RwSrMX9VkVZmH
Na zdjęciu na drewnianych deskach w blaszanej formie leży wypieczony, podłużny bochenek jasnego chleba, zajmujący całą formę. 

Tam, gdzie pachnie świeżym chlebem

Chleb
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Wielu z nas nie wyobraża sobie śniadania bez chleba z masłem i ulubionymi dodatkami. Chleb to jednak nie tylko jeden z podstawowych elementów codziennej diety. Posiada również bogatą symbolikę, gości w wielu przysłowiach i powiedzeniach, a także jest elementem różnych tradycji.

1
Ćwiczenie 1

Umieść w odpowiednich miejscach na fotografiach nazwy czynności, które rolnicy wykonują wiosną, latem, jesienią i zimą.

R1VjKScBVUPrx
Zadanie interaktywne polega na umieszczeniu na ilustracji prac, które rolnicy wykonują o różnych porach roku.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1NSthjNOkiVe
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary czynności wykonywanych przez rolników z określonymi porami roku.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
rośliny ozime
rośliny ozime

uprawne rośliny jednoroczne, które do rozwoju potrzebują okresu niskich temperatur

Dla zainteresowanych

Powstawanie chleba jest procesem bardziej rozbudowanym niż powszechnie się wydaje. Na początku rolnik musi przygotować grunt (orka), aby później zasiać zboże i zebrać plony. Następnie należy wyłuskać ziarna z kłosów, które zostaną zmielone na mąkę. W kolejnych krokach rozpoczyna się wyrabianie ciasta, które później – wypieczone w piecu – dostarczane jest na nasze półki sklepowe jako chleb.

Ćwiczenie 2

Uporządkuj chronologicznie etapy powstawania chleba.

R1JqSqjGqadSP1
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu w odpowiedniej kolejności etapów powstawania chleba.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Połącz w pary rodzaje pieczywa i ich opisy.

R1IhFbQ8aa0sH
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary rodzajów pieczywa z jego opisem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Odszyfruj określenia chleba oraz jego rodzaje, zmieniając kolejność sylab.

RdV3Q7ipTxPgE1
Zadanie interaktywne polega na zamianie kolejności sylab w wyrazach tak, aby odszyfrować określenia chleba.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Dopasuj wyjaśnienia do poniższych określeń chleba.

RCQmfp6oNsuqM
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu określeń chleba i jego znaczeń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Uzupełnij nazewnictwo związane z chlebem. Zwróć uwagę na podane pierwsze litery wyrazów.

RQ5V5MDQ2BogK1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu słownictwa związanego z chlebem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000008GHB5v22_000tp001
ciabatta
Ciekawostka

Chleb to wypiek znany już od 14 tysięcy lat. W różnych częściach świata wypieka się go na odmienne sposoby, co prezentuje poniższa galeria. Szacuje się, że każdy Polak corocznie zjada aż 50 kilogramów chleba.

1
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się poniższym ilustracjom różnych rodzajów pieczywa i wyjaśnij, jakie jest jego przeznaczenie. Jeśli nie wiesz, skorzystaj ze słownika języka polskiego lub słownika wyrazów obcych.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Odszukaj słowniku języka polskiego lub słowniku wyrazów obcych informacji na temat wymienionych rodzajów pieczywa i zapisz, czym się charakteryzuje lub jakie zwyczaje są z nim związane.

  • kołacz

  • opłatek

  • maca

  • kajzerka

  • pumpernikiel

  • croissantj0000008GHB5v22_000tp001croissant

  • ciabatta

RWJSFAz36MzLC
(Uzupełnij).
1
Polecenie 1

Spośród wymienionych poniżej zwyczajów wypisz te, które kultywowane są w twoim domu/otoczeniu oraz te, które chciałbyś wprowadzić.

Zwyczaje związane z chlebem:

  • witanie młodej pary chlebem i solą,

  • toczenie bochnów przez młodą parę,

  • znak krzyża na spodniej stronie chleba, zanim się go pokroi,

  • całowanie chleba, jeśli spadnie na ziemię,

  • łamanie się opłatkiem,

  • święcenie chleba na Wielkanoc,

  • niewyrzucanie chleba do śmieci,

  • niekładzenie chleba spodem do góry,

  • wnoszenie chleba do nowo wybudowanego domu.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Przeczytaj uważnie wiersz Stanisława Jachowicza 'Powrót do chleba', a następnie zapisz, jaki morał wynika z tego tekstu.

Powrót do chlebaStanisław Jachowicz
Stanisław Jachowicz Powrót do chleba

«Jam smaczny placuszek z mąki jak śnieg białej

Na wierzchu mam rodzynki, cukier i migdały;

Spodziewam się, lube dziecię!

Że mi nad brzydkim chlebem dasz pierwszeństwo przecie.

Chodź, chodź dziecino do mnie!»

Na to chleb odpowie skromnie:

«Idź do niego, mnie opuść, przepowiadam śmiało,

Że się wrócisz niedługo». — Jakoż tak się stało:

Sprzykrzył mu się placuszek, więc dalej do chleba.

«Widzisz, rzecze chleb dziecku, gardzić mną nie trzeba.»

placuszek Źródło: Stanisław Jachowicz, Powrót do chleba, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/powrot-do-chleba.html, domena publiczna.
R6DkURQhEnSHk
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem piekarni i chcesz przekonać klientów do skosztowania i kupienia wybranego gatunku pieczywa. Sformułuj krótki tekst reklamowy. Uwzględnij:

  • wielkość,

  • kolor,

  • kształt,

  • zapach,

  • smak,

  • najlepsze dodatki,

  • cenę.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9

Popraw błędy w poniższych przysłowiach.

RQWF7NUENx0up1
Zadanie interaktywne polega na poprawieniu błędów w przysłowiach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.