Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości i umiejętności sprawdzane w zadaniach testu:
      Uczeń:

      • zna sumę miar kątów w trójkącie,

      • rozpoznaje proste równoległe,

      • rozpoznaje wielokąty,

      • rozpoznaje figury przystające,

      • wskazuje figurę, która nie jest trapezem,

      • wskazuje odcinek, który jest przyprostokątną w trójkącie prostokątnym,

      • rozpoznaje właściwości kwadratu,

      • wskazuje wielokąt, którego przekątne spełniają określone warunki,

      • rysuje równoległobok spełniający określone warunki,

      • oblicza długość drugiego boku prostokąta,

      • oblicza obwód prostokąta,

      • rysuje prostokąt w skali 1:1000,

      • podaje miary kątów trapezu.

  2. Metoda pracy Praca pisemna.

  3. Środki dydaktyczne Test.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe:

        • sprawdzenie obecności,

        • sprawdzenie, czy każdy uczeń siedzi osobno (przygotowano jedną wersję testu),

        • przypomnienie uczniom o konieczności wyciągnięcia przyborów do pisania oraz przyborów geometrycznych,

        • rozdanie arkuszy z instrukcją (załączniki) i przeczytanie ich głośno,

        • zapytanie uczniów o zrozumienie instrukcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Rozdanie testów (załączniki) i przeczytanie zadań znajdujących się na teście, w razie niejasności – wytłumaczenie polecenia.

      2. Określenie czasu trwania testu (zapisanie na tablicy godziny rozpoczęcia i zakończenia testu).

      3. Stworzenie miłej atmosfery i pilnowanie uczniów.

      4. Przypomnienie o czasie, jaki pozostał do końca lekcji.

    3. Faza podsumowująca

      1. Zebranie testów i sprawdzenie liczby oddanych prac.

      2. Wyjaśnienie ewentualnych niejasności zgłaszanych przez uczniów, podanie poprawnych odpowiedzi.

  5. Bibliografia Brak

  6. Załączniki

    1. Instrukcja do sprawdzianu (dla ucznia)

      Instrukcja do sprawdzianu

      • Sprawdź, czy wyciągnąłeś/aś wszystkie przybory: długopis, ołówek, linijka, ekierka, kątomierz, cyrkiel.

      • Przed Tobą leży sprawdzian wiadomości i umiejętności z zakresu figur na płaszczyźnie.

      • Składa się on z 10 zadań zamkniętych (zakreślasz tylko jedną odpowiedź spośród A, B, C, D) oraz z 4 zadań otwartych, które rozwiązujesz w wyznaczonym miejscu.

      • Jeśli stwierdzisz, że zakreśliłeś/aś złą odpowiedź (zadania 1–10) i zamierzasz ją zmienić to zakreśl ją kółkiem i dokonaj ponownego wyboru. Nie używaj korektora.

      • Pisz długopisem, a rysunki wykonuj ołówkiem. Postaraj się pisać i rysować starannie.

      • Zapisuj wszystkie obliczenia.

        Punktacja:

        • za każde prawidłowo rozwiązane zadanie zamknięte możesz otrzymać 1 punkt,

        • za zadanie otwarte nr:
          11 – 2 punkty,
          12 – 2 punkty,
          13 – 4 punkty,
          14 – 2 punkty.

      • Czas trwania testu – 40 minut.

    2. Test
      Imię i nazwisko …………………………………
      Klasa ………………

      FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE

      1. 1. Suma miar kątów w trójkącie równobocznym jest równa:
        A. 60°
        B. 120°
        C. 180°
        D. 360°

      2. Prostymi równoległymi są proste:

      3. Zaznacz, ile wielokątów narysowano poniżej:

      4. Na którym z poniższych rysunków przedstawiono figury przystające?

      5. Na którym rysunku nie przedstawiono trapezu?

      6. W trójkącie prostokątnym ABC przyprostokątną jest odcinek:

      7. Skreśl zdanie fałszywe:

        W każdym kwadracie:

        A. suma kątów jest równa 360°
        B. przekątne są równej długości
        C. są tylko dwie pary boków prostopadłych
        D. są dwie pary boków równoległych

      8. Na poniższym rysunku przedstawiono kąty: alfa, beta, gammadelta:

        Kąty, które mają więcej niż 90°, to kąty:
        A. betagamma
        B. alfabeta
        C. betadelta
        D. alfadelta

      9. Czworokąt, w którym przekątne mają jednakowe długości i nie przecinają się w połowie to:

        A. trapez równoramienny
        B. Równoległobok
        C. Prostokąt
        D. Kwadrat

      10. Jaką miarę ma kąt beta w rombie przedstawionym na rysunku:

      11. Równoległobok ma boki długości 3cm5cm, a kąt zawarty między tymi bokami ma miarę 60°.
        Narysuj ten równoległobok.

      12. Obwód prostokąta wynosi 25cm, a jeden z jego boków ma długość 5cm. Oblicz długość drugiego boku tego prostokąta.

      13. Ogródek działkowy pana Piotra ma kształt prostokąta o wymiarach 30m×40m

        1. oblicz, ile siatki będzie potrzebował pan Piotr na ogrodzenie swojego ogródka,

        2. narysuj ogródek pana Piotra w skali 1:1000.

      14. Podaj miary kątów alfa, beta, gamma.

        alfa =
        gamma =
        beta =

    3. Punktacja

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

R1FEY5PeBhqNm

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 172.55 KB w języku polskim
RX2Z7kmpa2hKk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.96 MB w języku polskim