Technologie transportu zewnętrznego
FILM EDUKACYJNY
Spis treści
Film edukacyjny „Technologie transportu zewnętrznego”Film edukacyjny „Technologie transportu zewnętrznego”
Klasyfikacja technologii wykorzystywanych w transporcie bimodalnymKlasyfikacja technologii wykorzystywanych w transporcie bimodalnym
Piggy‑back - system „na barana”Piggy‑back - system „na barana”
Rollende Landstraße (RoLa) - system „ruchomej drogi”Rollende Landstraße (RoLa) - system „ruchomej drogi”
FlexiwaggonFlexiwaggon
ModalohrModalohr
CargoBeamerCargoBeamer
Film edukacyjny „Technologie transportu zewnętrznego”
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klasyfikacja technologii wykorzystywanych w transporcie bimodalnym
Piggy‑back - system „na barana”
Transport piggyback, w ramach którego w jednym łańcuchu dostaw wykorzystuje się pojazdy szynowe oraz drogowe wyróżnia trzy techniki dokonywania przewozów:
przewóz niskopodłogowy samochodów ciężarowych jednoczłonowych/z przyczepą/ z naczepą,
przewóz samych naczep,
przewóz pojemników wymiennych wagonami.
Piggyback polega na całkowitym odłączeniu systemu nadwozia wymiennego z samochodu ciężarowego i podłączeniu go do pojazdu szynowego. Zalety tej formy transportu są takie same jak w przypadku transportu intermodalnego, to znaczy mniejsza produkcja dwutlenku węgla, punktualność oraz mniejsze ryzyko awarii. Natomiast jeśli już takowa wystąpi, łączy się ona z większymi stratami czasowymi i finansowymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Rollende Landstraße (RoLa) - system „ruchomej drogi”
Jest to rodzaj transportu intermodalnego polegający na przewozie pociągami towarowymi samochodów ciężarowych lub ciągników siodłowych z naczepami i przyczepami z zastosowaniem specjalnych wagonów niskopodwoziowych. Wysokość podłogi takiego wagonu wynosi 410 mm, a średnice kół nie powinny być większe niż 840 mm. W wagonach niskopodłogowych zastosowano wózki 4 osiowe o specjalnej konstrukcji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Flexiwaggon
System Flexiwaggon umożliwia załadunek całych zestawów składających się z pojazdu i naczepy.
Najważniejsze cechy systemu Flexiwaggon to:
załadunek i rozładunek dowolnego wagonu w składzie;
kierowca może przeprowadzić operację załadunku i wyładunku samodzielnie;
do przeprowadzenia operacji załadunku i wyładunku wystarczy bocznica z utwardzonym wzdłuż toru pasem o szerokości 8m.
Czynności przy załadunku wagonu – platformy:
opuszczenie podpór podtrzymujących obrotową platformę i uruchomienie mechanizmu obrotu platformy umieszczonego nad zestawem kołowym;
opuszczenie pomostu najazdowego; obrócona platforma opiera się na wysuwanych nogach podporowych zapewniających stabilną pozycję platformy w czasie wjazdu samochodu;
wjazd samochodu na platformę;
obrót platformy z ładunkiem do pozycji transportowej, zaryglowanie i uniesienie nóg podporowych.
Ilustracja interaktywna przedstawia pierwszą fazę załadunku pojazdu metodą FLEXIWAGON. Jest to opuszczenie i przesunięcie ruchomej platformy. Na ilustracji znajdują się dwa punkty, po kliknięciu w które pojawia się ramka z tekstem. Na ilustracji znajdują się tory, a na nich umieszczona jest obrotowa platforma do przewozu pojazdów oznaczona numerem jeden oraz mechanizm przesuwu platformy oznaczony numerem dwa.
Ilustracja interaktywna przedstawia drugą fazę załadunku metodą FLEXIWAGON. Jest to opuszczenie pomostów najazdowych. Na ilustracji znajdują się cztery punkty, po kliknięciu, w które pojawia się ramka z tekstem. Na ilustracji znajdują się tory, a na nich umieszczona jest obrotowa platforma, na której oznaczono następujące punkty – numerem jeden oznaczono podłużną część, jest to platforma. Numerem dwa oznaczono belkę poprzeczną usztywniającą konstrukcję wagonu. Znajduje się ona z tyłu platformy. Numerem trzy zaznaczono odchylany pomost najazdowy, który również znajduje się z tyłu platformy. Mechanizm przesuwu platformy oznaczono numerem cztery i podpisano jako wózek jezdny.
Ilustracja interaktywna przedstawia metodę FLEXIWAGON. Jest to zjazd samochodu na platformę. Na ilustracji znajdują się dwa punkty, po kliknięciu, w które pojawia się ramka z tekstem. Ilustracja przedstawia specjalistyczne wagony wyposażone w obrotową platformę, które znajdują się na szynach. Na platformę obrotową oznaczoną numerem jeden wjeżdża samochód ciężarowy. Wózek jezdny znajdujący się na torach oznaczono numerem dwa.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
System Modalohr
Automatyczny system poziomego załadunku naczep, który wymaga specjalnych wagonów zaopatrzonych w obrotową platformę, na którą wjeżdża ciągnik z naczepą. Aby system mógł funkcjonować, konieczny jest wyspecjalizowany terminal zaopatrzony w niezbędne urządzenia.
Obniżona podłoga wagonu umożliwiająca przewożenie naczep samochodowych o wysokości do 4m, możliwość obrotu podłogi względem osi podłużnej wagonu oraz tradycyjne zestawy kołowe wózków wagonowych świadczą o innowacyjności wagonu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
System CargoBeamer
Całkowicie zautomatyzowany, poziomy system służący do obsługi intermodalnego transportu kolejowego. Aby system funkcjonował prawidłowo, niezbędne są trzy komponenty:
Ilustracja interaktywna przedstawia system CARGOBREAMER. Na ilustracji znajdują się trzy punkty, po kliknięciu, w które pojawia się ramka z tekstem. Ilustracja przedstawia specjalistyczną stację z platformą oraz specjalnym wagonem kolejowym znajdującym się na torach pomiędzy dwoma betonowymi platformami. Naczepa ciężarówki znajduje się na specjalnej rampie na szynach. Platforma taka znajduje po obu stronach toru. Platforma oznaczona została numerem jeden i podpisana jako jet – rodzaj platformy na którą wjeżdża ciągnik z naczepą. Naczepę oznaczono numerem 2 i podpisano cargojet czyli specjalny wagon kolejowy. Platformę betonową oznaczono numerem trzy i podpisano cargogate czyli przystosowana stacja.
Podczas przeładunku ciężarówka wjeżdża na platformę, gdzie następuje rozdzielenie zestawu, a następnie naczepa umieszczona zostaje na wagonie. Po zabezpieczeniu jest gotowa do odjazdu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści