Tajniki powieści
Tajniki powieści
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna budowę powieści,
zna podstawowe pojęcia z teorii literatury dotyczące budowy utworów epickich.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyodrębnić elementy składowe powieści,
definiować pojęcia: akcja, fabuła, watek, epizod.
2. Metoda i formy pracy
Praca w grupach, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
Kartoniki z pojęciami dotyczącymi budowy powieści, brystol, klej, nożyczki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na wstępie nauczyciel prosi uczniów, by podali swoją definicję powieści. W tym miejscu
(dla ułatwienia zadania) można przypomnieć uczniom tytuły utworów, które już poznali
(Spotkanie nad morzem, Chłopcy z Placu Broni, W pustyni i w puszczy, Szatan z siódmej
klasy).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie otrzymują zestawy kartoników. W każdym znajdują się pojęcia (na kartoniku jest tylko jedno pojęcie lub definicja) i definicje (załącznik 1).
Ich zadaniem będzie dopasowanie definicji do pojęcia. Następnie na brystolu uzupełniają schemat, który ilustruje budowę powieści (załącznik 2).
Uczniowie powinni umieścić kartoniki z pojęciami zgodnie z budową powieści.
Potem podają przykłady z powieści:
AKCJA – wszystkie zdarzenia dotyczące Robinsona
FABUŁA – wydarzenia rozgrywające się w Anglii, na statku, na egzotycznej wyspie
WĄTEK – losy Piętaszka
BOHATER PIEWSZOPLANOWY – Robinson
BOHATEROWIE DRUGOPLANOWI – Piętaszek
EPIZOD – wydarzenie niemające bezpośredniego wpływu na akcję utworu, wzbogacające ją.
c) Faza podsumowująca
Po przygotowaniu schematu uczniowie wykonują kolejne zadanie.
Ćwiczenie to polega na wypisaniu wszystkich cech, którymi wyróżnia się powieść.
Będzie to :
bogata fabuła i akcja utworu;
wielu bohaterów;
zdarzenia rozgrywające się w długim przedziale czasowym;
narracja prowadzona przez uczestnika lub obserwatora zdarzeń;
zaskakujące zwroty akcji;
bogaci wewnętrznie bohaterowie;
Następnie nauczyciel omawia pracę domową związaną z lekturą.
5. Bibliografia
Defoe D., Robinson Crusoe, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1999.
Leszczyński G., Elementarz literacki, Wydawnictwo Prószyński S- ka, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
BOHATEROWIE PIERWSZOPLANOWI | BOHATEROWIE DRUGOPLANOWI |
ZDARZENIA SKŁADAJĄCE SIĘ NA LOSY BOHATERÓW | SPLOT WĄTKÓW I MOTYWÓW UTWORU POWIĄZANYCH ZE SOBĄ ZWIĄZKAMI PRZYCZYNOWO- | ZDARZENIE WTRĄCONE NIEZWIĄZANE BEZPOŚREDNIO |
POSTAĆ PRZEDSTAWIONA | POSTAĆ PRZEDSTAWIONAW UTWORZE LITERACKIM, KTÓRA NIE MA BESPOŚREDNIEGO WPŁYWU NA PRZEBIEG ZDARZEŃ | ZESPÓŁ ZDARZEŃ POWIĄZANYCH ZE SOBĄ WSPÓLNYM TEMATEM |
Załącznik 2
Schemat budowy powieści
b) Zadanie domowe
Praca polega na wybraniu ciekawego zdarzenia opisanego w powieści i przygotowaniu dalszego ciągu zdarzeń w formie opowiadania.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 6.