The best companies to work for – ćwiczenia w mówieniu i czytaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia, słuchania i czytania.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z firmą (pensja, czas pracy, kariera itp.),

  • zna wymowę i znaczenie nowych wyrazów,

  • wie, czym charakteryzują się najlepsze firmy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi opisu firmy,

  • ćwiczy sprawność słuchania, czytania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o firmach (zalety),

  • potrafi słuchać i czytać ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • podaje zalety firm,

  • ćwiczy wymowę.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie opisywać najlepsze firmy (ich zalety). Powtórzycie zwroty związane z opisem firmy. Następnie będziecie słuchać, czytać i mówić o firmach. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co to znaczy dobra (najlepsza) firma, jakie ma zalety, jakie znają dobre przedsiębiorstwa. Uczniowie odpowiadają ustnie.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 70. i zapoznają się z wyrażeniami z ćwiczenia 1. oraz dopasowują je do definicji. Jeśli nie znają wyrazów, korzystają ze słowników lub pomocy nauczyciela.

  3. Uczniowie odpowiadają w parach na pytania z ćwiczenia 2. Mają zastanowić się, co dla nich znaczy dobra firma. Następnie odpowiadają ustnie, wyrażając swoje opinie.

  4. Uczniowie słuchają nagrania, a następnie odpowiadają na pytania, odnoszące się do jego treści, które zamieszczone są w podręczniku. Po dwukrotnym wysłuchaniu rozmowy, odpowiadają na nie ustnie.

  5. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda grupa czyta opis swojej firmy ze strony 71. i odpowiada na odnoszące się do niego pytania z ćwiczenia 5/70.

  6. Gotowi uczniowie opowiadają o zaletach i wadach każdej z firm. Nauczyciel wyjaśnia nieznane słowa i prosi o zapisanie ich w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Wybierz i opisz dobrą firmę, przedstaw jej zalety.

  2. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel powinien położyć nacisk na ćwiczenia w mówieniu i ograniczyć swój udział w lekcji do minimum. Należy też zaangażować uczniów do wyrażania opinii o zaletach firm. Po lekcji uczeń powinien wiedzieć, jak opisać firmę oraz znać zwroty związane z opisem przedsiębiorstwa (pay, performance, career development, creche, private health care etc.), scharakteryzować dobrą firmę.

RcurfJSvFU094

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.86 KB w języku polskim
RQBUSgX5gb4OF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim