The boundaries of provocation in art
you will explain what “critical artcritical art” is
you will define the terms: scandal, provocation, tabootaboo
you will analyse and interpret paintings
you will specify the contemporary examples of critical art
The term critical art has been functioning in Poland since the end of 1990’s. It refers to the works of artists who boldly comment and evaluate the contemporary times. Such art is controversial and often adopts non‑conventional forms, e.g. of artistic actions, while its criticism is pointed both at history, religion, corporeality, sexes, and social identityidentity. However, it is worth to ask whether the activities of the artists are in fact able to change the world and human behaviour.
The today’s art tries to take this challenge. It uses provocation to stir the conscience, consequently becoming the subject of public discussion. Hence, the field of its activity is intensive dialogue, or even hot dispute between the authors and recipients, especially when artistic actions have a negative moral significance. Scandals accompanying contemporary art became common – however, it is worth to stress that in previous periods they also happened. In the 17th century the Caravaggio’s paintings were criticised on the wave of indignation, similar as the works of Courbert or Manet in the 19th century.
Think of the meaning of the following terms: scandal, provocation, taboo. Match terms to dictionary definitions.
scandal, taboo, provocation
| something causing outrage, indignation; something shameful and embarrassing, a shameful act | |
| conduct, behaviour, effects of someone's actions, etc., aimed at shocking others, evoking in them some emotions or behaviours normally not shown on a daily basis | |
| something not spoken about, or prohibited in a society, because it is embarrassing, dangerous, controversial or unpleasant |
Think about the common elements of the terms used in exercise 1. Give the examples of behaviours that may be scandalous and/or provocative, and may break taboos.
Discuss this subject.
Divide into 4 groups. Each group will read one of the following texts, which are the opinions on Manet’s paintings. Next, summarise the views of the critics to the rest of your class.
Group I: Aleksander Wojciechowski, Édouard Manet
Group II: Henri Perruchot, Manet
Grou III: Émile Zola, Édouard Manet (Part I)
Group IV: Émile Zola, Édouard Manet (Part II)
Édouard ManetW Śniadaniu na trawie, prócz nowego traktowania przestrzeni i nowej funkcji koloru, mamy również do czynienia z odejściem od tradycyjnie malowanego aktu. W sztuce klasycyzmu akt był wzniosłym poematem na cześć harmonii i proporcji – niemal odrealnionego w swej doskonałości – ciała ludzkiego. Akademicy z surowej zasady, polegającej na idealnej harmonii form, stworzyli schemat, który pozornie tylko stanowił kontynuację kanonu klasycznego piękna. […] Akademicy asekurowali się historią i mitologią, zakładając słusznie, iż żaden śmiertelnik nie będzie śmiał spoufalać się z boginią lub królową, której nagość przystoi niejako „z urzędu”. […] Manet przemawiał wprost, bez mitologicznego parawanu. Postawa ta nie została uznana za gest odwagi, lecz – wulgarności. Naga postać dziewczyny, występująca w Śniadaniu na trawie, jest zarazem portretem konkretnej kobiety (Victorine Meurend), umieszczonej obok dwóch ubranych mężczyzn, co dodatkowo konkretność tę potęguje.
Source: Aleksander Wojciechowski, Édouard Manet, Leipzig 1973, s. 12.
ManetMożna powiedzieć, że wrzawa z powodu Śniadania była niczym w porównaniu z niewiarygodnym zamętem, jaki wywołuje Olimpia. Olimpia! Skąd też artysta wytrzasnął tę Olimpię? […] Olimpia, zaraz! czy to nie będzie osoba o tak samo brzmiącym imieniu, „bezwstydna kurtyzana” z Damy kameliowej Dumasa syna, którą twórca Śniadania miał czelność przedstawić na tym obrazie urągającym swym bezwstydnym realizmem akademickiej idealizacji? „Jej dziewczęcy majestat!” Właśnie! Tego tylko brakowało! Można się było jednak tego spodziewać: chcąc rzucić wyzwanie publiczności, ten skandaliczny malarzyna nie zawahał się uciec do pornografii! Profanując uświęconą dziedzinę mitologii, brukając tę najwyższą formę sztuki, jaką jest akt kobiecy, namalował prostytutkę, dziewczynę ledwie dojrzałą, „nieletnią jeszcze”, sfabrykował, bezecnik, ten wizerunek rozpustny, godny w pełni Kwiatów zła jego satanicznego przyjaciela. […] Ileż to „niepokojących znamion” odkrywają w jego Olimpii! Pozwolił sobie ni mniej, ni więcej tylko – o perwersyjny diabolizmie! – namalować u stóp swej małej hetery kota, czarnego kota! […] Jedni grzmią, drudzy się śmieją, jeszcze inni wymachują pięściami. Rozweselony czy wściekły, tłum przed Manetami rozpycha sie tak zajadle, że Akademia czuje się w obowiązku przydać im do obrony dwóch solidnych strażników.
Source: Henri Perruchot, Manet, tłum. Krystyna Dolatowska, Warszawa 1978, s. 138–139.
Édouard ManetI
Śniadanie na trawie jest największym płótnem Édouarda Maneta, płótnem, na którym zrealizował marzenie wszystkich malarzy: umieścić w pejzażu postaci naturalnej wielkości. Wiadomo, z jaką mocą przełamał wynikające stąd trudności. Jest tam parę krzewów, kilka drzew i w głębi rzeka, w której kąpie się kobieta w koszuli; na pierwszym planie dwóch młodych ludzi siedzi naprzeciw drugiej kobiety, która przed chwilą wyszła z wody i suszy nagie ciało na słońcu. Ta naga kobieta zgorszyła publiczność, która nie widzi nic poza nią. Mój Boże! co za nieprzyzwoitość: kobieta bez żadnej osłony między dwoma ubranymi mężczyznami! Tego jeszcze nigdy nie widziano. Pogląd ten był grubą pomyłką, bowiem w Luwrze jest ponad pięćdziesiąt obrazów, na których występują postaci ubrane i postaci nagie. Ale nikt nie próbuje się gorszyć w Luwrze. Tłum nie zamierzał zresztą sądzić Śniadania na trawie tak, jak należy sądzić prawdziwe dzieło sztuki; zobaczył tylko ludzi jedzących na trawie po wyjściu z kąpieli i uznał, że artysta miał w układzie sceny nieprzyzwoitą i prowokacyjną intencję, gdy tymczasem starał się on po prostu uzyskać żywe kontrasty i mocne bryły.II
[...] Nic nie dorówna znakomitej subtelności bladych odcieni różnorodnej bieli płócien, na których spoczywa Olimpia. W zestawieniu tych bieli pokonana została ogromna trudność. Urocze są te blade odcienie dziecięcego ciała; jest to młoda, szesnastoletnia dziewczyna, prawdopodobnie modelka, którą Édouard Manet spokojnie skopiował z natury. Wszyscy podnieśli krzyk; uznano, że to nagie ciało jest nieprzyzwoite; musiało tak być, bo to jest żywe ciało, dziewczyna, którą artysta rzucił na płótno z jej młodą, a już zwiędłą nagością. Kiedy nasi artyści malują Wenus, poprawiają naturę, kłamią. Édourad Manet zadał sobie pytanie, po co kłamać, dlaczego nie powiedzieć prawdy; ukazał mam Olimpię, współczesną dziewczynę uliczną, którą codziennie spotykacie obijającą bruki i otulającą chude ramiona w cienki szal ze spłowiałej wełny.Source: Émile Zola, Édouard Manet, [w:] Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820–1876, t. 3, oprac. Hanna Morawska, wybór Hanna Morawska, Warszawa 1977, s. 392–395.
Artistic scandalsArtistic scandals were present in nearly each period, and were mainly associated with tackling by the artists of taboo topics. Can you list such topics?
In 2013, an animal transport van filled with squeaking puppets of slaughter animals, such as cattle, swine and sheep, appeared in the New York streets. It was an artistic action of Banksy entitled The Sirens of the Lambs. The association of nice plush toys with living creatures and suggesting their dramatic fate caused deep shock not only in children, but also in adults. English artist resigned of literary presentation and the use of living matter as the material of art. Thus, he avoided the basic ethical controversy accompanying many contemporary artistic actions, which is the suffering of animals directly involved in the art activities. Thanks to generalisation and the use of a symbol, he achieved the intended goal, and his work gained an important moral implication.

Discus the modern methods of provoking in artprovoking in art:
Look in available sources for new examples of works of art supposed to provokeprovoke or shock the viewers. Think of the message of these works and enter your thoughts to the journal.
Keywords
provocation in art, artistic scandal, taboo, critical art
Glossary
skandal artystyczny
prowokacja w sztuce
tabu
sztuka krytyczna
tożsamość
prowokować





