Ten dzień zmienił moje życie – lekcja powtórzeniowa.
Ten dzień zmienił moje życie – lekcja powtórzeniowa
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna fragmenty Pana Tadeusza A. Mickiewicza,
zna treść utworu K. Dickensa Opowieść wigilijna,
zna treść noweli H. Sienkiewicza Latarnik,
rozumie definicję metamorfozy.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi odnaleźć przełomowe chwile w życiu analizowanych bohaterów,
potrafi określić zmianę z życiu bohaterów literackich,
potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi wymienić sytuacje, wydarzenia, pod wpływem których człowiek może się zmienić,
kształci słownictwo związane z metamorfozą człowieka.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, metoda skojarzeń, burza mózgów, dyskusja
3. Środki dydaktyczne
Schemat do pracy w grupach (załącznik 1)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
Następnie uczniowie zastanawiają się, co takiego może wydarzyć się w życiu człowieka, że postanawia się on diametralnie zmienić.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda grupa wybiera lidera, sprawozdawcę i sekretarza. Nauczyciel krótko przypomina lub odczytuje zasady pracy w grupie, przypomina o rolach poszczególnych osób w grupie. Grupy wypełniają schemat, a następnie odczytują wyniki swojej pracy na forum klasy, można zadawać dodatkowe pytania. Następnie wspólnie zostają sformułowane wnioski: Czasem o życiu bohaterów może zadecydować jedno wydarzenie, tak jest w przypadku Jacka Soplicy, Józefa Skawińskiego czy Ebenezera Scrooga. Wszystkie te postaci dokonały w swym życiu zmiany na lepsze, odnalazły sens życia i nową lepszą drogę ku przyszłości. Wnioski są zapisane do zeszytu (załącznik 1).
Następnie uczniowie szukają innych wyrażeń związanych ze zmianą zachowania człowieka, typu: przełomowy dzień, decydująca chwila, wyjątkowa sytuacja, diametralna zmiana, punkt kulminacyjny. Nauczyciel informuje uczniów, że często na te określenia używa się słowa metamorfoza. Uczniowie szukają definicji wyrazu w Słowniku języka polskiego i zapisują ją do zeszytu. Metamorfoza – przemiana polegająca na przekształcaniu się jednej formy w inną, zmiana postaci, kształtu, wyglądu, uosobienia; przeobrażanie się.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zbierają argumenty na potwierdzenie stanowiska, że każdy człowiek może się zmienić i kto może pomóc w metamorfozie.
5. Bibliografia
Dickens K., Opowieść wigilijna, Greg, Kraków, 2001.
Mickiewicz A*.*, Pan Tadeusz, Greg, Kraków 2002.
Sienkiewicz H., Latarnik, Czytelnik, Warszawa 2000.
Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Schemat do pracy w grupach
BOHATER | POD WPŁYWEM CZEGO SIĘ ZMIENIŁ? | CO SIĘ ZMIENIŁO W JEGO ZYCIU? | Z KOGO NA KOGO SIĘ ZMIENIŁ? |
JACEK SOPLCA Z PANA TADEUSZA | |||
JÓZEF SKAWIŃSKI Z LATARNIKA | |||
EBENEZER SCROOGE Z OPOWIEŚCI WIGILIJNEJ |
b) Notatki dla nauczyciela
Przykładowe wypełnienie schematu
BOHATER | POD WPŁYWEM CZEGO SIĘ ZMIENIŁ? | CO SIĘ ZMIENIŁO W JEGO ZYCIU? | Z KOGO NA KOGO SIĘ ZMIENIL? |
JACEK SOPLCA Z PANA TADEUSZA | Bohater zmienił się pod wpływem zdarzenia, jakim było zabicie Stolnika, tym samym okazał się pomocnikiem atakujących zamek Rosjan. Okrzyknięto go zdrajcą narodu. | Aby odpokutować swoje winy, Jacek Soplica stał się skromnym zakonnikiem, zrezygnował ze swojego osobistego szczęścia i poświęcił się dla ojczyzny, jego charakter zmienił się całkowicie. | Zmienił się z hulaki, szlachcica myślącego jedynie o przyjemnościach życia w prawdziwego patriotę i obrońcę ojczyzny. |
JÓZEF SKAWIŃSKI Z LATARNIKA | Zmienił się pod wpływem eposu polskiego wielkiego wieszcza romantycznego Pana Tadeusza. Dostał tę książkę wraz z paczką innych polskich dzieł, kiedy przebywał jako emigrant po powstaniu listopadowym na obczyźnie. Czytając, zapomniał zapalić lampy na latarni. | Dzięki Panu Tadeuszowi Skawiński odnalazł w swym sercu Polskę, wrócił znowu do niej myślami, odkrył w sobie patriotę, zyskał sens życia. | Zmienił się z osoby, która pragnęła wymazać myśl o ojczyźnie w swym sercu w człowieka, który odzyskał radość życia, wiarę w niepodległość ojczyzny. |
EBENEZER SCROOGE Z OPOWIEŚCI WIGILIJNEJ | Zmienił się pod wpływem trzech duchów, które ukazały mu się w noc wigilijną: Duch Teraźniejszości, Przyszłości i Przeszłości. To one pokazały mu, jak wiele zła czynił innym, że krzywdził sam siebie i wszystkich dookoła. Uświadomiły mu one, że dotychczasowe życie bohatera było puste i bezwartościowe. | Dzięki duchom Scrooge zrozumiał swe błędy, postanowił zmienić swoje dotychczasowe życie i pomagać innym w ich cierpieniu i nędzy, cieszyć się atmosferą Świąt Bożonarodzeniowych. | Ze skąpca, dusigrosza, sknery stał się dobroczyńcą, przyjacielem innych, dobrym przyjacielem rodziny i bliskich. |
c) Zadanie domowe
To jedno wydarzenie zmieniło moje życie – opowiadanie.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Do lekcji jest przygotowana prezentacja w Power Point, uzupełniająca i utrwalająca wiadomości.