Teatr w życiu
Teatr w życiu
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie „teatr”,
wie, czym jest drama,
zna różne rodzaje teatru.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
korzystać ze słownika
selekcjonować wiadomości,
pracować w grupach.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa i podająca, heureza, praca grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Słownik.
Karta pracy z wykresami.
Teksty literackie do dramy przyniesione przez uczniów (nieobowiązkowo).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel odczytuje cytat z poezji Edwarda Stachury:
„Życie to jest teatr - mówisz, ciągle opowiadasz.
Życie to jest tylko kolorowa maskarada.
Wszystko to zabawa, wszystko to jest jedna gra.
Przy otwartych i zamkniętych drzwiach - to jest gra”
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę, zadając pytania:
Czym jest teatr?
Jakie są cechy teatru?
Skojarzenia uczniów są zapisywane na tablicy, np.: aktor, publiczność, widowisko, inscenizacja, scena, kostiumy, scenografia, reżyser, gest, mimika, ekspresja, gra aktorska, scenografia, muzyka.
Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup. Każdej z grup rozdaje kartkę z trzema terminami (załącznik 1). Uczniowie szukają definicji w słowniku i tworzą jej zapis graficzny (słowny, obrazkowy, słowno‑obrazkowy) na kartkach, zwracając uwagę na najbardziej istotne elementy.
b) Faza realizacyjna
Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi grupy o zapisanie pomysłów na tablicy i krótkie omówienie (załącznik 2). Uczniowie przepisują do zeszytów zapis z tablicy po każdej prezentacji.
Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega kolejne zadanie w grupach. Spośród rodzajów teatrów, których wykresy graficzne zostały zapisane w zeszycie, uczniowie wybierają jeden i przygotowują dramę trwającą maksymalnie 5 minut. Przy jej tworzeniu mogą wykorzystać tekst, jaki sami ułożą lub tekst literacki (książka wypożyczona na lekcję z biblioteki lub przyniesiona przez ucznia), a w przypadku pantomimy wymyślić sytuację do zobrazowania. Przy tworzeniu dramy uczniowie mogą nadal korzystać ze słowników i z pomocy nauczyciela.
c) Faza podsumowująca
Grupy po kolei prezentują swoje pomysły. Reszta klasy ma zgadnąć, jaki to teatr i co aktorzy chcą przekazać.
5.Bibliografia
Słownik terminów literackich pod red. Janusza Sławińskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, różne wydania.
6. Załączniki
a) Notatki dla nauczyciela
załącznik 1.
Kartki dla grup
I GRUPA - pantomima, teatr absurdu, teatr alternatywny
II GRUPA - teatr bulwarowy, teatr dworski, teatr enwironmentalny, teatr epicki
III GRUPA - teatr faktu (faktomontaż), teatr guerilla, teatr jarmarczny
IV GRUPA - teatr jezuicki, teatr lalkowy, teatr ludowy
V GRUPA - teatr okrucieństwa, teatr paniczny, teatr szkolny
VI GRUPA – teatr uliczny, teatr ubogi
załącznik 2.
Przykłady
PANTOMIMA
gest mimika
bez użycia słów
TEATR OKRUCIEŃSTWA
bezpośredniość irracjonalne widz nie jest bierny
działanie na widza
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak