The main sources of air pollution are industry and transport. Gases transmitted over long distances cause that areas located far away from the source of their emission may be contaminated. That is why air protection is a global matter and is regulated by law.
In Poland, air quality is monitored as part of the State Environmental Monitoring by the Chief Inspectorate for Environmental Protection and in recent years it has been systematically improved.
R2DpZkkPJxrPq
Zdjęcie przedstawia dwa dymiące kominy. Podpisano Actions to reduce the emission of harmful dusts and gases into atmosphere. Nad pierwszym dymiącym kominem podpis depends on us every day. Nad drugim dymiącym kominem podpisano depends on the law, government decisions, state regulations. Which of the measures to reduce air pollution are known to you? Which of them can you use on a daily basis? Propozycje Reduction of pollutant emissions from mining, metallurgy and power plants, Reduction of the exploitation of natural resources, Limiting the consumption of electricity, The use of alternative energy sources, Limiting transport, Use of cars with less emissions, Use of public transport or bicycle, The use of technologies that reduce dust emissions, Planting green belts for protection purposes
Zdjęcie przedstawia dwa dymiące kominy. Podpisano Actions to reduce the emission of harmful dusts and gases into atmosphere. Nad pierwszym dymiącym kominem podpis depends on us every day. Nad drugim dymiącym kominem podpisano depends on the law, government decisions, state regulations. Which of the measures to reduce air pollution are known to you? Which of them can you use on a daily basis? Propozycje Reduction of pollutant emissions from mining, metallurgy and power plants, Reduction of the exploitation of natural resources, Limiting the consumption of electricity, The use of alternative energy sources, Limiting transport, Use of cars with less emissions, Use of public transport or bicycle, The use of technologies that reduce dust emissions, Planting green belts for protection purposes
Task 1
Consider how you can contribute in reduction of harmful emissions to the atmosphere. Note down your suggestions. View the photo gallery and check which ideas you can implement on a daily basis.
Rp4oUgqbgQxeh
My idea to reduce air pollution (Uzupełnij).
My idea to reduce air pollution (Uzupełnij).
RYZDNTI5lQo9w
Zdjęcie przedstawia listwę zasilającą wypełnioną trzema różnymi, czarnymi wtyczkami: od ładowarki komputera, telefonu i innego urządzenia.
Save energy. Turn off devices you are not using, turn off the light in rooms where you are not staying.
R1V4PMqyI9wrr
Zdjęcie przedstawia sfotografowaną z góry zieloną roślinę doniczkową.
Look after greenery. Respect urban parks, gardens, forests. Grow houseplants.
R10fEd5irkUYe
Zdjęcie przedstawia rząd równo stojących rowerów z czerwoną ramą.
Use the bike - it's a healthy way to move!
R1T78KNbxXBtd
Zdjęcie przedstawia wnętrze wagonu metra lub tramwaju. Wagon jest pusty, widoczne są czerwone siedzenia.
Use public transport.
RGSzRXCgQkSf1
Zdjęcie przedstawia trzy zielone kosze na śmieci. Kosze mają kółka. Stoją na ulicy, przy krawężniku chodnika.
Sort waste. Try to litter as less as possible: buy products without unnecessary packages, use some of them many times, e.g. boxes or plastic bags.
RZ2YcMwIia4cs
Exercise 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
REPV1yTctP3eH
Exercise 2
Ułóż trzy pytania quizowe odnoszące się do abstraktu i daj je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom.
Ułóż trzy pytania quizowe odnoszące się do abstraktu i daj je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom.
R1bPBu5khfHUp
Exercise 3
Indicate the elements in the table. Pierwsza kolumna OZONE HOLE, Możliwe odpowiedzi: Affects higher crop yields. Car transport. More UV radiation. Ozone is formed during lightning. Druga kolumna SMOG. Możliwe odpowiedzi: In temperate zone is called ‘London’. Named as smoke-fog. More UV radiation. Fires of forests. Trzecia kolumna GREENHOUSE EFFECT. Możliwe odpowiedzi: Caused mainly by ozone. Contributes to the fish kill in the waters. Hurricanes and tornadoes. Volcano eruptions.
Indicate the elements in the table. Pierwsza kolumna OZONE HOLE, Możliwe odpowiedzi: Affects higher crop yields. Car transport. More UV radiation. Ozone is formed during lightning. Druga kolumna SMOG. Możliwe odpowiedzi: In temperate zone is called ‘London’. Named as smoke-fog. More UV radiation. Fires of forests. Trzecia kolumna GREENHOUSE EFFECT. Możliwe odpowiedzi: Caused mainly by ozone. Contributes to the fish kill in the waters. Hurricanes and tornadoes. Volcano eruptions.
Summary
Air pollution is a global phenomenon. It may originate from natural sources or be the result of human activity.
Air pollutants are, among others, oxides of carbon, oxides of sulphur, oxides of nitrogen, dust, freons.
Unfavourable phenomena caused by atmospheric pollution are: excessive greenhouse effect, ozone hole, acid rains and smog.
R18Tcfx8PL0qw1
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij). 6. Today I found out (uzupełnij). 7. I was interested in (uzupełnij). 8. I still have to repeat (uzupełnij).
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij). 6. Today I found out (uzupełnij). 7. I was interested in (uzupełnij). 8. I still have to repeat (uzupełnij).
Source: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Homework
Task 2.1
Prepare a leaflet about the protection of the environment. Choose one of the following topics:
Causes of air pollution
The effects of air pollution
Ways to prevent air pollution
Keywords
Air pollution, protection of the air, ozone hole, greenhouse effect, oxides, smog
freony – związki węgla z fluorem i chlorem; lotne ciecze lub gazy, bierne chemicznie, niepalne, niezwykle trwałe; znalazły zastosowanie w chłodnictwie, jako środki spieniające używane do produkcji tworzyw sztucznych oraz gaz nośny w aerozolach; są uważane za główną przyczynę powstawania dziury ozonowej
smog – groźna mieszanina zanieczyszczeń powietrza, powstająca głównie w dużych miastach przez osadzenie się tlenku węgla(IV), tlenku siarki(IV) i pary wodnej na cząstkach pyłów i sadzy