Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tomasz Judym – zwycięzca czy pokonany

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna treść powieści ,

  • ma świadomość konsekwencji dokonywanych wyborów.

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi pracować z tekstem ,

  • ocenia postawę głównego bohatera i próbuje wniknąć w jego psychikę ,

  • kształtuje i rozwija wrażliwość na ludzkie losy ,

  • potrafi zbudować spójną , dłuższą wypowiedź ,

  • wzbogaca swój zasób słownictwa .

2. Metoda i forma pracy

Metoda poszukująca , metoda problemowa , drzewko decyzyjne

3. Środki dydaktyczne

  1. Tekst powieści

  2. Duża kartka papieru

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Aby odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie lekcji na dużej kartce rysujemy drzewko decyzyjne , a uczniowie uzupełniają je :

CELE

....................

DOBRE DOBRE

................... ..................

................... KONSEKWENCJE .................

ZŁE ZŁE

................... .................

................... .................

WYBÓR 1 WYBÓR 2

WYBÓR

SYTUACJA WYMAGAJĄCA PODJĘCIA DECYZJI

......................................................................................

Podczas uzupełniania drzewka uczniowie pracują z tekstem i wyszukują odpowiednie fragmenty na poparcie swoich słów .

2. Metodą burzy mózgów uczniowie proponują definicję szczęścia . Wszystkie pomysły zostają zapisane na tablicy . Prosimy uczniów , by przypomnieli sobie innych bohaterów literackich i spróbowali określić jak oni pojmowali szczęście . Można wykorzystać tu również zapisane na osobnych kartkach aforyzmy czy cytaty dotyczące szczęścia . Zadanie to ma pomóc odpowiedzieć na pytanie jakie oblicze szczęścia wyznaje Tomasz Judym .

c) Faza podsumowująca

3. Uczniowie podczas tej fazy lekcji postarają się dowieść czy Judym jest postacią tragiczną czy może wygranym . Można zaaranżować swego rodzaju salę sądową – jeden z uczniów odegra rolę Judyma , kilku bohaterów powieści można uczynić świadkami , wybieramy obrońców i oskarżycieli oraz sędziego . Ćwiczenie to kształtuje sposób argumentacji , skłania do budowania spójnej , dłuższej wypowiedzi ustnej , zmusza do wzbogacania zasobu słów . Na koniec osoba pełniąca rolę sędziego wygłasza werdykt sugerując się argumentacją obrońców i oskarżycieli .

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Rozważ w formie rozprawki – czy warto poświęcać się dla innych ?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RUCK38G1OoNrN

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 90.77 KB w języku polskim
R1AGQ3Wvuecs1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim