Tolerancja i nietolerancja
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
uczeń rozumie znaczenie pojęć tolerancja i nietolerancja;
uczeń rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat tolerancji;
uczeń zna wartość pozytywnych i negatywnych zachowań wobec innych;
uczeń rozumie potrzebę wykazywania postawy tolerancji.
Umiejętności
uczeń potrafi zdefiniować pojęcie tolerancji i nietolerancji;
uczeń potrafi ocenić różne zachowania w kategorii: tolerancyjne/nietolerancyjne;
uczeń potrafi współpracować w grupie.
Metody pracy
Drama, prezentacja, dyskusja.
Środki dydaktyczne
Słowniki języka polskiego lub wyrazów obcych
Kartki papieru
Karteczki samoprzylepne
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Powitanie klasy oraz sprawdzenie listy uczniów. Przekazanie bieżących informacji i przygotowanie sali do pracy.
Nauczyciel prosi uczniów o pracę w grupach. Dzieli klasę na cztery/sześć grup (parzysta liczba grup).
Nauczyciel prosi jednego ucznia o odczytanie fragmentu teksu. Uczniowie zostają uprzedzeni, że we fragmencie tekstu brakuje dwóch wyrazów. Nauczyciel prosi aby uczniowie spróbowali odgadnąć jakich wyrazów brakuje (jeżeli jest to konieczne, tekst może zostać odczytany więcej niż raz).
„Bycie osobą 1)............................. jest pozytywną cechą charakteru, zakłada, że należy starać się rozumieć zachowania innych, wyrażać zgodę na istnienie innych poglądów, sposobów postępowania, wyznawania innych wartości i idei. W rzeczywistości każdy człowiek jest w pewnym stopniu tolerancyjny. Jeden w minimalnym, inny w znacznie większym. Trudno udzielić wskazówki na temat 2)................................, ale nie należy spieszyć się z potępianiem i raczej rozszerzać niż zawężać granice ludzkich uprawnień.”
M.Ossowska, „Normy moralne”, PWN, Warszawa, 1985, s186
Odp.1) tolerancyjną, 2) tolerancji
Nauczyciel prosi uczniów o udzielenie odpowiedzi na pytanie:
Jakiego wyrazy/wyrazów brakuje w tekście?Po prawidłowej odpowiedzi uczniów, prowadzący zapisuje na tablicy temat: Tolerancja i nietolerancja.
Faza realizacyjna
Uczniowie są proszenie o odnalezienie w słownikach definicji słowa „tolerancja”. Odnaleziona definicja zostaje odczytana na głos przez jednego lub kilku uczniów (jeśli korzystają z różnych źródeł).
Nauczyciel prosi, aby uczniowie na podstawie definicji tolerancji utworzyli własne definicje pojęcia: nietolerancja i zapisali je na kartkach papieru. Definicje uczniów zostają odczytane.
Uczniowie są proszeni o wypisanie na karteczkach jednej dziedziny życia, której dotyka/dotyczy tolerancja. Każdy uczeń zapisuje jedną dziedzinę życia.
Możliwe odpowiedzi: chodzenie do szkoły, praca, robienie zakupów, zabawy z kolegami itp.
(możliwe są powtórki, uczniowie mogą mieć podobne dziedziny życia)Każdy uczeń podchodzi do tablicy i przykleja swoja karteczkę. Jeden z uczniów odczytuje na głos dziedziny życia.
Każda grupa wybiera jedną dziedzinę życia i przygotowuje scenkę, w której uwidocznione zostanie zachowanie: tolerancyjne i nietolerancyjne.
dwie grupy – tolerancyjne
dwie grupy – nietolerancyjneUczniowie maja 5 – 10 minut na przygotowanie scenki i 2 minuty na prezentację.
Faza podsumowująca
Uczniowie po kolei prezentują swoje scenki. Uczniowie, którzy oglądają scenki, proszeni są o odgadywanie czy prezentowana scenka dotyczy tolerancji czy nietolerancji.
Uczniowie są proszenie o opinie na temat: Czy powinniśmy być tolerancyjni? (dlaczego?)
Bibliografia
M.Ossowska, „Normy moralne”, PWN, Warszawa, 1985
Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 1989
Słownik Wyrazów Obcych, PWN, Warszawa, 1971
Załączniki
brak
Czas trwania lekcji
45 minut