy uczestnik ma 6 punktów, którymi dysponuje w sposób dowolny. Uczniowie mają 5 minut na obejrzenie wszystkich dywaników (można chodzić w sali), a następnie przyklejają punkty tym propozycjom, które uważają za najlepsze. Można jednej propozycji przydzielić 6 punktów.

FAZA V Podsumowanie.

Ten punkt realizuje nauczyciel. Omawia propozycje, które uzyskały największą liczbę punktów. Bardzo ważne jest, aby szczegółowo omówić propozycje zawierające odpowiedzi na pytania zawarte w FAZIE III - należy umieć akceptować czyjeś inne zachowanie, znaleźć ich wytłumaczenie, uzasadnienie. Nie można jednak tolerować złych, niegrzecznych zachowań (sposób podsumowania uzależniony jest od charakteru odpowiedzi).

**Propozycja pracy domowej (**dla chętnych - często ją praktykuję).

Odpowiedz w kilku zdaniach na pytanie: „Czy wiadomości uzyskane na dzisiejszej lekcji mogą być przydatne w codziennych kontaktach z kolegami i koleżankami?”

R6e4xDhiU8Ikn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.88 KB w języku polskim