To już wiem i umiem – rozbioru zdań dokonuję
Scenariusz zajęć
III etap edukacyjny, język polski
Temat: To już wiem i umiem – rozbioru zdań dokonuję
Treści kształcenia:
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
3. Świadomość językowa. Uczeń:
5) rozpoznaje w zdaniach i równoważnikach zdań różne rodzaje podmiotów, orzeczeń, dopełnień, okoliczników oraz przydawek – rozumie ich funkcje.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Rozróżnia rodzaje wypowiedzeń,
Wskazuje, jaką rolę w zdaniu pełnią poszczególne części mowy,
Rozróżnia i wskazuje części zdania,
Rozumie polecenia i wykonuje je zgodnie z instrukcją,
Doskonali umiejętność pracy samodzielnej i w grupie.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
Zna części zdania i ich rodzaje,
Odróżnia zdanie od równoważnika zdania,
Poprawnie redaguje różne wypowiedzenia,
Wyraża się w sposób precyzyjny i zwięzły,
Komunikuje się i współpracuje w zespole.
Kompetencje kluczowe:
Porozumiewanie się w języku ojczystym,
Umiejętność uczenia się,
Kompetencje społeczne i obywatelskie.
Środki dydaktyczne:
Zasób multimedialny: film „Części zdania”,
Sprzęt multimedialny (komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/projektor multimedialny/tablica interaktywna),
Kartki zielone i czerwone.
Metody nauczania:
Podająca: wyjaśnienie,
Eksponująca: film,
Praktyczna: ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
Zbiorowa,
Grupowa jednolita,
Indywidualna jednolita.
Przebieg zajęć:
Etap wstępny
Nauczyciel wita uczniów; przeprowadza czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy oraz zapoznanie uczniów z celami zajęć.
By przypomnieć im wiadomości o wypowiedzeniu, nauczyciel proponuje uczniom zabawę typu prawda/fałsz. Rozdaje im kartki zielone i czerwone. Informuje ich, że będzie czytał różne określenia, a uczniowie mają za zadanie podnieść zieloną kartę na znak zgody i czerwoną jako zaprzeczenie.
Przykładowe określenia:
Zdanie to wypowiedzenie, które zawiera orzeczenie (TAK).
Równoważnik zdania to wypowiedzenie zawierające dwa orzeczenia (NIE).
Zdanie złożone ma jedno orzeczenie i dwa podmioty (NIE).
Wypowiedzeniem jest zarówno zdanie jak i równoważnik zdania (TAK).
Etap realizacji
Nauczyciel informuje uczniów, że zaraz obejrzą film z zasobu multimedialnego. Prosi, by zwrócili uwagę na przykłady pojawiających się w nim wypowiedzeń i zapisali je w zeszytach. Po emisji materiału pyta np., jakie przydawki pojawiły się w zdaniach omawianych w filmie, jakie okoliczniki. Może też powtórzyć rozbiór tych zdań (uczniowie zaznaczają w zeszytach odpowiednie części zdania), przypominając rodzaje okoliczników i przydawek.
Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy kolejne zdanie:
„Kasia jedzie szybko na żółtym rowerze”.
Rysuje tabelę (nie wypełnia części zdania, będzie to zadaniem uczniów):
Część mowy | Zdanie | Część zdania (jaka funkcja w zdaniu) |
rzeczownik | Kasia | podmiot |
czasownik | jedzie | orzeczenie |
przysłówek | szybko | okolicznik |
wyrażenie przyimkowe (przyimek + rzeczownik) | na rowerze | dopełnienie |
przymiotnik | żółtym | przydawka |
Uczniowie nazywają części mowy, jakie wchodzą w skład tego zdania i uzupełniają w tabeli funkcje, jakie pełnią one w zdaniu.
W kolejnym etapie zajęć zespół klasowy zostaje podzielony na pięć grup (grupa podmiotu, grupa orzeczenia, grupa dopełnienia, grupa okolicznika, grupa przydawki). Każda z nich otrzymuje po trzy zdania i polecenie podkreślenia oraz nazwania wskazanej (nazwą grupy) części zdania. Proponowane zdania:
Siostra koleżanki w przyszłości zostanie znaną pianistką.
Kasia i Basia jeżdżą szybko na swoich pięknych rolkach.
Jutro pójdziemy do klubu młodzieżowego.
Po zakończeniu pracy nauczyciel prosi liderów poszczególnych grup o przedstawienie wyników. Reszta klasy przepisuje zdania do zeszytu wraz z określeniami ich części.
Etap końcowy
Uczniowie pracują w parach. Piszą na kartkach po jednym zdaniu rozwiniętym, następnie wymieniają się kartkami i nazywają części zdania. Podpisują i oddają nauczycielowi do sprawdzenia.
Praca domowa:
Przygotuj rebusy, krzyżówkę lub wykreślankę (do wyboru) związane z nazwami części zdania (wykorzystaj nazwy wszystkich pięciu podstawowych części zdania).
Dodatkowo:
Jest to lekcja podsumowująca wiadomości o częściach zdania, rodzajach wypowiedzeń.