Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „tkanki roślin”

biologia, III etap edukacyjny

Temat: Tkanki roślin.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (5.3) [uczeń] wskazuje cechy adaptacyjne w budowie tkanek roślinnych do pełnienia określonych funkcji (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca).

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Definiuje pojęcia: tkanka

Dokonuje podziału tkanek na twórcze i stałe

Odróżnia i nazywa poznane rodzaje tkanek roślinnych (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca)

Wyjaśnia związek budowy tkanki z jej funkcją

Wymienia funkcje tkanek roślinnych

Wymienia tkanki roślin (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca)

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Potrafi przeprowadzić doświadczenie obrazujące transport substancji w roślinie

Wie, na czym polega różnica między tkankami twórczymi i stałymi

Wie, na czym polega transport substancji w roślinie

Wskazuje rozmieszczenie różnych rodzajów tkanek w roślinie

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje informatyczne

  • Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Zapoznanie uczniów z tematem.

Przypomnienie pojęcia tkanki.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel prezentuje planszę z podziałem tkanek roślinnych (tkanka twórcza, tkanka stała: okrywająca, przewodząca, miękiszowa, wzmacniająca. Uczniowie przy wykorzystaniu różnych materiałów (encyklopedia, podręcznik oraz Internet) ustalają funkcje poszczególnych tkanek roślinnych.

W trakcie burzy mózgów uczniowie wraz z nauczycielem opracowują propozycję tabeli, w której zestawione zostaną najważniejsze cechy wymienionych tkanek roślin oraz ich przystosowania do pełnienia różnych funkcji.

Uczniowie dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Woda jest czynnikiem niezbędnym do życia rośliny. Wraz z solami mineralnymi pobierana jest z gleby i transportowana poprzez łodygę do liści, kwiatów i owoców. Sieć wodociągową, która umożliwia sprawny transport wody w roślinie stanowi drewno (ksylem) tkanki przewodzącej. Roślina pobierając zabarwioną wodę, rozprowadza barwnik, który następnie gromadzi się w łodydze i kwiatach.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem doświadczenia jest obserwacja przemieszczania substancji w roślinie oraz rozmieszczenia tkanek przewodzących.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie i kontynuowane następnego dnia (ze względu na wymagany czas ok. 24 h). Uczniowie mają do dyspozycji: 2 probówki, statyw, białe cięte kwiaty np. goździki, wodę, atramenty o różnych kolorach (np. czerwony, niebieski, czarny) lub barwniki spożywcze.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w parach. W statywie umieszczają dwie probówki. Pierwsza probówka stanowi próbę kontrolną i zawiera czystą, nie zabarwioną wodę. Druga probówka zawiera wodę zabarwioną atramentem. Uczniowie mogą wybrać kolor atramentu. W obu probówkach umieszczają białe kwiaty z łodygami. Po upływie określonego czasu uczniowie dokonują obserwacji.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie obserwują zmianę koloru goździka umieszczonego w zabarwionej wodzie i porównują z goździkiem umieszczonym w czystej wodzie. Uczniowie zapisują wynik przeprowadzonej obserwacji, wyciągają wnioski na temat transportu wody i substancji w roślinie, podają nazwę tkanki dzięki której zaszło zaobserwowane zjawisko.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel prezentuje zestaw zdjęć „Rośliny pod mikroskopem”. Uczniowie samodzielnie nazywają przedstawione na zdjęciach tkanki, wymieniają charakterystyczne cechy tkanek zaobserwowane na zdjęciach (obecność włosków, chloroplasty, przestwory międzykomórkowe itp.).

Środki dydaktyczne

  • 2 probówki

  • Statyw

  • Białe kwiaty cięte

  • Woda

  • Atramenty w różnych kolorach/barwniki spożywcze

  • Materiały multimedialne: zestaw zdjęć „Rośliny pod mikroskopem”

  • Materiały multimedialne: ilustracja interaktywna „Tkanki przewodzące”

  • Encyklopedia, podręcznik

  • Komputery połączone z internetem

  • Notatnik, długopis

Metody nauczania

  • Ćwiczenie laboratoryjne

  • Dyskusja dydaktyczna - burza mózgów

  • Obserwacja

Formy pracy

  • Indywidualna

  • Praca w parach

  • Zbiorowa

Praca domowa

Porównaj budowę skórki korzenia i liścia.

Dodatkowe propozcyje wykorzystania

Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na II etapie edukacyjnym w zakresie nauczania przyrody.

Lista załączników multimedialnych

Zestaw zdjęć „Rośliny pod mikroskopem”

Ilustracja interaktywna „Tkanki przewodzące”

Rnho91ESasrB8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 105.50 KB w języku polskim
R1S7WArBFQDNu

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 61.32 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3