Scenariusz zajęć

III etap edukacyjny, język polski

Temat: To już wiem i umiem – rozbioru zdań dokonuję

Treści kształcenia:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

3. Świadomość językowa. Uczeń:

5) rozpoznaje w zdaniach i równoważnikach zdań różne rodzaje podmiotów, orzeczeń, dopełnień, okoliczników oraz przydawek – rozumie ich funkcje.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Rozróżnia rodzaje wypowiedzeń,

  • Wskazuje, jaką rolę w zdaniu pełnią poszczególne części mowy,

  • Rozróżnia i wskazuje części zdania,

  • Rozumie polecenia i wykonuje je zgodnie z instrukcją,

  • Doskonali umiejętność pracy samodzielnej i w grupie.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Zna części zdania i ich rodzaje,

  • Odróżnia zdanie od równoważnika zdania,

  • Poprawnie redaguje różne wypowiedzenia,

  • Wyraża się w sposób precyzyjny i zwięzły,

  • Komunikuje się i współpracuje w zespole.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Środki dydaktyczne:

  • Zasób multimedialny: film „Części zdania”,

  • Sprzęt multimedialny (komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/projektor multimedialny/tablica interaktywna),

  • Kartki zielone i czerwone.

Metody nauczania:

  • Podająca: wyjaśnienie,

  • Eksponująca: film,

  • Praktyczna: ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Grupowa jednolita,

  • Indywidualna jednolita.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Nauczyciel wita uczniów; przeprowadza czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy oraz zapoznanie uczniów z celami zajęć.

By przypomnieć im wiadomości o wypowiedzeniu, nauczyciel proponuje uczniom zabawę typu prawda/fałsz. Rozdaje im kartki zielone i czerwone. Informuje ich, że będzie czytał różne określenia, a uczniowie mają za zadanie podnieść zieloną kartę na znak zgody i czerwoną jako zaprzeczenie.

Przykładowe określenia:

  • Zdanie to wypowiedzenie, które zawiera orzeczenie (TAK).

  • Równoważnik zdania to wypowiedzenie zawierające dwa orzeczenia (NIE).

  • Zdanie złożone ma jedno orzeczenie i dwa podmioty (NIE).

  • Wypowiedzeniem jest zarówno zdanie jak i równoważnik zdania (TAK).

Etap realizacji

Nauczyciel informuje uczniów, że zaraz obejrzą film z zasobu multimedialnego. Prosi, by zwrócili uwagę na przykłady pojawiających się w nim wypowiedzeń i zapisali je w zeszytach. Po emisji materiału pyta np., jakie przydawki pojawiły się w zdaniach omawianych w filmie, jakie okoliczniki. Może też powtórzyć rozbiór tych zdań (uczniowie zaznaczają w zeszytach odpowiednie części zdania), przypominając rodzaje okoliczników i przydawek.

Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy kolejne zdanie:

„Kasia jedzie szybko na żółtym rowerze”.

Rysuje tabelę (nie wypełnia części zdania, będzie to zadaniem uczniów):

Część mowy

Zdanie

Część zdania (jaka funkcja w zdaniu)

rzeczownik

Kasia

podmiot

czasownik

jedzie

orzeczenie

przysłówek

szybko

okolicznik

wyrażenie przyimkowe (przyimek + rzeczownik)

na rowerze

dopełnienie

przymiotnik

żółtym

przydawka

Uczniowie nazywają części mowy, jakie wchodzą w skład tego zdania i uzupełniają w tabeli funkcje, jakie pełnią one w zdaniu.

W kolejnym etapie zajęć zespół klasowy zostaje podzielony na pięć grup (grupa podmiotu, grupa orzeczenia, grupa dopełnienia, grupa okolicznika, grupa przydawki). Każda z nich otrzymuje po trzy zdania i polecenie podkreślenia oraz nazwania wskazanej (nazwą grupy) części zdania. Proponowane zdania:

  • Siostra koleżanki w przyszłości zostanie znaną pianistką.

  • Kasia i Basia jeżdżą szybko na swoich pięknych rolkach.

  • Jutro pójdziemy do klubu młodzieżowego.

Po zakończeniu pracy nauczyciel prosi liderów poszczególnych grup o przedstawienie wyników. Reszta klasy przepisuje zdania do zeszytu wraz z określeniami ich części.

Etap końcowy

Uczniowie pracują w parach. Piszą na kartkach po jednym zdaniu rozwiniętym, następnie wymieniają się kartkami i nazywają części zdania. Podpisują i oddają nauczycielowi do sprawdzenia.

Praca domowa:

Przygotuj rebusy, krzyżówkę lub wykreślankę (do wyboru) związane z nazwami części zdania (wykorzystaj nazwy wszystkich pięciu podstawowych części zdania).

Dodatkowo:

Jest to lekcja podsumowująca wiadomości o częściach zdania, rodzajach wypowiedzeń.

R1b6prWVu0vTw

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 111.00 KB w języku polskim
REyH3osSh5wjC

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.39 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3