To, co najważniejsze... Omówienie fraszki „Na zdrowie”

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna cechy fraszki,

  • definiuje pojęcia „podmiot liryczny”, „bohater wiersza”,

  • wymienia najważniejsze informacje z biografii J. Kochanowskiego,

  • zna frazeologizmy z wyrazem „zdrowie”.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • interpretować utwór liryczny,

  • uzasadniać własną opinię,

  • sporządzić krótką notatkę interpretacyjną.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, ćwiczenia leksykalne, dyskusja, ankieta

3. Środki dydaktyczne

Tekst fraszki, karta pracy ucznia zawierająca ćwiczenia, słownik terminów literackich

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Rozpoczynamy od zapisania na tablicy tematu. Spośród chętnych wybieramy ankietera i sekretarza. Ankieter zbiera odpowiedzi na pytanie: „Co jest dla mnie najważniejsze?”, a sekretarz zapisuje wyniki na tablicy. Ustala, które odpowiedzi powtarzają się najczęściej i w ten sposób w wyniku ankiety pojawia się lista „najważniejszych wartości”.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie czytają fraszkę Kochanowskiego – najpierw po cichu, później głośno. Podkreślają niezrozumiałe wyrazy. Wspólnie z nauczycielem je tłumaczą. Czytają notkę o autorze.

  2. Nauczyciel proponuje interpretację treści. Moderuje analizę pytaniami pomocniczymi: Kto jest bohaterem wiersza? Do kogo zwraca się podmiot liryczny? Jak inaczej nazywa zdrowie – dlaczego w taki sposób? Co oznacza wyrażenie „szlachetne zdrowie”?.

  3. Nauczyciel rysuje na tablicy wagę i prosi, by uczniowie narysowali podobną w zeszytach. Następnie poleca, by na jednej szali wagi umieścić „zdrowie”, a na drugiej wpisać to wszystko, co jest od niego mniej cenne.

  4. Po wykonaniu zadania proponuje, by uważnie przyjrzeć się rysunkowi i na jego podstawie sformułować wnioski na temat różnych wartości w życiu człowieka. Swoje refleksje uczniowie zapisują w zeszytach. Gdy wszyscy skończą, kilka osób odczytuje głośno zapisane wnioski.

  5. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję pytaniem: Czy zgadzacie się z poetą?

  6. Po kilkuminutowej polemice wyjaśniamy w oparciu o słownik termin „fraszka”. Definicja zostaje zanotowana w zeszytach.

  7. Następnie nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń językowych (załącznik).

5. Bibliografia

J. Kochanowski, Na zdrowie, w: K. Grajewska, E. Wower, Oglądam świat 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Nowa Era, Poznań 1999.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Ćwiczenia:

1. Podane wyrazy połącz w pary tworzące związki frazeologiczne:

Mieć chorobę

Nabawić się choroby

Przypłacić jak ryba

Wystawić zdrowie końskie zdrowie

Zażegnać na szwank

Zdrów zdrowie

Zmarnować zdrowiem

2. Wybierz określenia pasujące do wyrazu zdrowie:

wspaniałe, świetne, czyste, kiepskie, końskie, słabowite, słabe, nadwerężone, interesujące, korzystne

3. Wyobraź sobie, że jesteś babcią albo dziadkiem. Udziel swojemu wnuczkowi mądrych rad, jak być zdrowym. Jakiego trybu użyjesz?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R8puNfVVu4b9a

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.29 KB w języku polskim
RU0ipEP82tfDK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim