Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

The language of graphs – ćwiczenia na słownictwo związane z wykresami

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia w oparciu o temat wykresów i ich opisu.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wyrażenia związane z wykresami,

  • zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,

  • wie, jak narysować i opisać wykres

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi interpretacji danych zawartych na wykresie,

  • ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji interpretacji danych z wykresów,

  • potrafi narysować i opisać wykres,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • ćwiczy wymowę.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie słownictwo związane z wykresami. Będziecie opisywać wykresy, słuchać i mówić o nich. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jak narysować i opisać wykres, czy znają angielskie odpowiedniki słów typu: wzrost, spadek, poprawa. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel zapisuje najważniejsze zwroty na tablicy. Może też narysować przykładowy wykres.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1/69 – dopasowują opisy do wykresów oraz tłumaczą ich treść.

  3. Uczniowie powtarzają słownictwo związane z wykresami w ćwiczeniu 2. Tłumaczą podane słowa na język polski oraz transformują je na inne części mowy (rzeczowniki, czas przeszły).

  4. Uczniowie zapoznają się ze znaczeniem słów: steadily, sharply, dramatically, slightly, następnie dopasowują je do podanych wykresów.

  5. Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące przyimków: by, in, at, from, to oraz uzupełniają nimi ćwiczenie 4. Nauczyciel zadaje pytania o zasady ich stosowania, a uczniowie podają odpowiedzi.

  6. Uczniowie słuchają nagrania – opisu wykresu i na tej podstawie rysują wykres w podręczniku (dół strony).

  7. Nauczyciel sprawdza poprawność wykresów, czytając zdanie po zdaniu zapis nagrania, podczas gdy jeden z uczniów rysuje wykres na tablicy.

  8. Uczniowie w parach dyktują sobie opisy wykresów i rysują je w zeszytach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Narysuj skomplikowany wykres i opisz go, wykorzystując jak najwięcej wyrażeń poznanych na lekcji.

  2. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Najwięcej uwagi należy poświęcić ustnemu ćwiczeniu opisów przez uczniów. Powinno się też uzyskać jak najwięcej informacji o opisie wykresów od uczniów. Po lekcji uczeń powinien wiedzieć, jak narysować i opisać wykres oraz znać wyrażenia związane z wykresami: slightly, dramatically, sharply, rise, increase, decrease, go down, improve, fall etc.

RoYB3ZAOYBL6b

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.78 KB w języku polskim
R16JwuIHJlBOz

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim