The Story of Fidgety Philip
The Story of Fidgety Philip
słownictwo dotyczące dobrych manier (np. rude, naughty),
wymowa: /o:/ oraz /ee/,
struktura „to be able to do” w czasie Present Simple (twierdzenia, pytania, przeczenia).
czytanie dla ogólnego i szczegółowego rozmieniania tekstu,
głośne czytanie,
rozumienie nowych słówek z kontekstu oraz dopasowywanie ich do prostych definicji,
mówienie o przykrych lub zabawnych „wpadkach” podczas posiłków,
klasyfikowanie słówek ze względu na właściwości fonetyczne.
Lekcja głównie czerpie z metody strukturalno‑sytuacyjnej. Wykorzystuje także metodę kognitywną. Podczas zajęć nauczyciel wyjaśnia zagadnienia, czyta tekst na głos. Uczniowie ćwiczą czytanie na głos. Materiał leksykalny i gramatyczny wprowadza ballada. Uczniowie utrwalają nowe struktury i słownictwo na podstawie ćwiczenia wdrażającego (drills). Zapamiętują słownictwo i gramatykę także dzięki ćwiczeniom kognitywnym i komunikacyjnym.
Magazyn ilustrowany (zdjęcie przedstawiające ludzi podczas posiłku).
Worksheet A.
Tablica.
Kreda (flamaster).
Zeszyty uczniów.
Rozgrzewka. Pokaż uczniom ilustrację przedstawiającą ludzi podczas dowolnego posiłku. Upewnij się, że każdy widzi – możesz przejść się po klasie. Poproś uczestników zajęć o zapamiętanie jak największej listy elementów występujących na zdjęciu. Następnie schowaj ilustrację i zapisz na tablicy wszystkie zapamiętane odpowiedzi. Ok. 3 min.
Zapytaj uczniów: 1. Jak często jedzą posiłki z rodzicami? 2. Na co rodzice zwracają uwagę podczas wspólnych posiłków? 3. Jakie najczęściej zdarzają się „wpadki”? (oczekiwane odpowiedzi: 1. everyday, once a week, twice a week, a couple of times a week 2. good manners, sitting straight, eating quietly, using proper cutlery, not talking with one’s mouth full 3. spilling soup, water, break plate, dropping fork, knife, spoon. Ok. 3 min.
Rozdaj uczniom worksheet A i wyjaśnij, że niektóre części wiersza zostały zalane zupą podczas obiadu i nie można odczytać niektórych słówek (ex. 1). Brakujące wyrazy znajdują się w ramce. Poproś uczniów, aby przeczytali utwór i uzupełnili go odpowiednimi wyrazami z ramki. Jeśli uczniowie mają problemy z dopasowaniem wyrazów, podpowiedz im, że brakujące słówka powinny rymować się z poprzednim wersem. Ok. 3 min.
Powiedz uczniom, że w następnym ćwiczeniu (ex. 2) ich zadaniem będzie dopasowanie podkreślonych wyrazów do definicji. Poproś, aby przeczytali wiersz i postarali się zgadnąć, co znaczą podkreślone słówka. Sprawdź odpowiedzi: uczniowie pojedynczo odczytują na głos pary hasło–definicja. Ok. 5 min.
Poproś uczniów o zaznaczenie, czy zdania znajdujące się pod wierszem są prawdziwe, czy fałszywe. Ok. 3 min.
Powiedz uczniom, że przeczytasz głośno cały wiersz. Ich zadaniem będzie podkreślenie wyrazów, które się rymują. Postaraj się przeczytać wiersz ekspresyjnie, by brzmiał jak zabawna historyjka. Ok. 2 min.
Następnie wyjaśnij uczniom, że każdy z nich ma przeczytać dwie rymujące się linijki. Uczniowie czytają kolejno, według kolejności siedzenia. Jeżeli na zajęciach jest więcej niż 14 uczniów, wiersz czytany jest ponownie, aż każdy z uczestników zajęć przeczyta fragment. Uwaga: liczba wersów jest nieparzysta. Ostatni wers w każdej części nie ma swojej „pary” Tak więc dwóch uczniów czyta po jednym wersie, a nie po dwa. Ok. 3 min.
Napisz na tablicy słówka „horse” oraz „chair”. Przeczytaj oba na głos i poproś o powtórzenie chórem. Następnie wyjaśnij uczniom, że ich zadaniem jest pogrupowanie wyrazów (ex.4) według wymowy tych dźwięków. Ok. 3 min.
Zapisz na tablicy zdanie „Let me see if he is able to sit still”; zapytaj, co znaczy. Uściślij odpowiedź. Narysuj na tablicy tabelkę:
I am You are He/she/it is We are They are | able to | sit reach do lift run drink get up | at 5 AM? the ceiling? it? very quickly? 50 kilos? 2 liters of Coke in 10 minutes? still for 3 hours? |
Powiedz uczniom, aby utworzyli jak najwięcej zdań. Każdy z uczniów układa zdanie (ćwiczenie wykonywane ustnie). Ok. 5 min.
Powiedz uczniom, żeby kilka zdań twierdzących z tabelki przekształcili w pytania i przeprowadzili kwestionariusz z pozostałymi osobami w klasie. Każdy uczeń zapisuje pytania w zeszycie, tak aby było miejsce na wpisanie odpowiedzi „ankietowanych”. Zanim uczniowie zaczną zadawać pytania kolegom/koleżankom, jedna osoba czyta pytania na głos, by każdy miał zapisaną poprawną wersję. Następnie uczniowie chodzą po klasie i zbierają odpowiedzi. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Ok. 7‑8 min.
Poproś uczniów o zrobienie statystyki: zapisanie, ile osób jest w stanie wykonać poszczególne czynności. Ewentualnie, że nikt nie jest w stanie np. reach the ceiling. Odpowiedź na każde pytanie czyta inny uczeń. Pozostała część klasy sprawdza, czy zgadza się to z ich wynikami. Uwaga: wersje mogą się różnić. Ok. 2 min.
Worksheet A