Kolorowa fotografia przedstawia drzewo o szerokim pniu i rozłożystej koronie, wokół którego rosną niższe drzewa liściaste oraz krzewy. Baobab wygląda jak kilka drzew rosnących tuż obok siebie. W tle błękitne, bezchmurne niebo.
Kolorowa fotografia przedstawia drzewo o szerokim pniu i rozłożystej koronie, wokół którego rosną niższe drzewa liściaste oraz krzewy. Baobab wygląda jak kilka drzew rosnących tuż obok siebie. W tle błękitne, bezchmurne niebo.
Tam, gdzie rosną baobaby...
Baobab
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
poznasz najważniejsze informacje na temat baobabów,
porównasz, jak ukazano baobab w powieści „W pustyni i w puszczy”, a jak w książce „Mały książę”,
poznasz zasady pisania poradników,
napiszesz poradnik.
Baobab to gatunek długowiecznego drzewa liściastego występującego w tropikalnym klimacie Afryki i Australii. To ogromne drzewo wygląda tak, jakby rosło „do góry korzeniami”. Gigantyczny pień służy jako magazyn wody, dlatego drzewo wytrzymuje trudne warunki obszarów suchych Afryki i Australii. Dorasta do 25 metrów wysokości, a średnica pnia może wynosić 15 metrów. Baobaby mogą osiągnąć wiek ponad 2000 lat. Owoce zwane przez tubylców „małpim chlebem” zwisają z gałęzi na długich łodygach, są smaczne i niezwykle pożywne.
Antoine'a de Saint‑Exupéry'ego [czyt. atłana de sant‑egzuperiego]
Zapoznaj się z filmem pt. „Ciekawostki o baobabach”, a następnie wykonaj polecenia.
RAy14Y5SIExQf
Film przedstawiający informacje o baobabach, m.in.: ich gatunki, symbolikę, budowę liścia i kwiatu. Wskazano również na znaczenie tych drzew między innymi dla lecznictwa.
Film przedstawiający informacje o baobabach, m.in.: ich gatunki, symbolikę, budowę liścia i kwiatu. Wskazano również na znaczenie tych drzew między innymi dla lecznictwa.
Film przedstawiający informacje o baobabach, m.in.: ich gatunki, symbolikę, budowę liścia i kwiatu. Wskazano również na znaczenie tych drzew między innymi dla lecznictwa.
Polecenie 2
Sformułuj dwa argumenty, którymi dowiedziesz, że baobab jest pożytecznym drzewem.
RZnpvh9Esz8C4
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Do czego można wykorzystać baobab? Napisz dwie propozycje.
R4Xpm4Vjo5iQa
(Uzupełnij).
Polecenie 4
Wyjaśnij, co wyróżnia baobab pośród innych drzew.
RbAFtlxNPdGcb
(Uzupełnij).
RwgMpRCdJ7AuL
Ćwiczenie 1
Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej wyraz baobab.
Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej wyraz baobab.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenia.
W pustyni i w puszczyHenryk Sienkiewicz
Henryk SienkiewiczW pustyni i w puszczy
Staś oznajmił tymczasem Kalemu, że zamierza urządzić mieszkanie w drzewie, i opowiedział mu, co zaszło w czasie wykurzania pnia dymem, oraz jak słoń poradził sobie z wężem. Myśl zamieszkania w baobabie, który mógł dać ochronę, nie tylko przed deszczem, ale i przed dzikimi zwierzętami, podobała się Murzynowi bardzo, natomiast postępek słonia nie zyskał wcale jego uznania.
— Słoń jest głupi — rzekł — więc wrzucił niokę (węża) do grzmiącej wody, ale Kali wie, że nioka jest dobra, więc jej za grzmiącą wodą poszuka i upiecze, gdyż Kali jest mądry — i donkeydonkeydonkey.
— Donkey jesteś, zgoda! — odpowiedział Staś — ale przecie nie będziesz jadł węża?
— Nioka dobra — powtórzył Kali.
I, ukazując na zabitą zebrę, dodał:
— Lepsza, niż ta nyama.
Po czym obaj udali się do baobabu i zajęli się urządzaniem mieszkania. Kali wyszukał nad rzeką płaski kamień, wielkości dużego sita i, wstawiwszy go w pień, nasypał nań rozżarzonychrozżarzonyrozżarzonych węgli, a następnie dosypywał coraz nowych, uważając tylko, by próchnopróchnopróchno wewnątrz pnia nie zajęło się i nie wywołało pożaru całego drzewa. Mówił, że czyni to dlatego, żeby »nic nie ukąsić« pana wielkiego i »bibi«. Jakoż okazało się, że nie była to ostrożność zbyteczna, gdyż, jak tylko czadczadczad wypełnił wnętrze drzewa i rozszedł się nawet na zewnątrz, z rozpadlin kory poczęły wypełzać najrozmaitsze istoty: chrząszcze czarnej i wiśniowej barwy, — wielkie jak śliwki włochate pająki, liszki pokryte jakby kolcami, na palec grube, i wstrętne, a zarazem jadowite skolopendryskolopendraskolopendry, których ukąszenie może nawet śmierć wywołać. A wobec tego, co się działo na zewnętrznej stronie pnia, łatwo się było domyślić, ile podobnych stworzeń musiało wyginąć od węglowego czadu wewnątrz. Te, które z kory i z niższych gałęzi spadały w trawę, Kali rozgniatał niemiłosiernieniemiłosiernieniemiłosiernie kamieniami, spoglądając przy tym wciąż na górną i na dolną dziuplę, jakby się obawiał, że lada chwila wyjrzy z której z nich jeszcze coś nowego. [...]
Kali uspokoił się po pewnym czasie zupełnie i gdy zasiadł do przygotowanego przez Meę jedzenia, pokazało się, że chwilowy przestrach nie odebrał mu wcale apetytu, albowiem prócz porcji wędzonego mięsa spożył jeszcze na surowo wątrobę źrebięcia zebry, nie licząc dzikich fig, których dostarczył w obfitości rosnący w pobliżu sykomorsykomorsykomor. Następnie obaj ze Stasiem wrócili do drzewa, przy którem dużo jeszcze było roboty. Wyrzucanie próchna, węgli, poprażonychpoprażonypoprażonych całych setek chrząszczy i wielkich stonóg, oraz kilkunastu upieczonych nietoperzy zajęło im przeszło dwie godziny czasu. Stasia dziwiło to nawet, że nietoperze mogły mieszkać w bezpośrednim sąsiedztwie z wężem, domyślił się jednak, że olbrzymi pyton albo pogardzał tak drobną zwierzyną, albo, nie mogąc się we wnętrzu pnia koło niczego owinąć, nie umiał się do nich dostać. Żar węgli, wywoławszy upadek pokładów próchna, oczyścił to wnętrze znakomicie — i widok jego napełnił teraz Stasia radością, albowiem było ono tak obszerne, jak duży pokój, i mogło dać schronienie nie czworgu, ale dziesięciu ludziom. Dolny otwór stanowił drzwi, górny okno, dzięki któremu w olbrzymim pniu nie było ani ciemno, ani duszno. Staś umyślił podzielić całość za pomocą płócien namiotu na dwie izby, z których jedną przeznaczał dla Nel i Mei, drugą dla siebie, Kalego i Saby. Drzewo nie było spróchniałe aż do wierzchu pnia, deszcz więc nie mógł przeciekać do środka i aby się zupełnie od niego zabezpieczyć, dość było podnieść i podeprzeć nad obu otworami korę w taki sposób, aby tworzyła dwa okapyokapokapy. Spód wnętrza postanowili wysypać wyprażonym przez słońce piaskiem z nad rzeki i powierzchnię jego wymościćwymościćwymościć suchymi mchami.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy, Warszawa 1912, s. 288–292.
