Tolerancja. Dzieci specjalnej troski
Tolerancja. Dzieci specjalnej troski
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, że dzieci upośledzone mają szczególne potrzeby.
b) Postawy
Uczeń poznaje świat niepełnosprawnych i uczy się dostrzegać potrzeby osób upośledzonych.
2. Metoda i forma pracy
Zabawa, symulacja, praca z klasą.
3. Środki dydaktyczne
Pachołki, kartki, ołówki, chustki, zapis alfabetem Braille’a, litery wycięte z papieru ściernego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel spotyka się z uczniami przed salą gimnastyczną. Wcześniej wyznacza na sali miejsce, gdzie uczniowie usiądą w kręgu oraz rozstawia w różnych częściach sali pachołki. Dzieci powinny przynieść na zajęcia chustki lub szaliki do zawiązania oczu i ołówki.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, by we wskazanym miejscu usiedli w kręgu i odliczyli do dwóch. „Jedynki” zostają na swoich miejscach, a „dwójki” siadają naprzeciwko nich tak, że tworzą pary. Nauczyciel wyjaśnia zasady ćwiczenia. Rozdaje uczniom po dwie karteczki. Na każdej z nich para uczniów zapisuje swoje imiona i jedną zostawia w miejscu, gdzie siedzi, a drugą zanosi w dowolne miejsce na sali, gdzie się zatrzymuje. „Jedynki” zawiązują chustki „dwójkom” tak, aby te nic nie widziały. Zadaniem „jedynek” jest, trzymając za rękę i chroniąc przed niebezpieczeństwami, doprowadzić „niewidomego” kolegę do miejsca, gdzie wcześniej siedzieli. Po powrocie na miejsca nauczyciel rozmawia z uczniami o odczuciach, jakie budzi chodzenie bez możliwości widzenia otoczenia, a jakie sytuacja odpowiedzialności za drugą osobę.
Nauczyciel zawiązuje oczy jednemu z uczniów i podaje mu literę wyciętą z papieru ściernego. Zadaniem ucznia jest odgadnąć, jaka to litera.
Nauczyciel wyjaśnia, że niewidomi posługują się alfabetem Braille’a i demonstruje fragment zapisu w języku niewidomych.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wrócili na miejsca, gdzie rozpoczynali poprzednie ćwiczenie i tam usiedli. Zadaniem uczniów jest zatkać uszy. W tym czasie nauczyciel będzie do nich „mówił” bezgłośnie. Uczniowie mają za zadanie odgadnąć, o czym mówi nauczyciel i wrócić na miejsca w kręgu, na znak dany gestem przez nauczyciela. Po powrocie do kręgu nauczyciel rozmawia z uczniami o odczuciach, jakie powoduje sytuacja, gdy ktoś do nas mówi, a my nie możemy tego usłyszeć.
Nauczyciel wyjaśnia, że głusi posługują się językiem migowym i demonstruje kilka znaków języka migowego.
Nauczyciel prosi uczniów o powrót na miejsca poza kręgiem. Rozdaje uczniom kartki i ołówki. Uczniowie wykonują rysunek kwiatu tą ręką, którą normalnie nie piszą. Następnie uczniowie odkładają ołówki na kartki. Obie ręce splatają na plecach i próbują chwycić ustami ołówek i narysować drzewo. Uczniowie wracają do kręgu i opowiadają o swoich wrażeniach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozmawia z uczniami o niepełnosprawności. Odwołuje się do doświadczeń uczniów z ćwiczeń oraz z życia. Wyjaśnia, że dzieci upośledzone mają szczególne potrzeby i uwrażliwia na te potrzeby.
5. Bibliografia
Lasocik Z., Z dziećmi o prawach człowieka, Ośrodek Badań Praw Człowieka Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1995, s. 44‑48.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zajęcia warto wzbogacić o spotkanie z osobą dobrze posługująca się językiem migowym lub spotkanie w związku czy szkole dla niedowidzących i zapoznanie z zasadami działania specjalnej maszyny do pisania.
Ćwiczeniem uzupełniającym lub alternatywnym może być odgadywanie poprzez dotyk nazwy przedmiotu ukrytego w worku albo prezentowanie piosenki za pomocą gestów.
Wszystkie realizowane na lekcji ćwiczenia wymagają zachowania szczególnej ostrożności.