Test wyboru – czytanie
Test wyboru – czytanie
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność czytania pod kątem przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego (test wyboru z czytania).
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny pisemnego egzaminu maturalnego
strategie związane z rozwiązywaniem testu wyboru
b) Umiejętności
Uczeń:
rozwiązuje test wyboru
rozumie tekst czytany
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność czytania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu
stosuje strategie czytania ze zrozumieniem
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas oglądania, mówienia, słuchania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze
radzi sobie ze stresem w sytuacji ustnej, symulacji egzaminu
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, ćwiczebna, symulacja
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, kartki ze zdaniami T or F
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie rozwiązywać test wyboru, ćwicząc czytanie ze zrozumieniem.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Każda para uczniów dostaje na kartce zdanie, o którym trzeba zdecydować, czy jest prawdziwe czy fałszywe. Przykładowe zdania typu T or F znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel pyta o strategie i wskazówki, które pomagają w czytaniu ze zrozumieniem. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel tłumaczy, na co trzeba zwrócić uwagę, ile jest zadań na egzaminie i jakie są ich rodzaje itp.
Uczniowie czytają po cichu informacje na temat strategii na stronie 98. Przykładowe strategie czytania ze zrozumieniem, z którymi uczeń powinien się zapoznać podczas lekcji, znajdują się w załączniku (b).
Nauczyciel pyta uczniów o szkoły językowe, poziomy, języki, lekcje itd. Następnie wyjaśnia ćwiczenie 1/98. Jeden uczeń czyta je na głos, a reszta uczniów szuka odpowiedzi. Uczniowie pracują indywidualnie. Następnie nauczyciel pyta o odpowiedzi i zadaje dodatkowe pytania odnoszące się do treści ćwiczenia: Gdzie w tekście znajduje się szukana informacja?
Nauczyciel modyfikuje treść polecenia do ćwiczenia 2/99 i je wyjaśnia. Potem jeden uczeń czyta tekst na głos, a pozostali uczniowie układają prawdziwą odpowiedź do ćwiczenia. Następnie czytają odpowiedzi na głos.
Uczniowie czytają indywidualnie polecenie i zadanie 5/100. Rozwiązują test wyboru, a nauczyciel podchodzi do uczniów i sprawdza odpowiedzi.
Ćwiczenie 10/102. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytania po pobierznym przeczytaniu tekstu (skimming). Nauczyciel wyznacza krótki limit czasowy i prosi o zaznaczenie odpowiedzi metodą eliminacji.
Uczniowie w parach czytają po cichu swój fragment tekstu i rozwiązują do niego test wyboru. Nauczyciel przydziela fragmenty i pilnuje, żeby uczniowie nie przepisywali odpowiedzi z klucza. Każda para musi podkreślić w tekście, gdzie jest odpowiedź na pytanie i wytłumaczyć odpowiedź po polsku.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przykładowe zdania T/F
Today’s weather is terrible.
We aren’t women.
This classroom is spacious.
Przykładowe strategie
najpierw czytaj pytania, potem tekst
wyszukaj w tekście fragment, do którego odnosi się każde pytanie
wyeliminuj nieprawidłowe informacje
podkreśl odpowiedź w tekście, etc.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś wiadomości. Wykonaj ćwiczenia z poziomu rozszerzonego(oznaczone:***). Podkreśl w tekście zdania, w których znalazłeś odpowiedzi.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Należy zmotywować uczniów do pracy zwróceniem ich uwagi na to, że ćwiczą typowe zadania maturalne i że da się je rozwiązać, a nie tylko odgadywać rozwiązanie.