03
donkey [czyt. donki] – osioł
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij, dlaczego Staś postanowił urządzić mieszkanie w baobabie.
R3jdw3hM9Ca6Z
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie, jak wygląda baobab.
Baobab ma szeroki pień, więc w jego wnętrzu jest dużo przestrzeni, którą można zaaranżować na tymczasowe mieszkanie. Drewno tego drzewa jest miękkie, dlatego też z łatwością można wyciąć w nim okna i drzwi. Baobab zapewniał ochronę przed deszczem, a także dzikimi zwierzętami.
Polecenie 5
Narysuj mieszkanie w baobabie urządzone przez bohaterów powieści.
R1RkRje2maoC4
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5
Opisz wnętrze mieszkania w baobabie urządzonego przez bohaterów powieści.
RIb2Kmht1mn5K
(Uzupełnij).
R1NdLrppvqOQC
Ćwiczenie 3
Przeczytaj pytanie i zaznacz właściwą odpowiedź.
Co symbolizuje baobab w powieści „W pustyni i w puszczy”? Możliwe odpowiedzi: 1. dom i bezpieczeństwo, 2. ojczyznę i dobrobyt, 3. potęgę i siłę, 4. szczęście i spokój
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RVt1HPKO33HHe
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu objaśnień do zdań.
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu objaśnień do zdań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
Ułóż zdanie z wybranym związkiem frazeologicznym z ćwiczenia czwartego i wyrazem „baobab”.
R17H0A0ZwVg9m
(Uzupełnij).
Zastanów się, w jakich okolicznościach można użyć danego związku frazeologicznego.
Staś i Nel, mieszkając w baobabie, czuli się jak w domu.
Antoine de Saint-ExupéryMały książę
Otóż na planecie Małego Księcia, tak jak na wszystkich planetach, rosły pożyteczne rośliny i chwasty. Czyli znajdowały się tam również nasiona pożytecznych roślin i chwastów. Ale nasiona są niewidoczne. Śpią ukryte w glebie do czasu, aż któreś z nich weźmie chętka, żeby się obudzić. Wtedy takie nasiono się wypręża i z początku nieśmiało wypuszcza ku słońcu nieszkodliwą łodyżkę. Jeżeli jest to łodyżka rzodkwi lub róży, można pozwolić jej rosnąć, jak chce. Ale jeżeli to chwast, trzeba wyrwać go zaraz, gdy się go rozpozna. Otóż na planecie Małego Księcia znajdowały się groźne nasiona — nasiona baobabu. Gleba planety była nimi zasypana. Tymczasem jeśli weźmiesz się za takie baobaby za późno, już nigdy się ich nie pozbędziesz. Zarosną całą planetę. Przebiją ją korzeniami. I jeśli planeta będzie za mała, a baobabów za wiele, doprowadzą do jej rozpadu.
— To kwestia dyscypliny — powiedział mi później Mały Książę. — Po porannej toalecie należy zadbać o higienę planety. Trzeba narzucić sobie zwyczaj regularnego wyrywania baobabów, zaraz gdy dadzą się odróżnić od krzewów różanych, do których są bardzo podobne, kiedy są młode. To bardzo nudna, ale i bardzo łatwa praca.
Pewnego dnia poradził mi, żebym się przyłożył i zrobił ładny rysunek, aby porządnie wbić to do głowy dzieciom z mojej planety.
RcFrUGuSD3Gnp1
Rysunek przedstawia malutką rdzawą planetę, która poprzerastały 3 olbrzymie baobaby. Mały Książę stoi tam z łopatą i trzyma się za głowę. Dookoła planety widac złote gwiazdki.
Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, domena publiczna.
