R1NmE6EQ7eweW1
Obraz przedstawia biały statek parowy na wodzie. Z dwóch dużych kominów wydobywa się czarny dym, a z dwóch mniejszych biały. Ma liczne bulaje i napis „Rob T.E. Lee”. Po prawej stronie w oddali widać inny parowiec. Niebo i woda mają niebieski, zielony i szarawy odcień.
Statek parowy
Źródło: Robert E. Lee, Statek parowy, 1884, domena publiczna.
1
Polecenie 1

Wyobraź sobie, że masz do wykonania zadanie, którego nie lubisz. Wymyśl konkretne polecenie i przeanalizuj możliwe rozwiązania, wykorzystując uproszczony schemat drzewka decyzyjnego.

Rj4sWW96Un92x1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść

O autorze

Mark Twain19101835
RxctWjEv9wMwf
Mark Twain
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Mark Twain

Naprawdę nazywał się Samuel Langhorne Clemensj0000008GFB5v22_000tp00DLanghorne Clemens. Pisarz amerykański, autor m.in. powieści 'Przygody Tomka Sawyera', 'Przygody Huckaj0000008GFB5v22_000tp00EHucka' oraz 'Książę i żebrak'. Jego życie było niezmiernie ciekawe: był wędrownym drukarzem, górnikiem w kopalniach srebra, pilotem parostatków, poszukiwaczem złota i dziennikarzem.

1
Polecenie 2

Obejrzyj ilustracje do pierwszego wydania „Przygód Tomka Sawyeraj0000008GFB5v22_000tp001„Przygód Tomka Sawyera Marka Twainaj0000008GFB5v22_000tp002Marka Twaina. Co możesz powiedzieć o głównym bohaterze na podstawie tych grafik?

uzupełnij treść
Polecenie 2

Zapisz, jak wyobrażasz sobie wygląd Tomka Sawyera. Możesz odwołać się do znajomości powieści 'Przygody Tomka Sawyera' lub do własnej wyobraźni. Możesz też wrócić do tego ćwiczenia po przeczytaniu zamieszczonych niżej fragmentów.

R1MCTRLXwT5xt
(Uzupełnij).
j0000008GFB5v22_000tp001
j0000008GFB5v22_000tp002
j0000008GFB5v22_000tp003
j0000008GFB5v22_000tp004
j0000008GFB5v22_000tp005
j0000008GFB5v22_000tp006
j0000008GFB5v22_000tp007
j0000008GFB5v22_000tp008
j0000008GFB5v22_000tp009
j0000008GFB5v22_000tp00A
j0000008GFB5v22_000tp00B
j0000008GFB5v22_000tp00C
Polecenie 3

Przeczytaj fragment 'Przygód Tomka Sawyera' Marka Twaina.

Znakomity pacykarz
Mark Twain Znakomity pacykarz

Nadszedł sobotni ranek. Słońce świeciło jasno, cały świat się zielenił i kipiał życiem. [...]

Tomek zjawił się na ścieżce z wiadrem rozrobionego wapna i pędzlem na długim trzonku. Ledwie spojrzał na parkanj0000008GFB5v22_000tp003parkan, porzucił wszelką nadzieję, a jego dusza pogrążyła się w głębokim smutku. Parkan miał trzydzieści jardówj0000008GFB5v22_000tp004jardów długości i dziewięć stópj0000008GFB5v22_000tp005stóp wysokości! Świat wydał się Tomkowi pusty, a życie stało mu się nieznośnym jarzmemj0000008GFB5v22_000tp006jarzmem. Z westchnieniem zanurzył pędzel i przejechał nim po górnej desce. Machnął pędzlem jeszcze dwa razy, porównał niepozorną białą smugę z ogromem niepomalowanego parkanu i zrozpaczony usiadł na ogrodzeniu z drzewa.

[...] Myślał o tym, jak wesoło zamierzał spędzić ten dzień, i zrobiło mu się bardzo smutno. Za chwilę chłopcy na wolnej stopiej0000008GFB5v22_000tp007na wolnej stopie będą tędy biegli na różne wspaniałe wyprawy i posypią się żarty z Tomka, że musi pracować – sama myśl o tym paliła jak ogień! Wydobył wszystkie swe skarby, poddał je oględzinom: szczątki zabawek, kule do gry i różne rupiecie. W sam raz tyle, ile trzeba, by zapłacić za krótkie zastępstwo w robocie, ale na pewno za mało, aby kupić pół godziny prawdziwej wolności. Włożył więc z powrotem do kieszeni swoje ubogie skarby i pożegnał się z myślą o przekupieniu chłopców. W tej chwili czarnej rozpaczy nagle olśniło go natchnienie. Nie mniej i nie więcej, tylko wspaniała, genialna myśl!

Wziął pędzel do ręki i z całym spokojem zabrał się do roboty. Niebawem pojawił się na widowni Ben Rogersj0000008GFB5v22_000tp008Ben Rogers, ten sam, którego docinków najbardziej się obawiał. Ben nadchodzi w podskokach, co dowodziło, że lekko mu było na sercu i że wysoko szelmaj0000008GFB5v22_000tp009szelma celował. Zajadał jabłko, a w wolnych chwilach gwizdał przeciągle i melodyjnie, po czym następowały głębokie tony: bim‑bom‑bom, bim‑bom‑bom – gdyż był właśnie parowcem. [...]

Tomek malował, zupełnie nie zwracając uwagi na parowiec.

Ben otworzył szeroko oczy i powiedział:

– Aha, wrobili cię, co?

Odpowiedzi nie było. Tomek okiem artysty ocenił ostatni ślad pędzla na parkanie, potem miękkim pociągnięciem poprawił, odstąpił i znów bystro przyglądał się wynikowi. Ben stanął obok niego. Tomkowi ślinka szła na widok jabłka, ale nie odrywał się od pracy. Ben zapytał:

– Cóż to, stary, pracuje się, co?

Tomek odwrócił się na pięcie i zawołał:

– Ach, to ty, Ben! Wcale cię nie zauważyłem!

– Słuchaj, idę się kąpać, wiesz. Może byś poszedł ze mną? Ale, prawda, ty wolisz pracować, no nie?

Tomek obejrzał kolegę od stóp do głowy i zapytał:

– Co nazywasz pracą?

– Jak to, czyż to nie jest praca?

Tomek znów zabrał się do malowania i powiedział z niedbałą miną:

– Może to jest praca, a może nie. Wiem tylko, że tak się podoba Tomkowi Sawyerowi.

– Nie bujaj, że lubisz malować parkany.

Pędzel nie ustawał w pracy.

– Że lubię? Dobryś sobie. Czemu miałbym nie lubić? Nie co dzień zdarza się człowiekowi sposobność malowania parkanu.

To zupełnie zmieniło postać rzeczy. Ben przestał jeść jabłko. Tomek delikatnie głaskał parkan pędzlem, raz po raz cofał się, by zobaczyć, jak to wypadło, tu lub ówdzie poprawił i znów sprawdzał, czy wynik go zadowoli. Ben śledził każdy jego ruch. Coraz bardziej go to interesowało. Nagle powiedział:

– Słuchaj, Tomek, daj mi trochę pomalować!

Tomek zastanowił się przez chwilę. Już miał pozwolić, ale się rozmyślił.

– Nie, nie, Ben, to się nie da zrobić. Widzisz, ciotka Polcia wprost trzęsie się nad tym parkanem, zwłaszcza tu od strony ulicy, sam rozumiesz... Gdyby to było za domem, nie miałbym nic przeciwko temu, a i ona słowa by nie rzekła. Ale tutaj – na zimne dmucha! To musi być zrobione niezwykle starannie. Nie wiem, czy na tysiąc, a nawet na dwa tysiące chłopców znajdzie się jeden, który umiałby to zrobić tak jak trzeba.

– Co ty mówisz? Słuchaj, daj mi tylko spróbować, mały kawałek! Ja bym ci pozwolił.

– Ben, zrobiłbym to, indiańskie słowo honoru, ale ciotka Polcia! Wiesz, Jimj0000008GFB5v22_000tp00AJim chciał malować – nie pozwoliła, Sid też chciał – mowy nie było. Zrozum moje położenie! Gdybyś zaczął malować i potem coś się stało...

– Ach, nie gadaj! Będę uważał. Daj mi spróbować! Słuchaj, zostawię ci środek jabłka.

– No to dawaj... Chociaż... lepiej nie! Mam pietra.

– Dam ci całe jabłko!

Tomek oddał wreszcie pędzel z niechęcią na twarzy, a z wielką radością w sercu. I podczas gdy niedawny parowiec [...] pracował w pocie czoła, artysta, który poniechał pędzla, siedział obok na beczce w cieniu, dyndał nogami, zajadał jabłko i myślał o rzezi dalszych niewiniątek.

Ofiar było w bród. Co chwila zjawiali się chłopcy. Przybiegli, aby drwić z Tomka, i zostawali, aby malować parkan. Kiedy Ben upadał już ze zmęczenia, Tomek wypożyczył z kolei pędzel Billowi Fisherowij0000008GFB5v22_000tp00BBillowi Fisherowi w zamian za latawca w dobrym stanie, a gdy i Bill miał już dosyć, prawo bielenia nabył Johnny Millerj0000008GFB5v22_000tp00CJohnny Miller za zdechłego szczura i kawałek sznurka, na którym można nim było wywijać. I dalej, i dalej, godzina za godziną. A kiedy słońce zaczęło się chylić ku zachodowi, Tomek, który rano był jeszcze nędzarzem, opływał teraz we wszelkie bogactwa. Oprócz wyżej wymienionych przedmiotów miał dwanaście kul do gry, połamane organki, kawałek niebieskiego szkła z butelki, przez które można było patrzeć, gołą szpulkę, klucz, który niczego nie otwierał, kawałek kredy, szklany korek od karafki, ołowianego żołnierza, dwie kijanki, sześć kapiszonów, kotka z jednym okiem, mosiężną klamkę, obrożę, ale bez psa, rękojeść noża, cztery skórki pomarańczowe i starą rozbitą ramę okienną.

Czas spędzał bardzo miło, w licznym towarzystwie i nic nie robił, a parkan pokryty został trzema warstwami wapna. Gdyby mu w końcu nie zabrakło bielidła, byłby wszystkich chłopców z całego miasteczka doprowadził do ruiny majątkowej.

Tomek uznał, że świat mimo wszystko nie jest taki zły. Sam o tym nie wiedząc, odkrył wielkie prawo poczynań ludzkich, a mianowicie: jeśli chcemy obudzić w dorosłym lub dziecku pragnienie jakiejś rzeczy, musimy ją przedstawić jako trudną do osiągnięcia. Gdyby był wielkim mędrcem (takim jak autor tej książki), toby pojął, że pracą jest to, co musimy robić, a przyjemnością – czego robić nie musimy. [...]

Tomek Źródło: Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera, Warszawa 2004, s. 101–103.
j0000008GFB5v22_000tp00D
j0000008GFB5v22_000tp00E
R1FMXtmJAvG7b
Przedstawienie szkolne o Tomku Sawyerze
Źródło: Kristin Templeman, licencja: CC BY 2.0.
1
Ćwiczenie 1

Napisz, jakie rozwiązanie wobec konieczności pomalowania parkanu przyjął bohater powieści.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

Wypisz z tekstu nazwy rzeczy, które Tomek posiadał przed malowaniem parkanu oraz przedmioty będące w posiadaniu chłopca, kiedy skończył pracę.

R16mcdWf3YF2o
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w odpowiednie pola rzeczy, które były w posiadaniu Tomka przed i po zakończeniu malowania płotu oraz zapisaniu, o czym to świadczy,
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Przepisz tutaj lub do zeszytu dwa zdania z rozmowy Tomka z Benem Rogersem zawierające powody, dla których chłopiec chciał sam wykonać pracę.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego najpierw Benowi, a potem pozostałym chłopcom malowanie parkanu wydało się tak atrakcyjne. Swoją odpowiedź zapisz tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Uzasadnij swoje zdanie na temat tego, jak oceniasz postępowanie Tomka. Zapisz swoje refleksje tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5

Przepisz – tutaj lub do zeszytu – dwa zdania z wypowiedzi narratora, którymi podsumował on przyjęte przez Tomka rozwiązanie. Określ, czy można je nazwać złotą myślą.

uzupełnij treść
RGjxDrP0QH30E
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat opisu sytuacji. Składa się on ze wstępu (prezentacja miejsca, czasu i bohaterów zdarzenia), rozwinięcia, które zostało podzielone na dwa podpunkty (przedstawienie zdarzenia głównego i wydarzeń pobocznych) i zakończenia (podsumowanie, wnioski). Schemat znajduje się na tle zdjęcia przedstawiającego ręcznie zapisane kartki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Uzupełnij poniższe pola, aby stworzyć opis sytuacji przedstawionej we fragmencie utworu Marka Twaina.

R1BnqZHciOIYf
Zadanie interaktywne polega na stworzeniu opisu sytuacji przedstawionej w utworze.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1YZcvb7CYuIZ
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat opisu postaci. Składa się on ze wstępu (ogólne informacje o postaci, takie jak imię i nazwisko, wiek, miejsce zamieszkania, wykonywane zajęcie itp.), rozwinięcia (opis wyglądu i cech charakteru postaci) i zakończenia (osobista opinia na temat postaci). Schemat znajduje się na tle zdjęcia przedstawiającego ręcznie zapisane kartki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6

Uzupełnij poniższe pola, aby stworzyć opis postaci Tomka Sawyera. Odwołaj się do znajomości całej lektury Marka Twaina.

RJHYXXWubqZVv
Zadanie interaktywne polega na stworzeniu opisu postaci Tomka Sawyera.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Ułóż w porządku chronologicznym wydarzenia z powieści 'Przygody Tomka Sawyera'.

RHLJNunG9q0om
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu w porządku chronologicznym wydarzeń z powieści „Przygody Tomka Sawyera”.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY-SA 4.0.