Tam, gdzie pachnie świeżym chlebem
Wielu z nas nie wyobraża sobie śniadania bez chleba z masłem i ulubionymi dodatkami. Chleb to jednak nie tylko jeden z podstawowych elementów codziennej diety. Posiada również bogatą symbolikę, gości w wielu przysłowiach i powiedzeniach, a także jest elementem różnych tradycji.
Umieść w odpowiednich miejscach na fotografiach nazwy czynności, które rolnicy wykonują wiosną, latem, jesienią i zimą.
uprawne rośliny jednoroczne, które do rozwoju potrzebują okresu niskich temperatur
Powstawanie chleba jest procesem bardziej rozbudowanym niż powszechnie się wydaje. Na początku rolnik musi przygotować grunt (orka), aby później zasiać zboże i zebrać plony. Następnie należy wyłuskać ziarna z kłosów, które zostaną zmielone na mąkę. W kolejnych krokach rozpoczyna się wyrabianie ciasta, które później – wypieczone w piecu – dostarczane jest na nasze półki sklepowe jako chleb.
Uporządkuj chronologicznie etapy powstawania chleba.
Czy znasz etapy powstawania chleba?
- zaczyn
- mielenie
- młócka
- siew
- żniwa
- orka
- wypiek
Połącz w pary rodzaje pieczywa i ich opisy.
Odszyfruj określenia chleba oraz jego rodzaje, zmieniając kolejność sylab.
Jaki może być chleb? Odszyfruj określenia, zmieniając kolejność sylab.
stwyczer – ................
nyczar – ............
nypszen – ..............
żyświe – ................
rawyzo – ............
nypulch – ..............
piewynyczo – ....................
niżyt – ............
piąchrucy – ....................
skiwiej – ..............
Dopasuj wyjaśnienia do poniższych określeń chleba.
Uzupełnij nazewnictwo związane z chlebem. Zwróć uwagę na podane pierwsze litery wyrazów.
Jak się nazywa?
upieczona bryła chleba – ................
kawałek chleba – k............ lub p............
odkrojona z brzegu część chleba – ..............
odkrojona część chleba z masłem, szynką i innymi dodatkami – ..............
zewnętrzna część chleba – ..............
Chleb to wypiek znany już od 14 tysięcy lat. W różnych częściach świata wypieka się go na odmienne sposoby, co prezentuje poniższa galeria. Szacuje się, że każdy Polak corocznie zjada aż 50 kilogramów chleba.
Przyjrzyj się poniższym ilustracjom różnych rodzajów pieczywa i wyjaśnij, jakie jest jego przeznaczenie. Jeśli nie wiesz, skorzystaj ze słownika języka polskiego lub słownika wyrazów obcych.
Odszukaj słowniku języka polskiego lub słowniku wyrazów obcych informacji na temat wymienionych rodzajów pieczywa i zapisz, czym się charakteryzuje lub jakie zwyczaje są z nim związane.
kołacz
opłatek
maca
kajzerka
pumpernikiel
croissantcroissant
ciabatta
Spośród wymienionych poniżej zwyczajów wypisz te, które kultywowane są w twoim domu/otoczeniu oraz te, które chciałbyś wprowadzić.
Zwyczaje związane z chlebem:
witanie młodej pary chlebem i solą,
toczenie bochnów przez młodą parę,
znak krzyża na spodniej stronie chleba, zanim się go pokroi,
całowanie chleba, jeśli spadnie na ziemię,
łamanie się opłatkiem,
święcenie chleba na Wielkanoc,
niewyrzucanie chleba do śmieci,
niekładzenie chleba spodem do góry,
wnoszenie chleba do nowo wybudowanego domu.
Przeczytaj uważnie wiersz Stanisława Jachowicza 'Powrót do chleba', a następnie zapisz, jaki morał wynika z tego tekstu.
Powrót do chleba«Jam smaczny placuszek z mąki jak śnieg białej
Na wierzchu mam rodzynki, cukier i migdały;
Spodziewam się, lube dziecię!
Że mi nad brzydkim chlebem dasz pierwszeństwo przecie.
Chodź, chodź dziecino do mnie!»
Na to chleb odpowie skromnie:
«Idź do niego, mnie opuść, przepowiadam śmiało,
Że się wrócisz niedługo». — Jakoż tak się stało:
Sprzykrzył mu się placuszek, więc dalej do chleba.
«Widzisz, rzecze chleb dziecku, gardzić mną nie trzeba.»
Źródło: Stanisław Jachowicz, Powrót do chleba, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/powrot-do-chleba.html, domena publiczna.
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem piekarni i chcesz przekonać klientów do skosztowania i kupienia wybranego gatunku pieczywa. Sformułuj krótki tekst reklamowy. Uwzględnij:
wielkość,
kolor,
kształt,
zapach,
smak,
najlepsze dodatki,
cenę.
Popraw błędy w poniższych przysłowiach.
W poniższych przysłowiach związanych z chlebem są błędy. Popraw je. Wyjaśnij, jak rozumiesz te powiedzenia.
Na białej roli czarny chleb się rodzi.
Na .............. roli ............ chleb się rodzi.
Sytemu chleb na myśli.
.................. chleb na myśli.
Najlepszemu kominiarzowi czasem chleb się nie uda.
Najlepszemu .................... czasem chleb się nie uda.
Chleb płacze, gdy go darmo piją.
Chleb płacze, gdy go darmo .............
Kto źle orze, ma chleb w komorze.
Kto ............ orze, ma chleb w komorze.
Jaki chleb, taka skórka – jaka matka, taka wnuczka.
Jaki chleb, taka skórka – jaka matka, taka .............