The Pearl – inscenizacja opowiadania
The Pearl – inscenizacja opowiadania
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i słuchania oraz inscenizowanie opowiadania.
a) Wiadomości
Uczeń:
posiada podstawowe informacje o literaturze amerykańskiej (John Steinbeck),
zna typy zadań egzaminacyjnych (egzamin pisemny),
wie, jak zainscenizować przeczytane opowiadanie.
b) Umiejętności
Uczeń:
odgrywa rolę w inscenizacji opowiadania,
rozumie słyszany tekst,
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem,
ćwiczy sprawności czytania i słuchania,
wykonuje typowe zadania egzaminacyjne (układanie w kolejności, odpowiedzi na pytania),
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do odgrywania ról (inscenizacja),
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
planuje inscenizację.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się odgrywać swoich ról przed kolegami i brać udziału w inscenizacji.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, drama, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, metoda ról
Forma: praca indywidualna i w zespole
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, płyta i odtwarzacz CD, rekwizyty
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać i słuchać opowiadania J. Steinbecka The Pearl. Będziecie uzupełniać ćwiczenia ze słuchu oraz odgrywać role w inscenizacji tego tekstu oraz wykonywać inne, związane z tematem ćwiczenia tak, aby przygotować się do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą o literaturze amerykańskiej. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel uzupełnia ich wiadomości.
Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 62. i czytają informacje o J. Steinbeck’u oraz wyjaśniają wspólnie z nauczycielem nieznane zwroty. Odpowiadają też na pytania z ćwiczenia 1.
Uczniowie zapoznają się z treścią zadania 2., słuchają opowiadania, a w trakcie nagrania układają zdania podane w ćwiczeniu w kolejności. Śledzą i czytają tekst ze strony 63. Następnie podają swoje odpowiedzi.
Uczniowie odpowiadają na pytania do tekstu – ćwiczenie 3. Nauczyciel prosi też o streszczenie opowiadania w języku polskim.
Uczniowie przygotowują inscenizację tekstu. Wybierają sobie role oraz zaznaczają je w tekście. Planują, jak odegrają swoje role. Nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności.
Uczniowie inscenizują opowiadanie. Nauczyciel pomaga w trakcie inscenizacji, występując jednocześnie w roli publiczności.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisz streszczenie poznanego opowiadania w języku angielskim.
Odpowiedz pisemnie na pytania z ćwiczenia 4/63.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Przed lekcją należy przygotować rekwizyty (perłę, ubrania, etc.). Można poprosić uczniów o ich przyniesienie na lekcję. Inscenizację można później zaprezentować przed większą publicznością (apel szkolny) lub w czasie lekcji otwartej czy pokazowej. Można też rozbić temat na dwie lekcje – ćwiczenia z tekstem oraz sama inscenizacja. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z tematem (literatura).