Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Tatry i Obniżenie Orawsko‑Podhalańskie

Cele lekcji

Wiadomości

  • uczeń zna podział Karpat wewnętrznych na regiony geograficzne,

  • uczeń zna piętra klimatyczno‑roślinne Tatr,

  • uczeń zna i wyjaśnia pojęcia: flisz karpacki, turnia, grań, żleb, piarg, halny.

Umiejętności

  • uczeń potrafi porównać wysokogórski krajobraz Tatr Wysokich z krajobrazem Tatr Zachodnich,

  • uczeń potrafi wyjaśnić wpływ wysokości nad poziomem morza na klimat i roślinność gór,

  • uczeń potrafi omówić proces powstawania wiatru halnego,

  • uczeń potrafi wykazać związek rzeźby terenu z budową geologiczną.

Metoda i forma pracy

Metody: karty pracy

Forma pracy: praca indywidualna

Środki dydaktyczne

Podręcznik do geografii „Planeta 3”, mapy tematyczne w Atlasie geograficznym „Polska, kontynenty, świat” wyd. PPWK „Nowa Era”, mapa ogólno‑geograficzna Polski, Szkolny słownik geograficzny, J. Flis, karty pracy.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  • czynności porządkowe (powitanie, sprawdzenie obecności)

  • nauczyciel zadaje pytania utrwalające materiał z poprzedniej lekcji dotyczącej podziału Karpat Zewnętrznych, np:

  • omów budowę geologiczną Beskidów i Pogórza Karpackiego

  • wymień i wskaż na mapie pasma górskie wchodzące w skład Beskidów i Pogórza Karpackiego

  • omów gospodarkę regionu itp.

  • nauczyciel przypomina podział Karpat Wewnętrznych na Tatry Wysokie, Tatry Zachodnie i Obniżenie Orawsko‑Podhalańskie.

Faza realizacyjna

  • nauczyciel podaje temat lekcji i cele oraz wymagania edukacyjne do lekcji

  • nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie cech klimatu górskiego i wykorzystując schemat nr 1 wyjaśnia proces tworzenia wiatru lokalnego (wiatr halny)

  • nauczyciel wyjaśnia, odwołując się do wiadomości uczniów z fizyki, zjawisko inwersji cieplnej( schemat 2) i proces tworzenia się „morza mgieł” w Tatrach.

  • nauczyciel podaje karty pracy z zadaniami dla ucznia, określając czas rozwiązania karty na około 15 – 20 minut

  • uczniowie wykonują zadania na karcie pracy

  • nauczyciel kontroluje indywidualną pracę uczniów

  • nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie rozwiązanych kart pracy

  • nauczyciel ocenia rozwiązane karty pracy

Faza podsumowująca

  • nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.:

  • wyjaśnij pojęcie (grań, turnia, cyrk lodowcowy, stożek piargowy)

  • oceń warunki rozwoju rolnictwa na obszarze Obniżenia Orawsko‑Podhalańskiego i Tatr

  • omów charakterystyczne formy rzeźby (Tatr Wysokich i Zachodnich)

  • omów czynniki rzeźbotwórcze obszaru

  • oceń skutki występowania wiatru halnego

  • podsumowaniem lub wprowadzeniem do lekcji mogą być fragmenty filmu edukacyjnego” Karpaty” z kasety VHS Geografia Polski dla klasy VIII Wydawnictwa M. Rożak.

Bibliografia

  1. Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.

  2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3”. Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.

  3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II. SOP Toruń 1999.

  4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.

  5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk - Straszyn 2006.

  6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3”, Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk – Straszyn 2004.

  7. Książka nauczyciela do podręcznika „Puls Ziemi 3” , Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk – Straszyn 2005.

  8. Osikowie Joanna i Stanisław, Knopik Justyna, Zeszyt ćwiczeń do geografii dla gimnazjum „Puls Ziemi 1” , Wyd. M. Rożak Gdańsk – Straszyn.2003.

  9. Szubert Mariusz , Podręcznik do geografii „Planeta 3”. Geografia fizyczna i społeczno- ekonomiczna Polski, Wyd. M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.

  1. Załączniki

a. Karta pracy

R1dVwqsAlhlUh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 41.00 KB w języku polskim