Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tlenek krzemu (IV), jego odmiany i zastosowanie

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, w jakich minerałach występuje tlenek krzemu (IV),

  • zna właściwości krzemionki,

  • wie, do czego służy krzemionka,

  • potrafi podać przykłady związków chemicznych budujących skorupę ziemską.

b) Umiejętności

Uczeń umie zbadać właściwości krzemionki.

2. Metoda i forma pracy

Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, naprowadzająca, ilustracyjna - pokaz.

3. Środki dydaktyczne

Sprzęt laboratoryjny: palnik gazowy

Odczynniki: krzemionka, minerały zawierające krzemionkę: kwarc – kryształ górski, ametyst, cytryn, kwarc zadymiony – agat, mika, skalenie, krzemiany, woda, stężony roztwór kwasu solnego

Układ okresowy pierwiastków

Tabela rozpuszczalności wodorotlenków i soli

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 13., str. 85 z zeszytu ćwiczeń.

  2. Uczniowie określają położenie krzemu w układzie okresowym pierwiastków chemicznych.

  3. Nauczyciel pokazuje minerały zawierające tlenek krzemu (IV).

  4. Uczniowie oglądają również ilustracje przedstawiające minerały w podręczniku str. 134‑142.

  5. Nauczyciel w formie pokazu wykonuje:

Doświadczenie 1.: Określenie właściwości minerałów zawierających tlenek krzemu (IV).

Doświadczenie 2.: Określenie właściwości krzemionki.

Uczniowie określają barwę, stan skupienia, rozpuszczalność w wodzie.

  1. Nauczyciel działa stężonym roztworem HCl na krzemionkę.

  2. Uczniowie zapisują obserwacje i wnioski oraz podają zastosowanie krzemionki.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 1., str. 99. z podręcznika oraz narysowanie wzorów strukturalnych kwasów krzemowych (IV), przypomina, że krzem w obu kwasach jest czterowartościowy.

  2. Uczniowie rysują wzory strukturalne kwasów krzemowych (IV) oraz układają wzory sumaryczne i strukturalne krzemianów (IV) potasu i wapnia.

  3. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.

5. Bibliografia

  1. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 2, Nowa Era, Warszawa 2003.

  2. Kulawik T., Litwin M., Ćwiczeniachemii dla gimnazjum, część 2, Nowa Era, Warszawa 2003.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  • Na podstawie tabeli rozpuszczalności wodorotlenków i soli na str. 131. z podręcznika odczytaj rozpuszczalność krzemianów i znanymi sposobami otrzymaj: siarczan (IV) magnezu i krzemian (IV) sodu.

  • Dla chętnych: Wykonaj zadanie 15., str. 86. z zeszytu ćwiczeń.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R4up643C5W5Lz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.64 KB w języku polskim
RE1MflgEk92h4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim