Artykuł naukowy prezentujący metodę terapii zaburzeń płynności mowy opartą na teorii ograniczeń. Opisuje i prezentuje trzy narzędzia myślowe: „chmurka” (cloud), „gałąź logiczna” (logical branch) i „drzewko ambitnego celu” (ambitious target tree). Zaprezentowano w tekście schematy narzędzi TOC, które są proste w użyciu. Są one na tyle uniwersalne, że można je zastosować w edukacji na wszystkich poziomach nauczania i w procesie terapii dzieci, młodzieży, dorosłych, w tym osób z niepełnosprawnością. Stosowanie metody TOC wspomaga samoregulację, świadome i celowe planowanie swojej pracy: wyznaczanie celów np. edukacyjnych, terapeutycznych), konstruowanie planów działania, osiągnięcie zamierzonych celów. Metoda sprawdza się jako metoda wspierająca terapię logopedyczną, ale będzie równie pomocna w terapii innych zaburzeń i trudności rozwojowych. Materiał zawiera konkretne przykłady, schematy narzędzi w ramach każdego z trzech elementów, co umożliwi przygotowanie własnych materiałów do pracy terapeutycznej z dzieckiem.

Otwórz linkhttps://journals.us.edu.pl/index.php/LOGOPEDIASILESIANA/article/view/7315/5517Otwórz link

Źródło: Dorota Kamińska, Czasopismo Logopedia Silesiana, t. 6, 2017, s. 234‑268, Uniwersytet Śląski w Katowicach