The language of graphs – ćwiczenia na słownictwo związane z wykresami
The language of graphs – ćwiczenia na słownictwo związane z wykresami
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia w oparciu o temat wykresów i ich opisu.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wyrażenia związane z wykresami,
zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
wie, jak narysować i opisać wykres
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi interpretacji danych zawartych na wykresie,
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji interpretacji danych z wykresów,
potrafi narysować i opisać wykres,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
ćwiczy wymowę.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Poznacie słownictwo związane z wykresami. Będziecie opisywać wykresy, słuchać i mówić o nich. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jak narysować i opisać wykres, czy znają angielskie odpowiedniki słów typu: wzrost, spadek, poprawa. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel zapisuje najważniejsze zwroty na tablicy. Może też narysować przykładowy wykres.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1/69 – dopasowują opisy do wykresów oraz tłumaczą ich treść.
Uczniowie powtarzają słownictwo związane z wykresami w ćwiczeniu 2. Tłumaczą podane słowa na język polski oraz transformują je na inne części mowy (rzeczowniki, czas przeszły).
Uczniowie zapoznają się ze znaczeniem słów: steadily, sharply, dramatically, slightly, następnie dopasowują je do podanych wykresów.
Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące przyimków: by, in, at, from, to oraz uzupełniają nimi ćwiczenie 4. Nauczyciel zadaje pytania o zasady ich stosowania, a uczniowie podają odpowiedzi.
Uczniowie słuchają nagrania – opisu wykresu i na tej podstawie rysują wykres w podręczniku (dół strony).
Nauczyciel sprawdza poprawność wykresów, czytając zdanie po zdaniu zapis nagrania, podczas gdy jeden z uczniów rysuje wykres na tablicy.
Uczniowie w parach dyktują sobie opisy wykresów i rysują je w zeszytach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Narysuj skomplikowany wykres i opisz go, wykorzystując jak najwięcej wyrażeń poznanych na lekcji.
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Najwięcej uwagi należy poświęcić ustnemu ćwiczeniu opisów przez uczniów. Powinno się też uzyskać jak najwięcej informacji o opisie wykresów od uczniów. Po lekcji uczeń powinien wiedzieć, jak narysować i opisać wykres oraz znać wyrażenia związane z wykresami: slightly, dramatically, sharply, rise, increase, decrease, go down, improve, fall etc.