Artykuł naukowy, prezentujący przegląd koncepcji temperamentu, m.in. koncepcja interakcyjna Thomasa & Chess; rozwojowy model temperamentu Rothbart'a; behawioralno‑genetyczna teoria temperamentu Busa i Plomina. Artykuł zawiera przegląd badań nad temperamentem u dzieci. Może być pomocny w zrozumieniu uwarunkowań procesów rozwojowych, opracowaniu programów wsparcia, stosowania metod nauczania. Tekst zawiera przegląd badań nad temperamentem dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych i przedstawia ich wyniki, pozwoli to poszerzyć wiedzę i kształtować umiejętność zrozumienia specyfiki funkcjonowania poszczególnych uczniów z autystycznym spektrum zaburzeń, wskazując na dodatkowe uwarunkowania zróżnicowania tej grupy uczniów. Oprócz prezentacji charakterystyk uczniów z uwzględnieniem zróżnicowanych rysów temperamentalnych, tekst wskazuje na konieczność, wartość w diagnozie psychologiczno‑pedagogicznej badań nad temperamentem dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. Materiał rekomendowany jako poszerzający kompetencje kognitywne nauczycieli, pedagogów, terapeutów, wychowawców.

Otwórz linkhttp://www.cns.aps.edu.pl/media/788723/czlowiek_2016_01‑31.pdfOtwórz link

Źródło: Iwona Omelańczuk, Ewa Pisula, Czasopismo CZŁOWIEK – NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ – SPOŁECZEŃSTWO” nr1(31), 2016, 39‑49, Akademia Pedagogiki Specjalnej