"Tomek w krainie kangurów" - świat przedstawiony w utworze.
Tomek w krainie kangurów − świat przedstawiony w utworze
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, jaka jest różnica pomiędzy narratorem a podmiotem lirycznym.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi słuchać aktywnie,
umie własnymi słowami pisać przebieg wydarzeń,
potrafi wyróżnić elementy świata przedstawionego,
umie przeczytać tekst ze zrozumieniem.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem,
pogadanka heurystyczna,
praca całą klasą,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i przedstawia cele lekcji.
Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszytach.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel głośno czyta fragment opowiadania. Uczniowie w tym czasie podkreślają niezrozumiałe wyrazy.
Dzieci czytają wyrazy, których nie zrozumiały - nauczyciel wyjaśnia ich znaczenie.
Uczniowie wymieniają elementy, które wchodzą w skład świata przedstawionego utworu (czas akcji, miejsce akcji, bohaterów, zdarzenia, procesy życiowe, świat fizyczny itd.).
Następnie otrzymują karty pracy (załącznik 1), nauczyciel wyjaśnia polecenia.
Po wykonaniu poleceń, następuje odczytanie i omówienie odpowiedzi. Przy każdym punkcie uczniowie wyszukują odpowiedni fragment w tekście i czytają go.
Nauczyciel pyta, jak nazywa się osoba, która przedstawia nam wydarzenia w utworze pisanym prozą, a jak w poezji.
Po udzieleniu dobrych odpowiedzi wszyscy uzupełniają schemat:
proza narrator poezja podmiot liryczny |
Uczniowie piszą plan wydarzeń opowiadania, a po zakończeniu ćwiczenia następuje jego przedstawienie i omówienie.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości zdobytych w toku lekcji.
Zadanie pracy domowej.
5. Bibliografia
Chwastek D., Nowosielska E., Oglądam świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, Nowa Era, Warszawa 2003.
Szklarski A., Tomek w krainie kangurów, Muza, Warszawa 2006.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Plan podróży Tomka Wilmowskiego
………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………….... |
b) Zadanie domowe
Naucz się bardzo dobrze czytać tekst opowiadania.
7. Czas trwania lekcji
2 × 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak