Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „Tłuszcze nasycone i nienasycone”

Chemia, III etap edukacyjny

Temat: Tłuszcze nasycone i nienasycone.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (9.10) [uczeń] klasyfikuje tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charakteru chemicznego; opisuje właściwości fizyczne tłuszczów; projektuje doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcz nienasycony od nasyconego.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ:

Wie, co to są tłuszcze

Zna wzór ogólny tłuszczów

Potrafi podzielić tłuszcze ze względu na stan skupienia, pochodzenie i budowę chemiczną

Wie jak odróżnić tłuszcze roślinne od zwierzęcych

Wie, co to jest reakcja zmydlania tłuszczów

Wskazuje różnicę w budowie cząsteczek tłuszczów stałych i ciekłych

Zna właściwości tłuszczów

Zna zastosowanie tłuszczów

Nabywane umiejętności

UCZEŃ:

Potrafi zaprojektować doświadczenie, w którym bada właściwości tłuszczów nienasyconych

Potrafi zaprojektować doświadczenie, w którym odróżnia tłuszcze nasycone od nienasyconych

Potrafi zaprojektować doświadczenie, w którym obserwuje reakcje tłuszczu z zasadą sodową

Wykonuje doświadczenie zgodnie z instrukcją

Rysuje schemat doświadczenia, obserwuje przebieg oraz analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzanych doświadczeń

Posługuje się w sposób bezpieczny odczynnikami chemicznymi, sprzętem i szkłem laboratoryjnym

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe;

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • Umiejętność uczenia się;

  • Umiejętność pracy w grupie;

  • Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • Kompetencje informatyczne;

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel sprawdza obecność oraz wiadomości uczniów z poprzedniej lekcji. Podaje temat zajęć.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu lekcji. W trakcie pogadanki wyjaśnia pojęcie „tłuszczu”. Przestawia budowę cząsteczki tłuszczu, wzór ogólny oraz zapisuje reakcję estryfikacji, w której otrzymywane są tłuszcze. Rysuje na tablicy szkolnej schemat podziału tłuszczów ze względu na stan skupienia, pochodzenie i budowę chemiczną. Uczniowie zapisują notatki do zeszytu.

Uczniowie zastanawiają się, co to są tłuszcze nasycone. Nauczyciel podsumowuje wiadomości wyświetlając prezentację multimedialną pt. „Tłuszcze nasycone”.

Nauczyciel prosi wybranego ucznia o odszukanie wiadomości w podręczniku, encyklopedii lub w Internecie na temat tłuszczów nienasyconych, następnie wyświetla prezentacje pt. „Tłuszcze nienasycone”.

Klasa dzieli się na trzy zespoły i przystępuje do wykonania doświadczeń. Uczniowie rysują schemat doświadczenia, zapisują obserwacje, formułują wnioski. Przedstawiciele grup przedstawiają klasie swoje wyniki. Nauczyciel podsumowuje doświadczenia wykonane przez uczniów.

Uczniowie w trakcie rozmowy kierowanej przez nauczyciela wymieniają właściwości tłuszczów. Zapisują notatki do zeszytu.

Uczniowie w trakcie „burzy mózgów” wymieniają najważniejsze zastosowania w życiu codziennym tłuszczów.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska:

Tłuszcze nie rozpuszczają się w wodzie (ani ciepłej ani zimnej). Natomiast dobrze rozpuszczają się w benzynie oraz w alkoholu etylowym. W oleju roślinnym występują wiązania wielokrotne. Tłuszcz roślinny to tłuszcz nienasycony, który odbarwia wodę bromową. Tłuszcz zwierzęcy zawiera wyłącznie wiązania pojedyncze. Jest to tłuszcz nasycony i nie odbarwia wody bromowej.

Reakcja zmydlania tłuszczu - polega ona na ogrzewaniu mieszaniny tłuszczu z roztworem zasady sodowej lub potasowej. W jej wyniku otrzymujemy mydła, które są solami kwasów tłuszczowych

2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań:

Celem doświadczenia jest badanie właściwości oleju roślinnego, obserwacja sposobu odróżnienia tłuszczów nasyconych od nienasyconych oraz reakcji zmydlania.

3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.):

Doświadczenia są prowadzone podczas lekcji chemii w klasie. Klasa dzieli się na trzy zespoły. Potrzebny jest następujący sprzęt oraz odczynniki: olej roślinny, woda, alkohol etylowy, benzyna, zasada sodowa, woda bromowa, masło/smalec, probówki, parownica, bagietka, palnik.

4. Sposób przeprowadzenia obserwacji:

Przykładowe doświadczenia do przeprowadzenia przez uczniów:

Doświadczenie nr 1 – Badanie rozpuszczalności oleju roślinnego;

Do czterech probówek wlej ok. 2 cmIndeks górny 3 oleju roślinnego. Dodaj do pierwszej 2 cmIndeks górny 3 ciepłej wody, do drugiej tyle samo zimnej wody, do trzeciej benzynę oraz do czwartej alkoholu etylowego. Wymieszaj roztwory. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.

Doświadczenie nr 2 – Odróżnianie tłuszczów nasyconych od nienasyconych;

Do dwóch probówek nalej wody bromowej. Następnie do pierwszej probówki dodaj kilka kropel oleju roślinnego a do drugiej rozpuszczone masło lub smalec. Wstrząśnij probówkami. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.

Doświadczenie nr 3 – Reakcja zmydlania tłuszczów;

Na parownicy umieść niewielką ilość masła lub smalcu. Następnie dodaj tyle samo zasady sodowej. Wymieszaj i ogrzewaj. Narysuj schemat doświadczenia, zapisz obserwacje, wyciągnij wnioski.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel podsumowuje najważniejsze wiadomości. Ocenia pracę uczniów. Wyjaśnia pracę domową.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik, encyklopedia

  • Komputery połączone z Internetem

  • Odczynniki oraz sprzęt i szkło laboratoryjne

  • Prezentacja multimedialna „Tłuszcze nasycone”

  • Prezentacja multimedialna „Tłuszcze nienasycone”

Metody nauczania

  • Pogadanka

  • Rozmowa kierowana

  • „Burza mózgów”

  • Doświadczenia laboratoryjne

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca zbiorowa

Praca domowa

Co to jest jełczenie masła?

Zadanie dla chętnych

Co to jest próba akroleinowa?

Lista załączników multimedialnych

Prezentacja multimedialna „Tłuszcze nasycone”

Prezentacja multimedialna „Tłuszcze nienasycone”

R1BbUoV31gPXH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 100.00 KB w języku polskim
Rj4Bn0WUYepK7

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.66 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3