Tlenek krzemu (IV), jego odmiany i zastosowanie
Tlenek krzemu (IV), jego odmiany i zastosowanie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, w jakich minerałach występuje tlenek krzemu (IV),
zna właściwości krzemionki,
wie, do czego służy krzemionka,
potrafi podać przykłady związków chemicznych budujących skorupę ziemską.
b) Umiejętności
Uczeń umie zbadać właściwości krzemionki.
2. Metoda i forma pracy
Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie, naprowadzająca, ilustracyjna - pokaz.
3. Środki dydaktyczne
Sprzęt laboratoryjny: palnik gazowy
Odczynniki: krzemionka, minerały zawierające krzemionkę: kwarc – kryształ górski, ametyst, cytryn, kwarc zadymiony – agat, mika, skalenie, krzemiany, woda, stężony roztwór kwasu solnego
Układ okresowy pierwiastków
Tabela rozpuszczalności wodorotlenków i soli
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 13., str. 85 z zeszytu ćwiczeń.
Uczniowie określają położenie krzemu w układzie okresowym pierwiastków chemicznych.
Nauczyciel pokazuje minerały zawierające tlenek krzemu (IV).
Uczniowie oglądają również ilustracje przedstawiające minerały w podręczniku str. 134‑142.
Nauczyciel w formie pokazu wykonuje:
Doświadczenie 1.: Określenie właściwości minerałów zawierających tlenek krzemu (IV).
Doświadczenie 2.: Określenie właściwości krzemionki.
Uczniowie określają barwę, stan skupienia, rozpuszczalność w wodzie.
Nauczyciel działa stężonym roztworem HCl na krzemionkę.
Uczniowie zapisują obserwacje i wnioski oraz podają zastosowanie krzemionki.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 1., str. 99. z podręcznika oraz narysowanie wzorów strukturalnych kwasów krzemowych (IV), przypomina, że krzem w obu kwasach jest czterowartościowy.
Uczniowie rysują wzory strukturalne kwasów krzemowych (IV) oraz układają wzory sumaryczne i strukturalne krzemianów (IV) potasu i wapnia.
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.
5. Bibliografia
Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 2, Nowa Era, Warszawa 2003.
Kulawik T., Litwin M., Ćwiczenia z chemii dla gimnazjum, część 2, Nowa Era, Warszawa 2003.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Na podstawie tabeli rozpuszczalności wodorotlenków i soli na str. 131. z podręcznika odczytaj rozpuszczalność krzemianów i znanymi sposobami otrzymaj: siarczan (IV) magnezu i krzemian (IV) sodu.
Dla chętnych: Wykonaj zadanie 15., str. 86. z zeszytu ćwiczeń.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak