RCosbXCKv9xpj

The Ways of Philosophy

Książki
Source: domena publiczna.

Link to the lesson

You will learn
  • you will get to know the principles of the Positivist philosophy

  • you will discuss the views of the greatest philosophers of Positivism

  • you will explain the terms: utilitarianismutilitarianismutilitarianism, empirismempirismempirism, emancipationemancipationemancipation, atomismatomismatomism, evolutionevolutionevolution, liberalismliberalismliberalism

R1bX033Xr7V5x
Nagranie abstraktu
Exercise 1

Remember the philosophical principles of the Romanticism era.

Rhkw8Z7Xv1rct1
Auguste Comte
Source: Jean-Pierre Dalbéra, licencja: CC BY 2.0.

The Positivist philosophy came into being in the 40s of the nineteenth century thanks to the Frenchman Auguste Comte and the Englishman John Stuart Mill. Positivism bloomed between 1860 and 1880, supported by the writings of English Herbert Spencer and Frenchman Hippolyte Taine. The development of Positivism was accompanied by the development of exact sciences (such as the invention of the steam engine or the telegraph) and natural sciences (e.g. the works of Charles Darwin: “On the Origin of Species” and „The Descent of Man”). Those sciences had a strong influence on philosophy and on the humanities. Poland had no real Positivist philosophy to speak of; it did, however, play a great role as the era’s typical way of thinking, evaluating phenomena, predicting future outcomes, and formulating programmes.

Exercise 2

Read the excerpt of Auguste Comte’s writing. Pay attention to the stages of the development of philosophical thought described by the philosopher.

Auguste Comte Metoda pozytywna w szesnastu wykładach

ISTOTA I ZNACZENIE METODY POZYTYWNEJ
[…] każda dziedzina naszej wiedzy przechodzi kolejno przez trzy stadia teoretyczne: stadium teologiczne albo fikcyjne, stadium metafizyczne albo abstrakcyjne, stadium naukowe albo pozytywne. Innymi słowy, umysł ludzki posługuje się kolejno w każdym swym badaniu trzema metodami filozofowania, które różnią się między sobą, a nawet przeciwstawiają się sobie: zrazu metodą teologiczną, w dalszym ciągu metodą metafizyczną i wreszcie metodą pozytywną. Pierwsza jest punktem wyjścia inteligencji, trzecia jej stanem stałym i ostatecznym; przeznaczeniem drugiej jest służyć za przejście.
W stadium teologicznym umysł ludzki, skierowując swe badania na wewnętrzną naturę rzeczy, na pierwsze przyczyny i przyczyny celowe wszystkich oddziaływań, którym podlega, jednym słowem, dążąc do poznania absolutnego, przedstawia sobie zjawiska, jako będące wytworem działania czynników nadprzyrodzonych, mniej lub bardziej licznych, których interwencja tłumaczy wszystkie pozorne anomalie wszechświata.
W stadium metafizycznym, które jest jedynie modyfikacją pierwszego, czynniki nadprzyrodzone są zastąpione przez siły abstrakcyjne, czyli byty, które mają przysługiwać rozmaitym przedmiotom występującym w świecie i uważanym za zdolne do wywoływania wszystkich dostrzeżonych zjawisk: wyjaśnianie tych zjawisk polega wówczas na wyznaczaniu dla każdego odpowiedniego bytu.
W stadium pozytywnym, wreszcie, uznajemy za niemożliwe uzyskiwanie pojęć absolutnych; wyrzekamy się badania pochodzenia i przeznaczenia wszechświata oraz poznawania wewnętrznych przyczyn zjawisk; usiłujemy natomiast wykrywać ich prawa, to znaczy ich stosunki, następstwa i podobieństwa, posługując się łącznie rozumowaniem i obserwacją. Tłumaczenie faktów staje się jedynie ustalaniem związków pomiędzy poszczególnymi zjawiskami i pewnymi faktami ogólnymi, których ilość dzięki postępowi nauk dąży do zmniejszania się.
System teologiczny osiągnął najwyższą doskonałość wówczas, gdy zastąpił różnorodne czynności licznych niezależnych od siebie bóstw przez opatrznościowe działanie jedynej istoty.
Ostatni wyraz systemu metafizycznego stanowi koncepcja zastępująca różnorodne byty przez jeden tylko byt ogólny, naturę, uważaną za źródło wszystkich zjawisk.
Doskonałość systemu pozytywnego stanowiłoby przedstawienie wszystkich zjawisk jako poszczególnych przypadków jednego, ogólnego faktu, takiego, jak fakt ciążenia powszechnego.
Ewolucja ta może być zresztą potwierdzona przez rozwój osobniczej inteligencji. [...] Czyż każdy z nas nie przypomina sobie tego, że w dzieciństwie był teologiem, w młodości –metafizykiem, a w wieku dojrzałym – fizykiem?
[…] W swym stanie pierwotnym umysł ludzki nie mógł myśleć w taki sposób. Z jednej strony każda pozytywna teoria musi się opierać na obserwacjach; z drugiej – umysł nasz potrzebuje teorii, aby móc się oddać obserwacjom. Jeśli zjawisk nie powiążemy z pewnymi zasadami, to nie będziemy mogli łączyć naszych obserwacji, a nawet nie zdołamy ich zapamiętać. Obecnie będę mógł z łatwością określić naturę filozofii pozytywnej. Filozofia ta uważa wszystkie zjawiska za podporządkowane niezmiennym prawom. Za daremne uznaje poszukiwanie przyczyn czy to pierwszych, czy celowych. W wyjaśnieniach pozytywnych nie wskazuje się na przyczyny tworzące zjawiska, analizuje się okoliczności, w jakich się wytwarzają, i łączy się je, jedne z drugimi, stosunkiem następstwa i podobieństwa.

Comte Source: Auguste Comte, Metoda pozytywna w szesnastu wykładach.
RaARfueXWX1rF1
Exercise 3
Ułóż trzy pytania quizowe odnoszące się do abstraktu i daj je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom.
RIJA9jroAhLsB
Read about the views of the most important Positivism philosophers. 1. Na zdjęciu mężczyzna w średnim wieku. Poważny. Ma na sobie ciemne ubranie. Auguste Comte, od dziewiętnastego stycznia tysiąc siedemset dziewięćdziesiątego ósmego do piątego września tysiąc siedemset pięćdziesiątego siódmego. Though philosophy became his discipline, he completed technical studies. Comte called his philosophy “positive” an said that he only occupied himself with the real; pondered only political topics; limited himself only to whatever could be studied and known with certainty; referred only to exact questions; avoided criticism, worked constructively and positively., 2. Na zdjęciu starszy mężczyzna, prawie całkiem łysy. Po bokach nad uszami kręcone kępki reszty włosów. Ma baki. Ubrany w marynarkę, pod nią westa. Wokół szyi zwieńczona kokardą cienka tkanina, tak zwany fular. John Stuart Mill - od dwudziestego maja tysiąc osiemset szóstego do ósmego maja tysiąc osiemset siedemdziesiątego trzeciego. English philosopher, economist and politologist. An advocate of naturalism and utilitarianism who favored empirism, proponent of economic and political liberalism. He was the co-author of the criticism of “women’s servitude”, thus also becoming an advocate of emancipation. Mill’s utilitarianism applauded the useful, applicable and functional. He understood happiness as “pleasure and lack of suffering”, and the way to obtain it as the unification of one’s desire with the endeavors of society., 3. Na zdjęciu starszy mężczyzna, łysy, z siwymi bokobrodami. Hippolyte Taine - od dwudziestego pierwszego kwietnia tysiąc osiemset dwudziestego ósmego do piątego marca tysiąc osiemset dziewięćdziesiątego trzeciego. Taine said that everything one does is a product of their race (inherited characteristics), the moment of history they are in (the influence of what was and what is), and the environment (geographical, social). He is, therefore, the creator of the so-called environment theory – one of the most widely quoted visions of creative, even pan-human activity. Furthermore, Taine maintained that the only thing to count are the facts, and that the mind is a stream of impressions and impulses., 4. Na zdjęciu starszy, siwy mężczyzna z brodą. Herbert Spencer – od dwudziestego siódmego kwietnia tysiąc osiemset dwudziestego do ósmego grudnia tysiąc dziewięćset trzeciego. An individualist and liberal. His thoughts on evolution came a few years earlier than the findings of Charles Darwin. In eighteen sixty he announced A System of Synthetic Philosophy”, declaring his will to build a whole philosophical system around evolutionary thought. Spencer assumed, among other things, that: whatever underwent development was not immutable; was subject to changes; the changes happened constantly, but gradually; the changes were unidirectional and followed one law.
RehAQN2PhfIu01
Exercise 4
Are you familiar with the main philosophical views of Positivism? Test your knowledge! Word: ultilitarianism. Możliwe odpowiedzi: 1. A doctrine stating that knowledge is obtained through experience and sensual stimuli., 2. The view stating that nothing subject to development is immutable; it is subject to changes., 3. The assumption that the world consists of indivisible elements called atoms (in the modern times: elementary particles) Those elements remain in constant movement; their concentration makes things come into being, and their falling apart causes things to die., 4. The liberation and endowing with full rights of a person or a social group., 5. A philosophical view stating that the highest form of good is one’s or society’s usefulness., 6. An ideology stating that the highest value is liberty. Word: empirism. Możliwe odpowiedzi: 1. A doctrine stating that knowledge is obtained through experience and sensual stimuli., 2. The view stating that nothing subject to development is immutable; it is subject to changes., 3. The assumption that the world consists of indivisible elements called atoms (in the modern times: elementary particles) Those elements remain in constant movement; their concentration makes things come into being, and their falling apart causes things to die., 4. The liberation and endowing with full rights of a person or a social group., 5. A philosophical view stating that the highest form of good is one’s or society’s usefulness., 6. An ideology stating that the highest value is liberty. Word: liberalism. Możliwe odpowiedzi: 1. A doctrine stating that knowledge is obtained through experience and sensual stimuli., 2. The view stating that nothing subject to development is immutable; it is subject to changes., 3. The assumption that the world consists of indivisible elements called atoms (in the modern times: elementary particles) Those elements remain in constant movement; their concentration makes things come into being, and their falling apart causes things to die., 4. The liberation and endowing with full rights of a person or a social group., 5. A philosophical view stating that the highest form of good is one’s or society’s usefulness., 6. An ideology stating that the highest value is liberty. Word: emancipation. Możliwe odpowiedzi: 1. A doctrine stating that knowledge is obtained through experience and sensual stimuli., 2. The view stating that nothing subject to development is immutable; it is subject to changes., 3. The assumption that the world consists of indivisible elements called atoms (in the modern times: elementary particles) Those elements remain in constant movement; their concentration makes things come into being, and their falling apart causes things to die., 4. The liberation and endowing with full rights of a person or a social group., 5. A philosophical view stating that the highest form of good is one’s or society’s usefulness., 6. An ideology stating that the highest value is liberty. Word: atomism. Możliwe odpowiedzi: 1. A doctrine stating that knowledge is obtained through experience and sensual stimuli., 2. The view stating that nothing subject to development is immutable; it is subject to changes., 3. The assumption that the world consists of indivisible elements called atoms (in the modern times: elementary particles) Those elements remain in constant movement; their concentration makes things come into being, and their falling apart causes things to die., 4. The liberation and endowing with full rights of a person or a social group., 5. A philosophical view stating that the highest form of good is one’s or society’s usefulness., 6. An ideology stating that the highest value is liberty. Word: evolution. Możliwe odpowiedzi: 1. A doctrine stating that knowledge is obtained through experience and sensual stimuli., 2. The view stating that nothing subject to development is immutable; it is subject to changes., 3. The assumption that the world consists of indivisible elements called atoms (in the modern times: elementary particles) Those elements remain in constant movement; their concentration makes things come into being, and their falling apart causes things to die., 4. The liberation and endowing with full rights of a person or a social group., 5. A philosophical view stating that the highest form of good is one’s or society’s usefulness., 6. An ideology stating that the highest value is liberty.

Keywords

positivism, philosophy, utilitarianism, empirism, emancipation, atomism, evolution, liberalism

Glossary

utilitarianism
utilitarianism
R1diOsw1PelZM
Nagranie słówka: utilitarianism

utylitaryzm

empirism
empirism
Rsq7QyWNPwNOp
Nagranie słówka: empirism

empiryzm

emancipation
emancipation
R1O8lAoDUAc9K
Nagranie słówka: emancipation

emancypacja

atomism
atomism
RZtE3b17BtCb1
Nagranie słówka: atomism

atomizm

evolution
evolution
R1ddEwyo0oA5v
Nagranie słówka: evolution

ewolucja

liberalism
liberalism
Re0T5U03Cgg3n
Nagranie słówka: liberalism

liberalizm

theological
theological
RjXynv2TVlIf1
Nagranie słówka: theological

teologiczny

metaphysical
metaphysical
RstrTwDyr4j5k
Nagranie słówka: metaphysical

metafizyczny

perfection
perfection
R1FSUVc2W4We4
Nagranie słówka: perfection

perfekcja

the law of gravity
the law of gravity
R1AvC4KJsMA3x
Nagranie słówka: the law of gravity

prawo grawitacji