Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

The Princess and the Pea

      1. słownictwo występujące w bajkach (once upon a time, that was a true story, prince, princess),

      2. tytuły najbardziej popularnych bajek,

      3. nieregularne formy czasowników w czasie Past Simple,

      4. tworzenie pytań w czasie Past Simple.

      1. czytanie dla ogólnego i szczegółowego rozmieniania tekstu,

      2. uczenie się wykonywania różnego typu ćwiczeń sprawdzających rozumienie tekstu (wybieranie jednej z 3 odpowiedzi, decydowanie czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe, uzupełnianie zdań odpowiednimi słówkami z ramki),

      3. rozwijanie wyobraźni – snucie przypuszczeń na temat dalszego przebiegu wydarzeń w bajce (mówienie),

      4. poznanie bądź przypomnienie sobie jednej z popularnych bajek – „Królewny na ziarnku grochu” Jana Christiana Andersena.

Zajęcia prowadzone w oparciu o pracę z tekstem. Zarówno materiał leksykalny, jak i gramatyczny zostaje wprowadzony w bajce. Uczniowie pracują indywidualnie i w parach. Ćwiczenia sprawdzają przede wszystkim rozumienie tekstu; wprowadzają szereg czasowników nieregularnych w czasie przeszłym prostym i utrwalają je.

    1. Worksheet A,

    2. Tablica.

    3. Kreda (flamaster),

    4. Zeszyty uczniów.

    1. Rozgrzewka. Zapytaj uczniów, jakie znają bajki po angielsku. Zapisz wszystkie odpowiedzi na tablicy. Jeśli uczniowie nie znają za bardzo angielskich tytułów, zapisz je na tablicy i poproś o odgadnięcie polskich odpowiedników. (Little Red Riding Hood, Sleeping Beauty, Cinderella, The Princess and The Pea) ok. 2 min.

    2. Kiedy już zostaną ustalone polskie tytuły baśni, zapytaj o czym opowiadają poszczególne historie. Uczestnicy zajęć odpowiadają na ochotnika. Zapytaj o ulubioną baśń z dzieciństwa; dlaczego dana osoba lubi najbardziej daną baśń. Ok. 2‑3 min.

    3. Rozdaj uczniom Worksheet A. Poleć uczniom przeczytanie pierwszego fragmentu i odpowiedzenie na pytania znajdujące się pod pierwszą częścią tekstu (ex. 1). Jeśli uczniowie mają problem ze zrobieniem tego ćwiczenia, wyjaśnij nieznane słówka. Ok. 3 min.

    4. Zapytaj uczniów jak sądzą, czy książę może znaleźć prawdziwą księżniczkę i w jaki sposób ją pozna. Być może któryś z uczniów rozpozna na tym etapie bajkę. Wówczas poroś o sprawdzenie, czy to oby na pewno ta bajka, którą znają uczniowie – przeczytanie kolejnych fragmentów. Ok. 1‑2 min.

    5. Wyjaśnij uczniom, że po przeczytaniu następnego fragmentu będą mieli zadecydowali, czy zdania znajdujące się pod tekstem są prawdziwe czy fałszywe. Podobnie jak w przypadku poprzedniego ćwiczenia, w razie trudności wyjaśnij nieznane słówka po polsku. Gdyby uczniowie mieli trudności z ustaleniem wartości logicznej zdań – wskaż w tekście odpowiednie fragmenty i upewnij się, że uczestnicy zajęć znają znaczenie poszczególnych, kluczowych dla zrozumienia, tekstu słówek. Ok. 5 min.

    6. Zapytaj, czy księżniczka wyśpi się na posłaniu przygotowanym przez starą królową? Czy książę poślubi księżniczkę? Ok. 1 min.

    7. Poproś o przeczytanie ostatniego fragmentu i uzupełnienie zdań znajdujących się po tekstem słówkami z ramek. Ok. 5 min.

    8. Zapytaj, jeśli uczniowie wcześniej nie rozpoznali opowieści, jaka to bajka – zapisz tytuł i autora na tablicy. Ok. 1 min.

    9. Wyjaśnij uczniom, że ich następnym zadaniem będzie odnalezienie słówek form czasu przeszłego, które występują w tekście. Uczestnicy zajęć zapisują formy czasu przeszłego obok bezokoliczników (ex. 4a). Zanim uczniowie przystąpią do wykonywanie ćwiczenia, upewnij się, że znają znaczenie bezokoliczników, wypisanych w ćw. 4. Aby zachęcić uczniów, można ogłosić konkurs na najszybszego wyszukiwacza słówek. Po tym jednak, jak zgłoszą się pierwsze trzy osoby, daj jeszcze ok. 2 min. pozostałym uczniom i dopiero wtedy sprawdź, czy ‘zwycięzca’ wpisał odpowiednie czasowniki. Osoba zwycięża, jeśli wszystkie formy poda prawidłowe. Ok. 5‑7 min. Uwaga: ćwiczenie może być dość trudne, głównie ze względu na konieczności skanowania dość obszernego tekstu.

    10. Zapytaj uczniów, które czasowniki są regularne i poproś o przypomnienie ogólnej zasady tworzenia regularnych form czasu przeszłego prostego (ćw. 4b). Ok. 2 min.

    11. Wyjaśnij uczestnikom zajęć, że ich kolejnym zadaniem będzie uzupełnienie zdań odpowiednimi formami czasowników podanych w nawiasach. Ćwiczenie utrwala czasowniki poznane w tekście (ex. 6). Ok. 3 min.

    12. Poproś uczniów o dobranie się w pary i wspólne zrobienie kolejnego ćwiczenia – utworzenie pytań do zdań twierdzących podanych w ćw. 7. Pierwsze pytanie ułóż wspólnie z klasą. Ok. 5 min.

The Princess and the Pea Jana Christiana Andersena ze strony www.storyit.com

Worksheet A

Zadanie domowe

Opierając się na zwrotach poznanych w „Królewnie…” zapisać w kilku zdaniach swoją ulubioną baśń.

R1Ypsg9dR4H1a

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.50 KB w języku polskim