Tomasz Judym – zwycięzca czy pokonany.
Tomasz Judym – zwycięzca czy pokonany
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna treść powieści ,
ma świadomość konsekwencji dokonywanych wyborów.
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi pracować z tekstem ,
ocenia postawę głównego bohatera i próbuje wniknąć w jego psychikę ,
kształtuje i rozwija wrażliwość na ludzkie losy ,
potrafi zbudować spójną , dłuższą wypowiedź ,
wzbogaca swój zasób słownictwa .
2. Metoda i forma pracy
Metoda poszukująca , metoda problemowa , drzewko decyzyjne
3. Środki dydaktyczne
Tekst powieści
Duża kartka papieru
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Aby odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie lekcji na dużej kartce rysujemy drzewko decyzyjne , a uczniowie uzupełniają je :
CELE
....................
DOBRE DOBRE
................... ..................
................... KONSEKWENCJE .................
ZŁE ZŁE
................... .................
................... .................
WYBÓR 1 WYBÓR 2
WYBÓR
SYTUACJA WYMAGAJĄCA PODJĘCIA DECYZJI
......................................................................................
Podczas uzupełniania drzewka uczniowie pracują z tekstem i wyszukują odpowiednie fragmenty na poparcie swoich słów .
2. Metodą burzy mózgów uczniowie proponują definicję szczęścia . Wszystkie pomysły zostają zapisane na tablicy . Prosimy uczniów , by przypomnieli sobie innych bohaterów literackich i spróbowali określić jak oni pojmowali szczęście . Można wykorzystać tu również zapisane na osobnych kartkach aforyzmy czy cytaty dotyczące szczęścia . Zadanie to ma pomóc odpowiedzieć na pytanie jakie oblicze szczęścia wyznaje Tomasz Judym .
c) Faza podsumowująca
3. Uczniowie podczas tej fazy lekcji postarają się dowieść czy Judym jest postacią tragiczną czy może wygranym . Można zaaranżować swego rodzaju salę sądową – jeden z uczniów odegra rolę Judyma , kilku bohaterów powieści można uczynić świadkami , wybieramy obrońców i oskarżycieli oraz sędziego . Ćwiczenie to kształtuje sposób argumentacji , skłania do budowania spójnej , dłuższej wypowiedzi ustnej , zmusza do wzbogacania zasobu słów . Na koniec osoba pełniąca rolę sędziego wygłasza werdykt sugerując się argumentacją obrońców i oskarżycieli .
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Rozważ w formie rozprawki – czy warto poświęcać się dla innych ?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza