Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji - The Great Gatsby II

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

a. Rozszerzanie słownictwa.
b. Powtórzenie przekształcania zdań z mowy niezależnej na mowę zależną i odwrotnie.

b. Umiejętności

a. Czytanie ze zrozumieniem ogólnych i szczegółowych informacji.
b. Wymowa wyrazów, zawierających nieme spółgłoski.
c. Akcentowanie czasowników dwusylabowych.
d. Wzbogacenie wiedzy o literaturze amerykańskiej.

2. Metoda i forma pracy

Zajęcia prowadzone metodą mieszanie. Nowy materiał leksykalny wprowadzony w tekście. Uczniowie pracują głównie na podstawie przeczytanego fragmentu powieści. Ćwiczenia leksykalne, fonologiczne i gramatyczne wykonywane są indywidualnie.

3. Środki dydaktyczne

a. Worsheet A (załącznik).
b. Worsheet B (załącznik).
c. Worksheet C (załącznik).
d. Tablica, kreda (flamaster).

4. Przebieg lekcji

a. Zacznij od sprawdzenia pracy domowej z poprzednich zajęć - poproś 2‑3 uczniów o przeczytanie opisu reakcji pasażera samochodu. Zanotuj błędy, które pojawiły się w pracach. Pod koniec zajęć omów najpoważniejsze zagadnienia gramatyczne lub leksykalne, z którymi uczniowie mieli największe problemy. (Ok. 3‑4 min.)

b. Opcjonalnie. Jeśli nie korzystałeś ze scenariusza The Great Gatsby I, zapytaj uczniów, czy znają powieść „The Great Gatsby” F. Scotta Fiztgeralda, czy widzieli film (ekranizacja powieści w 1974 roku w reż. Jacka Claytona z Mią Farrow i Robertem Redfordem oraz film z 2000 roku w reż. Roberta Markowitza). Zadaj następujące pytania:

  • o jakiej klasie społecznej opowiada historia

  • jaki styl życia prowadzą tacy ludzie, jak bohaterowie książki

  • jakie są plusy i minusy wystawnego, próżniaczego życia

(Ok. 4‑5 min.)

c. (Dla nauczycieli, którzy skorzystali ze scenariusza The Great Gatsby I)Powiedz uczniom, że przeczytają fragment powieści, który opisuje reakcję pasażera na wypadek, a więc będą mogli porównać, czy ich przypuszczenia były bliskie zamysłowi autora. Rozdaj Worsheet A i B. (dla nauczycieli, którzy skorzystali ze scenariusza The Great Gatsby I)

d. (Dla nauczycieli, którzy nie korzystali ze scenariusza The Great Gatsby I), wyjaśnij uczniom, że dostaną do przeczytania fragment powieści „The Great Gatsby”. Po lekturze będą mieli za zadanie zaznaczyć, czy zdania dotyczące tekstu są prawdziwe, czy fałszywe. Poproś, aby podczas robienia ćwiczenia sprawdzającego rozumienie tekstu podkreślali na tekście fragmenty, na podstawie których określają prawdziwość lub fałszywość zdania. Rozdaj każdemu z uczniów Worksheet A i B. Na tekst i odpowiedzi na pytania z ćw. 1 przeznacz ok. (5‑8 min.)

e. Zapytaj uczniów, co myślą o zachowaniu pasażera, dowiedz się, czy ktoś ułożył podobny fragment. Jeśli tak, poproś o przeczytanie całej klasie. Zapytaj, czy zachowanie pasażera wskazuje na to, że był on pod wpływem jakichś środków odurzających i jakie to mogły być środki. Spodziewane odpowiedzi: (drugs, alkohol, tranquilizers). (2‑4 min.)

f. Powiedz uczniom, aby powtórnie przeczytali tekst i odpowiedzieli na pytania z ćw. 1, Worsheet B. (ok. 5 min)

g. Sprawdź odpowiedzi. Jeśli uczniowie mają trudności z poprawnymi odpowiedziami, czytaj odpowiednie fragmenty, wskazujące na prawidłową odpowiedź. (Ok. 2‑3 min.)

h. Wyjaśnij uczniom, że w kolejnych dwóch ćwiczeniach będą ćwiczyć wymowę. Poproś, aby zrobili ćw. 2 i 3. Podczas gdy uczniowie będą robić te ćwiczenia, zapisz słówka z polecenia 2 i 3 na tablicy. Wyznacz osobę do odczytania odpowiedzi i zaznaczenia niemych spółgłosek w wyrazach zapisanych na tablicy. Powtórz wyrazy, z których wymową uczniowie mają kłopoty i poproś, aby indywidualnie powtórzyli. (Ok. 2‑5 min.)

i. Wyznacz ucznia do przeczytania czasowników z ćw. 3. Zaznacz akcent na tablicy, nawet jeśli uczeń podaje błędny. Zapytaj czy wszyscy zgadzają się z podanymi odpowiedziami - wspólnie z uczniami, ustal właściwy akcent i zaznacz na tablicy. 3‑4 min.

j. Worksheet C. Wyjaśnij uczniom, że kolejne ćwiczenia będą służyły powtórzeniu mowy zależnej. Poproś o przekształcenie mowy niezależnej z tekstu w mowę zależną - zrobienie ćw. 4. (Ok. 4‑5 min.)

k. Do przeczytania każdej z odpowiedzi wyznacz inną osobę. Jeśli uczeń podaje błędną odpowiedź, zapytaj klasę, jak powinno brzmieć zdanie. Jeśli błędy pojawiają się często przypomnij zasady przekształcania zdań, zmianę czasów, zaimków i przysłówków. Szczególne trudności może sprawiać budowanie zdań przeczących. (Ok. 3‑7 min.)

l. Poproś uczniów o przekształcenie zdań z ćw. 5. Sprawdzaj w taki sposób, jak poprzednie ćwiczenie.

m. Wyjaśnij uczniom, że w kolejnym ćwiczeniu mają zamienić mowę zależną na niezależną.. Sprawdzaj w taki sposób, jak poprzednie ćwiczenie. Zdania mogą różnić się minimalnie między sobą. (Ok. 5‑7 min.)

5. Bibliografia

F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby, Penguin Popular Classic 1994.

6. Załączniki

a. Karta pracy ucznia
The Great Gatsby II

R18iHlVHSJVh8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 49.00 KB w języku polskim