The box – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania oraz umiejętności wyrażania opinii na temat telewizji.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z telewizją,

  • wie, jakie są „za i przeciw” telewizji,

  • zna zwroty służące wyrażaniu opinii w języku angielskim.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wyraża opinie,

  • bierze udział w dyskusji,

  • rozumie słuchany tekst,

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z telewizją,

  • ćwiczy sprawności mówienia i słuchania,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń w dyskusji na temat telewizji,

  • wykorzystuje w dyskusji przymiotniki służące wyrażaniu opinii,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości i opinii na temat telewizji przed kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w dyskusji.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, audiolingwalna, debata

Forma: praca indywidualna, w parach i zespole

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, płyta i odtwarzacz CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie mówić i słuchać o telewizji, wyrażać na jej temat opinie w czasie dyskusji. Będziecie wykonywać związane z tematem ćwiczenia tak, aby przygotować się do egzaminu maturalnego”. Nauczyciel sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co sądzą o telewizji, jakie programy oglądają, jakie są zalety i wady telewizji. Uczniowie odpowiadają ustnie.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 77. i zapoznają się z treścią ćwiczenia 4. Słuchają nagrania i do każdej opinii przyporządkowują imię osoby, która tą opinię wyraziła.

  3. Uczniowie czytają i wyjaśniają opinie oraz klasyfikują je, wykonując ćwiczenie 5.

  4. Uczniowie słuchają i powtarzają zdania z ćwiczenia 4., ćwicząc wymowę i intonację.

  5. Uczniowie czytają argumenty za i przeciw telewizji z ćwiczenia 7., a także przymiotniki służące wyrażaniu opinii oraz wyjaśniają ich znaczenie, korzystając z pomocy nauczyciela.

  6. Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 7., a nauczyciel wyjaśnia niejasności. Zostają podzieleni na 3‑4 grupy (w zależności od liczebności klasy) i w parach przygotowują oraz prowadzą dyskusję na temat telewizji w Polsce. Nauczyciel monitoruje ich pracę, podchodząc do każdej grupy i słuchając.

  7. Chętna grupa prezentuje swoją dyskusję, jako przykład dla kolegów.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Napisz, co myślisz o telewizji polskiej.

  2. Naucz się nowych słów i zwrotów na pamięć (ćw. 4, 7/77).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy położyć nacisk na mówienie o telewizji, wyrażanie opinii o niej. Dobrze jest też skłonić uczniów do dyskusji w grupach, przysłuchując się z boku ich wypowiedziom. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z telewizją, przymiotniki i formy wyrażania opinii, wiedzieć, jak wyrazić opinie o TV, jakie są „za i przeciw” TV.

R1VpUODMNRBPM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.66 KB w języku polskim
RwG13pi2Roq9I

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim