Telling a story

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, w jaki sposób tworzy się zdania twierdzące, pytania i przeczenia w czasie Past Simple,

  • zna formę czasu przeszłego dla podstawowych czasowników nieregularnych,

  • zna wyrażenia używane do zaznaczania kolejności wydarzeń w historyjce tzw. linking words (firstly, after, next).

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi opowiedzieć oraz napisać historyjkę na podstawie obrazków,

  • używa czasu Past Simple oraz linking words w opowiadaniu,

  • układa pytania do historyjki.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: komunikacyjna, ćwiczebna

Forma: praca indywidualna, praca w parach

3. Środki dydaktyczne

Pocięta na części historyjka obrazkowa

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel pisze na tablicy kilka pytań w czasie Past Simple (np. Where were you yesterday? Who did you meet last year? Where did you spend last holiday? When did you see a nice film? What did you read last time?). Wskazani uczniowie odpowiadają na pytania. Nauczyciel pyta, w jakim czasie zadane zostały te pytania.

  3. Wybrani uczniowie przypominają zasady użycia czasu Past Simple.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają słówka, których używa się w historyjkach, aby wiadomo było, w jakiej kolejności następowały po sobie poszczególne wydarzenia. Wypisuje je (lub prosi o to uczniów) na tablicy oraz w razie potrzeby dodaje nowe (firstly, then, after that, next, before, at the same time, when, in the beginning, finally, in the end, shortly after, meanwhile). Sprawdza, czy uczniowie rozumieją ich znaczenie.

  2. Nauczyciel wręcza każdej parze bądź trójce uczniów historyjkę obrazkową, pociętą na kawałki (załącznik 1). Prosi uczniów o ułożenie obrazków w kolejności, jaka wydaje im się prawidłowa (cyferki na obrazkach należy przed skopiowaniem zamazać korektorem). Następnie prosi ich o napisanie historyjki na podstawie obrazów (minimum po dwa zdania do obrazka).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie odczytują swoje historyjki. Za pomocą głosowania wyłaniają najlepiej ułożoną historyjkę. Można nagrodzić oceną historyjkę z najmniejszą ilością błędów.

5. Bibliografia

  1. http://images.google.pl/imgres?imgurl=www.dolphins.cz/images/txtbk/picstor‑smp.jpg&imgrefurl=http://www.dolphins.cz/tbk‑spl.htm&h=504&w=350&prev=/images%3Fq%3D%2522Picture%2Bstories%2522%26start%3D100%26svnum%3D10%26hl%3Dpl%26lr%3D%26ie%3DUTF‑8%26oe%3DUTF‑8%26sa%3DN

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

RjjCyu2BuSUSq

Źródło: http://www.dolphins.cz/tbk‑spl.htm

b) Zadanie domowe

Napisz osiem pytań dotyczących historyjki zaczynających się od słów: Did, Why, What, Where, Who, When, What time, How.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

W przypadku zdolniejszej grupy uczniów zamiast pisania całości historyjki można poprosić ich o wypisanie kolejności wydarzeń hasłowo w punktach, np. 1. a lady meet penguin, a po ustaleniu przez poszczególne grupy kolejności wydarzeń prosić, by uczniowie układali zdania na temat historyjki w czasie przeszłym na bieżąco, każda osoba w grupie po jednym zdaniu. Reszta słucha i zapisuje błędy. Po każdej zakończonej historyjce nauczyciel chwali uczniów i pyta pozostałą część grupy o to, jakie uczniowie usłyszeli błędy.

RRjS5aSrr8OtE

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 145.24 KB w języku polskim
RBtxIjAuwrvrI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 157.00 KB w języku polskim