Telefon VoIP (ang. Voice over Internet Protocol), w przeciwieństwie do tradycyjnych aparatów PSTN (ang. Public Switched Telephone Network) lub ISDN (ang. Integrated Services Digital Network), nie jest podłączany do sieci telefonicznej, lecz do sieci komputerowej, a połączenia są realizowane za pomocą technologii VoIP.

Ważne, aby urządzenie było podłączone do bramki VoIP (adaptera). Często trzeba je zakupić osobno. Adapter zmienia sygnał analogowy na dane VoIP. Większość nowoczesnych telefonów komórkowych posiada adaptery, wystarczy wtedy skonfigurować urządzenie jako terminal do połączeń internetowych.

Jeżeli chcemy wykonywać połączenia z komputera, to wystarczy podłączyć odpowiednie akcesoria oraz zainstalować na nim komunikator. Inną opcją jest zakupienie sprzętu przeznaczonego do komunikowania z użyciem VoIP, czyli telefonu VoIP.

Telefon VoIP umożliwia prowadzenie w sieci jednego operatora. Wygląda jak zwykły aparat telefoniczny ze słuchawką, klawiaturą, a często też wyświetlaczem, nie ma jednak wyjścia do analogowej linii telefonicznej lub ISDN, lecz do Internetu, najczęściej jako gniazdo RJ‑45 w standardzie Ethernet. Urządzenie umożliwia prowadzenie rozmowy VoIP nawet użytkownikowi, który nie ma komputera. Komputer jest potrzebny jedynie do skonfigurowania telefonu.

VoIP wykorzystuje najczęściej protokół SIP (ang. Session Initiation Protocol) lub inny tego typu odpowiedni kodek.

Niezbędnym elementem do korzystania z technologii VoIP jest stabilny, a przede wszystkim szybki internet, który sprawi, że połączenia będą wysokiej jakości oraz wykonywane bezproblemowo. Ten aspekt jest szczególnie ważny w przypadku firm, które masowo wykonują lub odbierają połączenia.

Wróć do spisu treściD19MCOS02Wróć do spisu treści