E-materiały do kształcenia zawodowego

Systemy i technologie załadunku, rozładunku i przeładunku towarów

SPL.04. Organizacja transportu - Technik logistyk

bg‑gold

Technologie transportu zewnętrznego

FILM EDUKACYJNY

3

Spis treści

1

Film edukacyjny „Technologie transportu zewnętrznego”

RoVTKfAOtU6hO
Film o tematyce technologii transportu zewnętrznego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
R1SL70iDwX1Gr
Nagranie dźwiękowe poniższej treści.

Klasyfikacja technologii wykorzystywanych w transporcie bimodalnym

a
R14UqnkFoET8v
Nagranie dźwiękowe poniższej treści.

Piggy‑back - system „na barana”

Transport piggyback, w ramach którego w jednym łańcuchu dostaw wykorzystuje się pojazdy szynowe oraz drogowe wyróżnia trzy techniki dokonywania przewozów:

  • przewóz niskopodłogowy samochodów ciężarowych jednoczłonowych/z przyczepą/ z naczepą,

  • przewóz samych naczep,

  • przewóz pojemników wymiennych wagonami.

Piggyback polega na całkowitym odłączeniu systemu nadwozia wymiennego z samochodu ciężarowego i podłączeniu go do pojazdu szynowego. Zalety tej formy transportu są takie same jak w przypadku transportu intermodalnego, to znaczy mniejsza produkcja dwutlenku węgla, punktualność oraz mniejsze ryzyko awarii. Natomiast jeśli już takowa wystąpi, łączy się ona z większymi stratami czasowymi i finansowymi.

RMYucZXMhxcFV
Piggy‑back - system „na barana”
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

b
RDu17f0VcQE0Y
Nagranie dźwiękowe poniższej treści.

Rollende Landstraße (RoLa) - system „ruchomej drogi”

Jest to rodzaj transportu intermodalnego polegający na przewozie pociągami towarowymi samochodów ciężarowych lub ciągników siodłowych z naczepami i przyczepami z zastosowaniem specjalnych wagonów niskopodwoziowych. Wysokość podłogi takiego wagonu wynosi 410 mm, a średnice kół nie powinny być większe niż 840 mm. W wagonach niskopodłogowych zastosowano wózki 4 osiowe o specjalnej konstrukcji.

R2hNGCT8j6usO
Rollende Landstraße (RoLa)
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

c
RG2DmrjXQp9OH
Nagranie dźwiękowe poniższej treści.

Flexiwaggon

System Flexiwaggon umożliwia załadunek całych zestawów składających się z pojazdu i naczepy.

Najważniejsze cechy systemu Flexiwaggon to:

  • załadunek i rozładunek dowolnego wagonu w składzie;

  • kierowca może przeprowadzić operację załadunku i wyładunku samodzielnie;

  • do przeprowadzenia operacji załadunku i wyładunku wystarczy bocznica z utwardzonym wzdłuż toru pasem o szerokości 8m.

Czynności przy załadunku wagonu – platformy:

  1. opuszczenie podpór podtrzymujących obrotową platformę i uruchomienie mechanizmu obrotu platformy umieszczonego nad zestawem kołowym;

  2. opuszczenie pomostu najazdowego; obrócona platforma opiera się na wysuwanych nogach podporowych zapewniających stabilną pozycję platformy w czasie wjazdu samochodu;

  3. wjazd samochodu na platformę;

  4. obrót platformy z ładunkiem do pozycji transportowej, zaryglowanie i uniesienie nóg podporowych.

R1DsKXDFSzUDX
Flexiwaggon: faza pierwsza załadunku pojazdu – opuszczenie podpór i przesunięcie ruchomej platformy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia pierwszą fazę załadunku pojazdu metodą FLEXIWAGON. Jest to opuszczenie i przesunięcie ruchomej platformy. Na ilustracji znajdują się dwa punkty, po kliknięciu w które pojawia się ramka z tekstem. Na ilustracji znajdują się tory, a na nich umieszczona jest obrotowa platforma do przewozu pojazdów oznaczona numerem jeden oraz mechanizm przesuwu platformy oznaczony numerem dwa.

RAHBtR8WAhtHC
Flexiwaggon: faza druga – opuszczenie pomostów najazdowych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia drugą fazę załadunku metodą FLEXIWAGON. Jest to opuszczenie pomostów najazdowych. Na ilustracji znajdują się cztery punkty, po kliknięciu, w które pojawia się ramka z tekstem. Na ilustracji znajdują się tory, a na nich umieszczona jest obrotowa platforma, na której oznaczono następujące punkty – numerem jeden oznaczono podłużną część, jest to platforma. Numerem dwa oznaczono belkę poprzeczną usztywniającą konstrukcję wagonu. Znajduje się ona z tyłu platformy. Numerem trzy zaznaczono odchylany pomost najazdowy, który również znajduje się z tyłu platformy. Mechanizm przesuwu platformy oznaczono numerem cztery i podpisano jako wózek jezdny.

Ryo9XJyjaJ4h1
Flexiwaggon: zjazd samochodu na platformę
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia metodę FLEXIWAGON. Jest to zjazd samochodu na platformę. Na ilustracji znajdują się dwa punkty, po kliknięciu, w które pojawia się ramka z tekstem. Ilustracja przedstawia specjalistyczne wagony wyposażone w obrotową platformę, które znajdują się na szynach. Na platformę obrotową oznaczoną numerem jeden wjeżdża samochód ciężarowy. Wózek jezdny znajdujący się na torach oznaczono numerem dwa.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

d
RcRL3Bi7iCkoM
Nagranie dźwiękowe poniższej treści.

System Modalohr

Automatyczny system poziomego załadunku naczep, który wymaga specjalnych wagonów zaopatrzonych w obrotową platformę, na którą wjeżdża ciągnik z naczepą. Aby system mógł funkcjonować, konieczny jest wyspecjalizowany terminal zaopatrzony w niezbędne urządzenia.

Obniżona podłoga wagonu umożliwiająca przewożenie naczep samochodowych o wysokości do 4m, możliwość obrotu podłogi względem osi podłużnej wagonu oraz tradycyjne zestawy kołowe wózków wagonowych świadczą o innowacyjności wagonu.

R1NLPV3EKRamr
System Modalohr
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

e
RmOtaRJok24MI
Nagranie dźwiękowe poniższej treści.

System CargoBeamer

Całkowicie zautomatyzowany, poziomy system służący do obsługi intermodalnego transportu kolejowego. Aby system funkcjonował prawidłowo, niezbędne są trzy komponenty:

Rl1r0XUHtG5K1
System CargoBeamer
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia system CARGOBREAMER. Na ilustracji znajdują się trzy punkty, po kliknięciu, w które pojawia się ramka z tekstem. Ilustracja przedstawia specjalistyczną stację z platformą oraz specjalnym wagonem kolejowym znajdującym się na torach pomiędzy dwoma betonowymi platformami. Naczepa ciężarówki znajduje się na specjalnej rampie na szynach. Platforma taka znajduje po obu stronach toru. Platforma oznaczona została numerem jeden i podpisana jako jet – rodzaj platformy na którą wjeżdża ciągnik z naczepą. Naczepę oznaczono numerem 2 i podpisano cargojet czyli specjalny wagon kolejowy. Platformę betonową oznaczono numerem trzy i podpisano cargogate czyli przystosowana stacja.

RkBFW2pUuRDro
Nagranie dźwiękowe poniższej treści.

Podczas przeładunku ciężarówka wjeżdża na platformę, gdzie następuje rozdzielenie zestawu, a następnie naczepa umieszczona zostaje na wagonie. Po zabezpieczeniu jest gotowa do odjazdu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia