Tatry i Obniżenie Orawsko-Podhalańskie
Scenariusz lekcji – Tatry i Obniżenie Orawsko‑Podhalańskie
Cele lekcji
Wiadomości
uczeń zna podział Karpat wewnętrznych na regiony geograficzne,
uczeń zna piętra klimatyczno‑roślinne Tatr,
uczeń zna i wyjaśnia pojęcia: flisz karpacki, turnia, grań, żleb, piarg, halny.
Umiejętności
uczeń potrafi porównać wysokogórski krajobraz Tatr Wysokich z krajobrazem Tatr Zachodnich,
uczeń potrafi wyjaśnić wpływ wysokości nad poziomem morza na klimat i roślinność gór,
uczeń potrafi omówić proces powstawania wiatru halnego,
uczeń potrafi wykazać związek rzeźby terenu z budową geologiczną.
Metoda i forma pracy
Metody: karty pracy
Forma pracy: praca indywidualna
Środki dydaktyczne
Podręcznik do geografii „Planeta 3”, mapy tematyczne w Atlasie geograficznym „Polska, kontynenty, świat” wyd. PPWK „Nowa Era”, mapa ogólno‑geograficzna Polski, Szkolny słownik geograficzny, J. Flis, karty pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
czynności porządkowe (powitanie, sprawdzenie obecności)
nauczyciel zadaje pytania utrwalające materiał z poprzedniej lekcji dotyczącej podziału Karpat Zewnętrznych, np:
omów budowę geologiczną Beskidów i Pogórza Karpackiego
wymień i wskaż na mapie pasma górskie wchodzące w skład Beskidów i Pogórza Karpackiego
omów gospodarkę regionu itp.
nauczyciel przypomina podział Karpat Wewnętrznych na Tatry Wysokie, Tatry Zachodnie i Obniżenie Orawsko‑Podhalańskie.
Faza realizacyjna
nauczyciel podaje temat lekcji i cele oraz wymagania edukacyjne do lekcji
nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie cech klimatu górskiego i wykorzystując schemat nr 1 wyjaśnia proces tworzenia wiatru lokalnego (wiatr halny)
nauczyciel wyjaśnia, odwołując się do wiadomości uczniów z fizyki, zjawisko inwersji cieplnej( schemat 2) i proces tworzenia się „morza mgieł” w Tatrach.
nauczyciel podaje karty pracy z zadaniami dla ucznia, określając czas rozwiązania karty na około 15 – 20 minut
uczniowie wykonują zadania na karcie pracy
nauczyciel kontroluje indywidualną pracę uczniów
nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie rozwiązanych kart pracy
nauczyciel ocenia rozwiązane karty pracy
Faza podsumowująca
nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.:
wyjaśnij pojęcie (grań, turnia, cyrk lodowcowy, stożek piargowy)
oceń warunki rozwoju rolnictwa na obszarze Obniżenia Orawsko‑Podhalańskiego i Tatr
omów charakterystyczne formy rzeźby (Tatr Wysokich i Zachodnich)
omów czynniki rzeźbotwórcze obszaru
oceń skutki występowania wiatru halnego
podsumowaniem lub wprowadzeniem do lekcji mogą być fragmenty filmu edukacyjnego” Karpaty” z kasety VHS Geografia Polski dla klasy VIII Wydawnictwa M. Rożak.
Bibliografia
Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3”. Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II. SOP Toruń 1999.
Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk - Straszyn 2006.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3”, Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk – Straszyn 2004.
Książka nauczyciela do podręcznika „Puls Ziemi 3” , Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk – Straszyn 2005.
Osikowie Joanna i Stanisław, Knopik Justyna, Zeszyt ćwiczeń do geografii dla gimnazjum „Puls Ziemi 1” , Wyd. M. Rożak Gdańsk – Straszyn.2003.
Szubert Mariusz , Podręcznik do geografii „Planeta 3”. Geografia fizyczna i społeczno- ekonomiczna Polski, Wyd. M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.
Załączniki
a. Karta pracy