Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

To lektura godna polecenia. Piszemy recenzję

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna dzieje książki,

  • zna zasady redagowania recenzji,

  • zna reguły gromadzenia argumentów i sposoby ich uzasadniania.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie napisać recenzję,

  • potrafi zgromadzić potrzebne słownictwo i poprawnie je zastosować, poprawnie porządkuje graficznie tekst, stosując akapity.

2. Metoda i forma pracy

  • Burza mózgów,

  • praca ze słownikiem.

3. Środki dydaktyczne

Słownik języka polskiego

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na wstępie zajęć nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę na temat książki, jej roli w życiu człowieka. Uczniowie podają argumenty, dlaczego warto czytać książki. Zapewne pojawią się następujące tezy:

  • bo rozwijają wyobraźnię,

  • bo pomagają zapamiętać ortografię,

  • bo wzbogacają słownictwo,

  • bo można poznać ciekawe historie.

Kolejnym elementem będzie krótkie przypomnienie historii książki.

Nauczyciel może opowiedzieć o kolejnych etapach rozwoju książki, sposobów jej tworzenia (załącznik 1).

b)

Faza realizacyjna

Po zaprezentowaniu krótkiej historii książki nauczyciel dzieli uczniów na 3 zespoły. Każda grupa powinna przygotować określone informacje na temat książki. Zespoły otrzymują kolorowe brystole (każda grupa inny kolor) i flamastry. Na brystolach uczniowie będą zapisywać swoje pomysły.

Na każdym z arkuszy widnieje napis:

WARTOŚCI POZNAWCZE (czego dowiedziałem się, czytając tę książkę?)

WARTOSCI EMOCJONALNE (co przeżyłem, czytając tę książkę?)

WARTOŚCI MORALNE (czego nauczyłem się, czytając tę książkę?)

Jeżeli uczniowie mają kłopoty ze znalezieniem odpowiedniego słownictwa, można przygotować dla nich listę zawierającą przykładowe zwroty, które będą musieli tylko odpowiednio przyporządkować. Lista taka powinna uwzględniać następujące określenia:

uczy, podaje piękne wzorce, uwrażliwia, przedstawia historię, podaje fakty w przystępny sposób, skłania do refleksji, zachwyca, porywa za serce, wzrusza, uczy zauważać piękno, motywuje do poszerzania swej wiedzy, skłania do zadumy nad sobą

Następnie nauczyciel omawia, w jaki sposób należy przygotować swoją opinię o książce. Niezbędne jest omówienie potrzebnego słownictwa i ustalenie szablonu tworzenia recenzji. Nauczyciel podaje elementy składowe takiej pracy. A są to:

  • wskazanie zalet książki (ocena pozytywna i negatywna),

  • sposób opisywania bohaterów,

  • sposób prowadzenia narracji, utrzymywania napięcia,

  • prezentacja wydarzeń.

Słownictwo potrzebne do przygotowania oceny książki należy opracować na podstawie słowników (załącznik 2). Uczniowie wyszukują je, pracując w grupie.

Plan pracy może wyglądać w następujący sposób:

  • prezentacja omawianej książki,

  • wskazanie autora, problematyki,

  • wskazanie głównych bohaterów,

  • nazwanie wartości książki,

  • określenie mocnych i słabych stron książki,

  • scharakteryzowanie sposobu przedstawienia postaci oraz opisywania rzeczywistości.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie zajęć nauczyciel przedstawia pracę domową.

5. Bibliografia

Słownik poprawnej polszczyzny, pod red. W. Doroszewskiego, PWN, Warszawa 1994.

,wyd. 18, Wydawnictwo Naukowe 6. Załączniki

a) Notatki dla nauczyciela

Załącznik 1

KRÓTKA HISTORIA KSIĄŻKI

Pierwsze książki pisane były na glinianych tabliczkach. Niestety, przygotowanie nawet jednego egzemplarza takiej księgi pochłaniało bardzo wiele czasu i było bardzo drogie. Kolejnym etapem w rozwoju książki były teksty pisane na pergaminie – specjalnie wyprawianej wołowej skórze. Także te książki mogły odstraszać swoją ceną. Przepisywano je ręcznie i czynił to najczęściej mnich, którego nazywano kopistą. Aby nie zniszczono lub nie przywłaszczono sobie książek (które były bardzo cenne i drogie, cena jednej książki była równoważna cenie kilkunastu wołów), były one oprawiane w deski i przytwierdzane do blatów stołów. Sytuacja poprawiła się, gdy został rozpowszechniony wynalazek druku. Od tego momentu książki coraz częściej były kupowane przez zwyczajnych ludzi. Niestety, znowu książki są bardzo drogie i tylko nieliczni mogą pozwolić sobie na ich zakup.

Załącznik 2

PRZYKŁADOWE SŁOWNICTWO POTRZEBNE DO PRZYGOTOWANIA OCENY KSIĄŻKI

Ocena książki:

dodatnia: interesująca lektura, frapująca pozycja, oryginalna książka, ciekawa książka, niepowtarzalna przygoda intelektualna

ujemna: nudna, nużąca, męcząca, niczym nie może zainteresować.

Bohaterowie:

bliscy czytelnikowi, wiarygodni, przekonujący, interesujący, godni szacunku i uznania, wyzwalający chęć naśladowania

papierowi, sztuczni, nierealni, oderwani od realiów życia codziennego.

Akcja:

żywa, wartka, zaskakująca, pełna wydarzeń, trzymająca w napięciu

zbyt wolna, monotonna.

Wydarzenia:

ciekawe, zaskakujące, frapujące, niecodzienne, niezwykłe

nieciekawe, łatwe do przewidzenia.

b) Zadanie domowe

Przygotuj recenzję według poniższego planu:

  • przedstawienie tematu recenzji,

  • podanie autora, tytułu, rodzaju omawianego dzieła (książka, film),

  • wskazanie głównych problemów zaprezentowanych w utworze,

  • opisanie głównych bohaterów,

  • wskazanie wartości poznawczych, emocjonalnych i moralnych utworu,

  • wskazanie zalet i wad utworu,

  • własna ocena utworu (z uzasadnieniem).

Praca powinna liczyć przynajmniej 20 zdań pojedynczych rozwiniętych.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz jest przeznaczony do realizacji w klasie 6 szkoły podstawowej.

R1J3t3rPSz2ir

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.83 KB w języku polskim
R1U0pby6I9bib

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 40.00 KB w języku polskim