To be – czasownik "być" w czasie Present Simple
Scenariusz lekcji – ‘To be’ – czasownik ‘być’ w czasie Present Simple.
Uczeń wie, jak odmieniać czasownik ‘to be’ przez osoby w liczbie pojedynczej i mnogiej – poznaje tym samym nową strukturę gramatyczną.
Uczeń zna użycie czasownika ‘być’ i potrafi budować zdania z jego użyciem.
Dziecko wie, jak tworzyć pytania i przeczenia z omawianym czasownikiem.
Uczeń zna podstawowe rzeczowniki i przymiotniki, z którymi budowane są zdania z czasownikiem ‘być’.
Uczeń potrafi tworzyć zdania w liczbie pojedynczej i mnogiej.
Uczeń wie, kiedy stosować słówka ‘this’, ‘that’, ‘these’ i ‘those’.
Uczeń wie, jak określać i nazywać przedmioty i osoby.
Uczeń ćwiczy umiejętność konstruowania zdań.
Uczeń umie tworzyć zdania pytające i potrafi stosować krótkie odpowiedzi.
Dziecko potrafi odpowiadać na pytania typu: What is it? i What are they?
Uczeń potrafi stosować formy skrótowe odmienionego czasownika ‘to be’ w zapisie i w mowie.
Uczeń ćwiczy budowanie zdań z czasownikami ‘to be’ w mowie i piśmie.
Metoda: notowanie, metoda podająca, rozwiązywanie ćwiczeń, układanie zdań, tworzenie opisów, opisywanie ilustracji i obrazków.
Forma pracy: praca indywidualna, praca w parach i grupowa.
Nauczyciel stosuje metodę podającą - tłumaczy temat lekcji (zastosowanie, odmianę czasownika ‘to be’, zasadę tworzenia pytań i przeczeń itp.). Następnie wspólnie z nauczycielem dzieci układają kilka zdań z nowopoznanym czasownikiem i poznanymi wcześniej przymiotnikami lub rzeczownikami. Ćwiczone jest użycie czasownika ‘to be’ w różnych typach zdań (twierdzenia, pytania, przeczenia). Nauczyciel tłumaczy użycie słówek *‘*this’, ‘that’, ‘these’ i ‘those’ – szczególna uwagę należy zwrócić na liczbę mnogą. Następnie nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki ilustrujące różne przedmioty i zadaje pytanie: What is it? What are they? Dzieci odpowiadają pełnymi zdaniami. Przykładowe zdania są notowane w zeszytach.
Dzieci mogą tez w parach tłumaczyć zdania z użyciem czasownika ‘to be’.
Pod koniec lekcji dzieci rozwiązują ćwiczenia i karty pracy.
Karta pracy ‘ To be I’.
Karta pracy ‘To be II’.
Zdjęcia przedmiotów z gazet.
Przypomnienie dotychczas poznanych rzeczowników (np. nazw zawodów, nazw wykonawców czynności) lub przymiotników, z którymi będą budowane zdania z czasownikiem ‘to be’. Przypomnienie liczby mnogiej rzeczowników i zasad (regularnych) jej tworzenia.
Omówienie podziału na osoby i liczby w gramatyce polskiej.
Omówienie czasownika ‘być’ – zapisanie odmiany przez osoby i liczby.
Omówienie zasad tworzenia zdań twierdzących, pytających i przeczących.
Zapisywanie przykładowych zdań.
Odpowiadanie na pytania i określanie przedmiotów na obrazkach lub w sali.
Zadawanie pytań i odpowiadanie na nie w parach – ćwiczenie krótkich odpowiedzi (np. Is it a book? Yes, it is/ No, it isn’t. Are you tall? Yes, I am.…Are these books? Yes, they are., etc.).
Układanie i tłumaczenie zdań (szczególnie pytań).
Wypełnianie kart pracy i rozwiązywanie ćwiczeń.
Rozwiązywanie ćwiczeń i zdań związanych z tematem lekcji. Układnie zdań.
Karta pracy ‘To be I’.
Karta pracy ‘To be II’.
Zadanie domowe
W domu uczniowie mogą przetłumaczyć proste zdania. Dzieci mogą także przekształcać twierdzenia w pytania lub przeczenia bądź odwrotnie – zdania dyktuje nauczyciel. Praca domową mogą być również ćwiczenia do rozwiązywania z książek lub inne.