— Jeżeli kiedyś wyruszą w podróż — powiedział — to może im się przydać. Niekiedy można bez szkody odłożyć jakąś pracę na później. Ale w przypadku baobabów zawsze kończy się to katastrofą. Znałem planetę, której mieszkaniec był leniwy. Zlekceważył trzy krzaki…
Narysowałem tamtą planetę zgodnie ze wskazówkami Małego Księcia. Nie lubię przemawiać tonem moralisty. Zagrożenie powodowane przez baobaby jest jednak tak mało znane, a ryzyko grożące temu, kto zabłąkałby się na asteroidzie tak duże, że tym razem wyjątkowo nie będę powściągliwy i powiem: „Dzieci! Uważajcie na baobaby!”.
02 Źródło: Antoine de Saint-Exupéry, Mały książę, tłum. Agata Kozak, Warszawa 2005.
R6MSFYG5Jb3rA
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj poniższe wyrazy związane z baobabem do odpowiednich kategorii. „W pustyni i w puszczy” Możliwe odpowiedzi: 1. bezpieczeństwo, 2. niebezpieczeństwo, 3. szkodnik, 4. chwast, 5. ostoja, 6. pożyteczne drzewo, 7. zło, 8. dom „Mały Książę” Możliwe odpowiedzi: 1. bezpieczeństwo, 2. niebezpieczeństwo, 3. szkodnik, 4. chwast, 5. ostoja, 6. pożyteczne drzewo, 7. zło, 8. dom
Przyporządkuj poniższe wyrazy związane z baobabem do odpowiednich kategorii. „W pustyni i w puszczy” Możliwe odpowiedzi: 1. bezpieczeństwo, 2. niebezpieczeństwo, 3. szkodnik, 4. chwast, 5. ostoja, 6. pożyteczne drzewo, 7. zło, 8. dom „Mały Książę” Możliwe odpowiedzi: 1. bezpieczeństwo, 2. niebezpieczeństwo, 3. szkodnik, 4. chwast, 5. ostoja, 6. pożyteczne drzewo, 7. zło, 8. dom
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rcwu1yjrS67qn
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu kolorem wyrazów.
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu kolorem wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
R1LbyDEkIJ1T6
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
RnbUw5SED6rNb
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu definicji do wyrazów w zdaniach.
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu definicji do wyrazów w zdaniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6
Ułóż opowiadanie twórczeopowiadanie twórczetwórcze o spotkaniu Małego Księcia ze Stasiem i Nel, którzy zamieszkali w baobabie.
R12F0YKeRLDKX
(Uzupełnij).
Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj polecenia.
RpPoGr0rFNqT7
Animacja przedstawiająca dziewczynkę, która z nasion przywiezionych z Afryki zamierza wyhodować baobab.
Animacja przedstawiająca dziewczynkę, która z nasion przywiezionych z Afryki zamierza wyhodować baobab.
Animacja przedstawiająca dziewczynkę, która z nasion przywiezionych z Afryki zamierza wyhodować baobab.
Polecenie 7
Ustal, co skłoniło Anię do napisania poradnika.
RZge6ZE90ypQz
(Uzupełnij).
Polecenie 8
Jak napisać poradnik? Na podstawie animacji wypisz w punktach wskazówki.
R1Vyrug2A418g
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9
Przeredaguj podane zdania w taki sposób, aby zastosować w nich tryb rozkazujący.
Aby rośliny doniczkowe dobrze rosły, należy je systematycznie podlewać i nawozić.
Warto sprawdzić, jak silnego nasłonecznienia potrzebuje dana roślina.
Rośliny powinno się co kilka lat przesadzać do większych doniczek.
RG1PuJjoUKg89
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Wyszukaj czasowniki oznaczające czynności, jakie powinien wykonać hodowca baobabów. Czasowniki powinny mieć formę 2 osoby, trybu rozkazującego. Przykład: siać – zasiej, wykopać – wykop.
Jeśli chcesz, aby twoje rośliny doniczkowe dobrze rosły, systematycznie je podlewaj i nawoź. Sprawdź, jak silnego nasłonecznienia potrzebuje dana roślina. Co kilka lat przesadzaj swoje rośliny do większych doniczek.
Ćwiczenie 10
Koty trudno przystosowaną się do nowego miejsca zamieszkania. Przeczytaj krótki tekst o tym, jak należy przygotować miejsce dla kota po przeprowadzce. Zapisz w punktach najważniejsze informacje zawarte w poradniku.
Przeprowadzka do nowego domu jest dla kota bardzo stresującą sytuacją, więc należy zrobić wszystko, aby ułatwić mu odnalezienie się w nowym i nieznanym mu miejscu. Przed przywiezieniem zwierzęcia należy przygotować kuwetę ze żwirkiem, a także miski z karmą i wodą. Kiedy pupil już będzie w domu, transporter trzeba odstawić w ciche miejsce i poczekać, aż zwierzę samo z niego wyjdzie. Gdy kot poczuje się bezpiecznie, powinien go szybko opuścić, wówczas warto mu pokazać jego legowisko. Najlepiej gdyby była to przytulna norka, w której mógłby się wyciszyć i uspokoić. Do kota najlepiej od razu zwracać się jego imieniem, żeby jak najszybciej się do niego przyzwyczaił. Niektóre zwierzęta są tak nieufne, że w nowym miejscu mogą się gdzieś schować, na przykład pod szafą lub za pralką, na kilka lub kilkanaście godzin. Nie należy w takiej sytuacji na siłę ich stamtąd wyciągać. Już wkrótce poczują się na tyle pewnie, że same wyjdą ze swojej kryjówki i zaczną poznawać domowników i nowy teren. W początkowych dniach trzeba kota bacznie obserwować i nie zamęczać pieszczotami.
RIKivqhQQbn7q
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Pamiętaj o tym, aby punkty były krótkie i treściwe. Zastosuj w nich tryb rozkazujący.
Jak przygotować się na przyjęcie kota?
Przygotuj kuwetę ze żwirkiem oraz miski z karmą i wodą.
Po przywiezieniu zwierzęcia do domu, odstaw transporter w ciche miejsce.
Otwórz transporter i poczekaj, aż kot sam z niego wyjdzie.
Pokaż mu jego kuwetę oraz miski z karmą i wodą.
Zwracaj się do kota jego imieniem.
Jeśli gdzieś się schowa, poczekaj cierpliwie, aż sam opuści swoją kryjówkę.
Bacznie obserwuj jego zachowanie.
Nie zamęczaj go pieszczotami.
Pozwól, aby przyzwyczaił się do nowego miejsca.
Polecenie 9
Podziel się z innymi swoją pasją i napisz poradnik na dowolnie wybrany temat.
RsEdkwb0Rh5s5
(Uzupełnij).
Słownik
czad
czad
trujący gaz powstający na skutek spalania węgla
donkey
donkey
[czytaj: donki] - osioł
niemiłosiernie
niemiłosiernie
bez litości
okap
okap
dolna część płaszczyzny dachu wystająca poza zewnętrzne ściany budynku
opowiadanie twórcze
opowiadanie twórcze
rodzaj opowiadana, w którym autor samodzielnie, używając wyobraźni tworzy świat przedstawiony np. wydarzenia, bohaterów
poprażony
poprażony
poddany działaniu wysokiej temperatury
próchno
próchno
drewno w postaci proszku, które stało się suche i kruszące w wyniku rozkładu przez drobnoustroje
rozżarzony
rozżarzony
mocno rozgrzany
skolopendra
skolopendra
jadowity stawonóg żyjący na obszarach śródziemnomorskich i tropikalnych
sykomor
sykomor
drzewo o lśniących liściach i drobnych, jadalnych owocach, rosnące w Egipcie i Afryce Wschodniej
wymościć
wymościć
przygotować miejsce do siedzenia lub leżenia, aby było wygodne, miękkie, wyłożyć czymś, powyściełać, zasłać
Notatki ucznia
RxbIX6vkakVEc
Miejsce na notatki ucznia.
Bibliografia
Henryk Sienkiewicz, (1912), W pustyni i w puszczy, Warszawa: Nakład Gebethnera i Wolffa.