Teleturniej czytelniczy pt. "W krainie bajek"
Teleturniej czytelniczy pt. „W krainie bajek”.
dla dzieci w młodszym wieku szkolnym
Cele ogólne:
- utrwalenie znajomości wcześniej poznanych bajek,
- doskonalenie umiejętności wyrażania się poprzez słowo, gest oraz mimikę,
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole, komunikowania się i dzielenia
na role.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- rozpozna rozmaite tytuły bajek,
- potrafi dopasować rekwizyt do bajki, analizować i wnioskować w toku lekcji oraz rozpoznawać postacie i bohaterów bajek,
- umie zamknąć myśl w logiczną całość,
- wysłowi się poprzez słowo, gest i mimikę,
- rozwinie umiejętności współpracy w zespole, komunikowania się i dzielenia
na role.
Metody pracy według J. Krzyżanowskiej:
- podające: pogadanka, objaśnienie, dyskusja.
- praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Formy organizacyjne:
Praca z całą grupą oraz podział na zespoły.
Pomoce:
Krzyżówka z hasłem wprowadzająca w tematykę zajęć, karty pracy, tabliczki z szablonami liter A B C, kartoniki z przydziałem do grup, tablica punktacji, zagadki wybrane z książki pt. „Skarbnica zagadek”- T. Klucha, magnetofon
Przebieg zajęć:
1.Powitanie dzieci przez prowadzącą:
Witam dzieci, które:
- mają dziś dobry humor,
- lubią czytać książki,
- lubią bawić się,
- chcą wziąć udział w dzisiejszych zajęciach
(osoby, które czują się powitane, machają ręką do nauczyciela).
2. Rozwiązanie krzyżówki, wprowadzającej w tematykę zajęć.
Hasło: TELETURNIEJ W KRAINIE BAJEK.
1. | K | S | I | Ą | Ż | K | I Indeks górny 55 | |||
2. | C | H | M | U | R | A Indeks górny 44 | ||||
3. | J | A | J Indeks górny 1111 | K | O | |||||
4. | N Indeks górny 66 | O | C | |||||||
5. | W Indeks górny 11 | Ę | G | I Indeks górny 77 | E Indeks górny 1212 | L | ||||
6. | A Indeks górny 1010 | P | T | E Indeks górny 88 | K Indeks górny 22 | A | R Indeks górny 33 | Z | ||
7. | K | A | K Indeks górny 1313 | T | U | S | ||||
8. | D | Z | I | Ó | B Indeks górny 99 |
1. Można wypożyczać je w bibliotece.
2. Płynie po niebie mała lub duża, gdy zakryje słońce wtedy świat się zachmurza.
3. Można jeść je na miękko, twardo lub zrobić można z niego jajecznicę.
4. Jest czarna i nastaje zawsze po dniu.
5. Czarne, twarde jak kamienie, w piecu pali się płomieniem.
6. Za ladą stoi sprzedaje syrop, gdy gardło boli.
7. Rośnie w klasie w doniczce, ale przyznam szczerze, że często mylą go z kolczastym jeżem.
8. U wróbla krótki i ostry u bociana długi, czerwony i prosty.
3. Zaproszenie dzieci do wzięcia udziału w teleturnieju oraz podział na cztery równoliczne zespoły (losowanie z kuferka karteczek w czterech kolorach) Wyznaczenie kapitanów drużyn oraz osoby odpowiedzialnej za zapisywanie punktacji.
4. Wyznaczone zespoły zajmują miejsca przy stolikach i następuje otwarcie świetlicowego teleturnieju: pt. „W krainie bajek”.
5. Pierwsza konkurencja „To samo pytanie dla wszystkich zespołów”. Drużyny mają do wyboru trzy odpowiedzi, z czego tylko jedna jest prawdziwa.(załącznik 1).
Za prawidłową odpowiedź przydzielany jest 1 punkt.
6. Konkurencja druga - zespoły otrzymują karty pracy, które rozwiązują przy swoich stolikach (załącznik 2).
7. Konkurencja trzecia „Odgadywanie zagadek – kto pierwszy ten lepszy” załącznik 3 Za prawidłową odpowiedź drużyna uzyskuje 1 punkt, natomiast gdy odpowiedź jest niepoprawna, punkt zostaje odebrany.
8. Kolejna konkurencja – Kalambury. Kapitan wyznacza dwie osoby z grupy, które będą przedstawiały tytuł wylosowanej bajki za pomocą mimiki, ruchu. Pozostała część grupy musi odgadnąć tytuł bajki. Jeżeli zrobi to w przeciągu 2 min, otrzymuje 3 punkty, w przeciągu 3 min - 2 punkty, 5 min - 1 punkt.
9. Ostatnia konkurencja odgadywanie melodii z dobranocek. Drużyny siedzą przy stoliczkach i słuchają 4 melodii z dobranocek. Następnie odgadują tytuły bajek, z których pochodzą melodie i zapisują na kartce odpowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź drużyna otrzymuje 1 punkt.
10. Następnie ogłaszamy 10 min przerwy, w tym czasie prowadzący zlicza punkty i wypisuje pamiątkowe dyplomiki.
11. Po przerwie dzieci siadają w kółeczku i następuje ogłoszenie wyników, wręczenie dyplomów i ewentualnie upominków.
12. Podsumowanie zajęć. Dzieci pozostają w kręgu, nauczyciel zadaje im pytania typu: Czy dzisiejsze zajęcia podobały wam się? Co sprawiło Wam największą radość, a co było najtrudniejsze? itp. Dzieci odpowiadają prowadzącemu na zasadzie swobodnej rozmowy.
12. Wspólne uporządkowanie miejsc pracy oraz podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę.
Mój krótki komentarz dotyczący zajęć.
Zajęcia przeprowadziłam w świetlicy szkolnej. Wybór miejsca nie był przypadkowy. Dysponowałam dużą salą, gdzie swobodnie mogłam poustawiać stoliczki oraz rekwizyty niezbędne do przeprowadzenia teleturnieju. Do pomocy miałam oczywiście moją zmienniczkę (niezbędną przy zliczaniu punktów, wypisywaniu dyplomików i czuwaniu nad prawidłowym przebiegiem teleturnieju).
W zajęciach brały udział dzieci z klas I – III. Wydawać by się mogło, że konkurencje są banalne i dzieci nie będą miały z nimi problemu, ale jak w każdej rywalizacji do głosu dochodzi dreszczyk emocji, stresu, wobec czego niektóre najprostsze konkurencje sprawiały dzieciom nie lada problem.
Na sam początek dałam konkurencję „wybierz prawidłową odpowiedź”, i to też nie było przypadkowe. Jak Państwo zauważycie, podpowiedzi, spośród których dzieci wybierają prawidłową odpowiedź, są po prostu śmieszne, co na sam początek teleturnieju sprawia, że dzieci są ożywione i zainteresowane teleturniejem.
Pod koniec wręczyłam wszystkim dzieciom imienne pamiątkowe dyplomiki. Myślę, że nie liczą się tylko I – III miejsce, wszystkie dzieci brały udział w zabawie i wszystkim należy się wyróżnienie.
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik 1
Proszę podać prawidłową odpowiedź.
1.Kto jest autorem bajki pt.,, Królowa śniegu”?
Jan Brzechwa
Hans Christian Andersen
Julian Tuwim
2.Ilu było krasnoludków w bajce pt. „Królewna Śnieżka”?
siedmiu
siedemnastu
dwunastu
3.W jakiego ptaka przemieniło się „brzydkie kaczątko”?
w bociana
w łabędzia
w koguta
4.Kto jest najlepszym przyjacielem Kubusia Puchatka?
klaponiusz
Krzyś
Karol
5.Jak miał na imię ojciec drewnianego pajacyka Pinokia?
Figaro
Jepetto
Hakerbery
6.O której godzinie Kopciuszek musiał opuścić bal?
o dwudziestej
o północy
o szesnastej
7.Jak duża była Calineczka?
miała 1 m
miała 1 cal
miała 1 cm
8.Kto mieszkał w „lampie Alladyna”?
Świniopas
Duch Baobaba
Dżin
9. Kogo uwięziła Baba - Jaga?
Jasia i Marysię
Jasia i Małgosię
Jasia i Marcysię
10.Co działo się, gdy Pinokio kłamał?
wyrastało drzewo pomarańczowe
powiększał mu się nos
z uszu leciała mu zielona para
Załącznik 2
SKOJARZENIA
Proszę napisać, z jaką bajką kojarzą Wam się poniższe wyrazy?
1. Dziewczynka, samotność, bieda, zapałki, zima.
........................................................................................................................
2. Rodzeństwo, las, chatka, pierniki, Baba‑Jaga.
........................................................................................................................
3. Królewna, wróżki, złe zaklęcie, wrzeciono, sen.
........................................................................................................................
4. Drewniany klocek, marionetka, kot, lis, chłopiec.
........................................................................................................................
5. Królewna, zamek, ulewa, poduszka, ziarenko.
........................................................................................................................
Załącznik 3
Łatwo mnie poznacie, gdy bajkę wspomnicie.
Chodziłem tam w butach miałem słodkie życie.
Kot w butach
Jakie to maluchy zawsze są brodate
I ciężko pracują i zimą i latem
Krasnoludki
Choć nie ma zamka ani kluczyka
Często otwierasz ją i zamykasz
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,
Wierszyków, bajek i opowieści.
Książka
Gdy w baśni dobra wróżka
Coś wyczarować chce, to do góry unosi ją......
I dziwy dzieją się
Różdżka
Kto jak głosi stare podanie
Miał na Wawelu swe mieszkanie
Smok
Bajkowe panienki, nie noszą sukienki,
Wszystkie lubią rybi ogon i dlatego pływać mogą
Syrenki
Każda królewna, a z pewnością ona
Powinna się trzymać z dala od wrzeciona
Śpiąca królewna