Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Teatr elżbietański.

cechy teatru elżbietańskiego

słownictwo związane z teatrem elżbietańskim

b. Umiejętności

sporządzenie notatki z lekcji

formułowanie własnych sądów i opinii

praca z tekstem literackim

Metoda i forma pracy

metody praktyczne:

- inscenizacja

- pogadanka

metody podające:

- wykład

Formy pracy: - zbiorowa

  • indywidualna

  • grupowa

Środki dydaktyczne

Zdjęcie Elżbiety I, fragmenty utworów W. Szekspira

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Przywitanie uczniów.
Sprawdzenie obecności.
Przedstawienie uczniom celów lekcji.
Zapisanie na tablicy tematu lekcji.

Faza realizacyjna

I Nauczyciel rozpoczyna lekcję krótkim wykładem. Opisuje technikę, sposób gry i funkcjonowanie teatru elżbietańskiego. Określenie teatr elżbietański wywodzi się od imienia Elżbiety I, królowej Anglii, która zasiadała na tronie w okresie rozwoju tego teatru (nauczyciel wyświetla obraz z wizerunkiem Elżbiety I). Przedstawienia grano pod gołym niebem na trzech planach: pierwszy to tzw. fartuch, czyli mocno wysunięty podest otoczony przez stojącą widownię, drugi znajdował się na „wewnętrznej” scenie, za dwojgiem drzwi, a trzeci na galerii, na której odbywały się wszelakie sceny „balkonowe”. Kiedy trwał spektakl, na wieży lub dachu wywieszano chorągiew. Dekoracje występowały rzadko, zwykle zastępował je napis głoszący, że akcja toczy się np. w lesie albo w komnacie zamkowej. Nie było kurtyny. Najczęściej przedstawienia odbywały się popołudniami.

II Jeden z uczniów ma za zadanie naszkicować na tablicy schemat takiego teatru. Należy uwzględnić wszystkie elementy.

III Następnie inny uczeń na podstawie tego rysunku ma za zadanie ustawić klasę w taki sposób, aby tworzyła ona schemat takiego teatru. Każdy z uczniów symbolizuje konkretny element.

IV Nauczyciel rozpoczyna pogadankę na temat roli teatru elżbietańskiego. Moderuje dyskusję w ten sposób, aby zostały sformułowane tezy: teatr dostarczał rozrywki, komentował współczesne wydarzenia polityczne i społeczne, był miejscem rozrachunku z historią narodu.

V Nauczyciel kontynuuje wykład. W roku 1576 wybudowano pod Londynem pierwszy teatr. Zaprojektował go i wykonał James Burbage. Był on stolarzem, a jednocześnie aktorem zespołu lorda Leicestera. Na tej scenie występowała grupa „Aktorzy lorda Szambelana”, w skład której wchodził William Szekspir. Teatr ten funkcjonował pod nazwą „The Theatre”.

VI Uczniowie otrzymują fragmenty utworów Williama Szekspira, np. „Makbeta”, „Hamleta”, „Romea i Julii”, „Otella”. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy skupione wokół konkretnych fragmentów utworów. Praca w grupach ma polegać na wyszczególnieniu cech dramatu szekspirowskiego, czyli cech dramatu z czasów Elżbiety I. Należy także odwołać się do wiedzy na temat budowy teatru, która była prezentowana na lekcji. Każda grupa wybiera lidera, który przedstawia wnioski. W razie potrzeby nauczyciel dopowiada pewne sformułowania.

Wnioski: złamanie zasady trzech jedności, występowanie scen zbiorowych, złamanie zasady decorum, zasada scenicznej umowności, kreacja bohatera na indywidualistę o skomplikowanej psychice.

VII Nauczyciel podaje informację, że poza „The Theatre” istniała inna grupa teatralna – „Słudzy lorda Admirała”. Stworzyli oni konkurencyjny teatr – „Rose Theatre”.

c. Faza podsumowująca

Podsumowanie i ocena działań uczniów.

Sporządzenie notatki z lekcji.

Podziękowanie uczniom za udział w lekcji.

Bibliografia

Mroczkowski P., Szekspir elżbietański i żywy, Kraków 1966.

Janusz‑Sitarz A., Lekcje teatru, Znak, Kraków 1999.

Zbierski H., William Shakespeare, Warszawa 1988.

Załączniki

Zadanie domowe

Napisz na następną lekcję wypracowanie na wybrany temat. Zwróć uwagę na formę pracy. Pamiętaj, aby zajęła ona ok. jednej strony A4.

  1. Wyobraź sobie, że cofasz się do okresu renesansu i jesteś widzem przedstawienia. Opisz cały spektakl. Zwróć uwagę na sposób zachowywania się publiczności.

  2. Wyobraź sobie, że jesteś kierownikiem artystycznym konkretnego teatru elżbietańskiego. Jaki repertuar zaproponujesz i dlaczego?

R1PDUw6nmbiT6

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 34.50 KB w języku polskim