Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ten dzień zmienił moje życie – lekcja powtórzeniowa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna fragmenty Pana Tadeusza A. Mickiewicza,

  • zna treść utworu K. Dickensa Opowieść wigilijna,

  • zna treść noweli H. Sienkiewicza Latarnik,

  • rozumie definicję metamorfozy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odnaleźć przełomowe chwile w życiu analizowanych bohaterów,

  • potrafi określić zmianę z życiu bohaterów literackich,

  • potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi wymienić sytuacje, wydarzenia, pod wpływem których człowiek może się zmienić,

  • kształci słownictwo związane z metamorfozą człowieka.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, metoda skojarzeń, burza mózgów, dyskusja

3. Środki dydaktyczne

Schemat do pracy w grupach (załącznik 1)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

  2. Następnie uczniowie zastanawiają się, co takiego może wydarzyć się w życiu człowieka, że postanawia się on diametralnie zmienić.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda grupa wybiera lidera, sprawozdawcę i sekretarza. Nauczyciel krótko przypomina lub odczytuje zasady pracy w grupie, przypomina o rolach poszczególnych osób w grupie. Grupy wypełniają schemat, a następnie odczytują wyniki swojej pracy na forum klasy, można zadawać dodatkowe pytania. Następnie wspólnie zostają sformułowane wnioski: Czasem o życiu bohaterów może zadecydować jedno wydarzenie, tak jest w przypadku Jacka Soplicy, Józefa Skawińskiego czy Ebenezera Scrooga. Wszystkie te postaci dokonały w swym życiu zmiany na lepsze, odnalazły sens życia i nową lepszą drogę ku przyszłości. Wnioski są zapisane do zeszytu (załącznik 1).

  2. Następnie uczniowie szukają innych wyrażeń związanych ze zmianą zachowania człowieka, typu: przełomowy dzień, decydująca chwila, wyjątkowa sytuacja, diametralna zmiana, punkt kulminacyjny. Nauczyciel informuje uczniów, że często na te określenia używa się słowa metamorfoza. Uczniowie szukają definicji wyrazu w Słowniku języka polskiego i zapisują ją do zeszytu. Metamorfoza – przemiana polegająca na przekształcaniu się jednej formy w inną, zmiana postaci, kształtu, wyglądu, uosobienia; przeobrażanie się.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie zbierają argumenty na potwierdzenie stanowiska, że każdy człowiek może się zmienić i kto może pomóc w metamorfozie.

5. Bibliografia

  1. Dickens K., Opowieść wigilijna, Greg, Kraków, 2001.

  2. Mickiewicz A*.*, Pan Tadeusz, Greg, Kraków 2002.

  3. Sienkiewicz H., Latarnik, Czytelnik, Warszawa 2000.

  4. Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Schemat do pracy w grupach

BOHATER

POD WPŁYWEM CZEGO SIĘ ZMIENIŁ?

CO SIĘ ZMIENIŁO W JEGO ZYCIU?

Z KOGO NA KOGO SIĘ ZMIENIŁ?

JACEK SOPLCA Z PANA TADEUSZA

JÓZEF SKAWIŃSKI Z LATARNIKA

EBENEZER SCROOGE Z OPOWIEŚCI WIGILIJNEJ

b) Notatki dla nauczyciela

Przykładowe wypełnienie schematu

BOHATER

POD WPŁYWEM CZEGO SIĘ ZMIENIŁ?

CO SIĘ ZMIENIŁO W JEGO ZYCIU?

Z KOGO NA KOGO SIĘ ZMIENIL?

JACEK SOPLCA Z PANA TADEUSZA

Bohater zmienił się pod wpływem zdarzenia, jakim było zabicie Stolnika, tym samym okazał się pomocnikiem atakujących zamek Rosjan. Okrzyknięto go zdrajcą narodu.

Aby odpokutować swoje winy, Jacek Soplica stał się skromnym zakonnikiem, zrezygnował ze swojego osobistego szczęścia i poświęcił się dla ojczyzny, jego charakter zmienił się całkowicie.

Zmienił się z hulaki, szlachcica myślącego jedynie o przyjemnościach życia w prawdziwego patriotę i obrońcę ojczyzny.

JÓZEF SKAWIŃSKI Z LATARNIKA

Zmienił się pod wpływem eposu polskiego wielkiego wieszcza romantycznego Pana Tadeusza. Dostał tę książkę wraz z paczką innych polskich dzieł, kiedy przebywał jako emigrant po powstaniu listopadowym na obczyźnie. Czytając, zapomniał zapalić lampy na latarni.

Dzięki Panu Tadeuszowi Skawiński odnalazł w swym sercu Polskę, wrócił znowu do niej myślami, odkrył w sobie patriotę, zyskał sens życia.

Zmienił się z osoby, która pragnęła wymazać myśl o ojczyźnie w swym sercu w człowieka, który odzyskał radość życia, wiarę w niepodległość ojczyzny.

EBENEZER SCROOGE Z OPOWIEŚCI WIGILIJNEJ

Zmienił się pod wpływem trzech duchów, które ukazały mu się w noc wigilijną: Duch Teraźniejszości, Przyszłości i Przeszłości. To one pokazały mu, jak wiele zła czynił innym, że krzywdził sam siebie i wszystkich dookoła. Uświadomiły mu one, że dotychczasowe życie bohatera było puste i bezwartościowe.

Dzięki duchom Scrooge zrozumiał swe błędy, postanowił zmienić swoje dotychczasowe życie i pomagać innym w ich cierpieniu i nędzy, cieszyć się atmosferą Świąt Bożonarodzeniowych.

Ze skąpca, dusigrosza, sknery stał się dobroczyńcą, przyjacielem innych, dobrym przyjacielem rodziny i bliskich.

c) Zadanie domowe

To jedno wydarzenie zmieniło moje życie – opowiadanie.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do lekcji jest przygotowana prezentacja w Power Point, uzupełniająca i utrwalająca wiadomości.

R8ZxooNtJhvud

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 112.35 KB w języku polskim
RHlVfvbIEDeWv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim